Jeg mener man bør vente til barnet er MINDST 6 mdr gammelt, medmindre barnet falder så voldsomt på vækstkurverne at SP og Læge finder det bekymrende.
Det er flere år siden at man rettede anbefalingen fra 4-6 mdr til at hedde 6 mdr lige ud, og fra WHO's side har anbefalingen heddet 6 mdr i over 10 år.
Grunden til at man i DK havde en anbefaling der hed 4 mdr for nogle år siden, skyldtes at man før i tiden kun havde barsel i 6 mdr. Man kunne fra politikernes side ikke anbefale mødrene at sende deres børn i pasning samtidig med at de skulle introduceres for fast føde, og derfor rettede man de danske ernæringsanbefalinger til.
Samtidig med at man forlængede barslen herhjemme rettede man anbefalingen til at hedde 4-6 mdr, og for nogle år siden blev den så endeligt rettet til at hedde MM eller MME indtil barnet er 6 mdr gammelt.
Og fordi mit mellemste barn har lidt af kronisk forstoppelse i over 1 år, har jeg rigtig stor respekt for de anbefalinger, og meget lidt forståelse for at nogle vælger at ignorere dem.
Anmeld