fast føde - hvornår???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2010

Thalia

Jeg mener man bør vente til barnet er MINDST 6 mdr gammelt, medmindre barnet falder så voldsomt på vækstkurverne at SP og Læge finder det bekymrende.

Det er flere år siden at man rettede anbefalingen fra 4-6 mdr til at hedde 6 mdr lige ud, og fra WHO's side har anbefalingen heddet 6 mdr i over 10 år.

Grunden til at man i DK havde en anbefaling der hed 4 mdr for nogle år siden, skyldtes at man før i tiden kun havde barsel i 6 mdr. Man kunne fra politikernes side ikke anbefale mødrene at sende deres børn i pasning samtidig med at de skulle introduceres for fast føde, og derfor rettede man de danske ernæringsanbefalinger til.

Samtidig med at man forlængede barslen herhjemme rettede man anbefalingen til at hedde 4-6 mdr, og for nogle år siden blev den så endeligt rettet til at hedde MM eller MME indtil barnet er 6 mdr gammelt.

Og fordi mit mellemste barn har lidt af kronisk forstoppelse i over 1 år, har jeg rigtig stor respekt for de anbefalinger, og meget lidt forståelse for at nogle vælger at ignorere dem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2010

LISBETH:-)

Anne85 skriver:

Nemlig. Jeg havde også frygtelig travlt med nr. 1 - det var jo så sjovt at man nu skulle begynde på det grød halløj. men jeg mindes også at han var meget mere "klar" end vores nr. 2 virker til at være. Han sad fint selv, var interesseret i hvad vi proppede i munden og ammede konstant.

Min Elina sidder i skrå stolen og får mad. Hun kan ikke sidde selv og hun gidder ikke blive fodret i højstolen - hun vil kun sidde i den i max. 5 min så jeg tror der går noget tid hvor måltiderne bliver indtaget i skråstolen.

Anmeld

20. oktober 2010

Anne85

Tullen85 skriver:

Elias startede på grød da han var 3½ mdr, udelukkende fordi SP anbefaldte det, hvis han tog nok på og ikke var sulten hele tiden, havde jeg nok også ventet til han var 5 mdr... Men han hang ved mig hver time, og begyndte at vågne langt oftere om natten, og ja, tog slet ikke nok på... :-)

Det kan undre mig at sundhedsplejersker anbefaler at man starter op med grød som 3 1/2 måned

Bliver lidt nysgerrig på hvorfor hun anbefalede det fordi han ikke tog på? mig bekendt indeholder modermælk gram for gram mere næring end grød og mos  Måske jeg er helt galt på den... bliver bare nysgerrig

Anmeld

20. oktober 2010

Henri84

Vi startede 10 dage før Alberte blev 4 mdr. Det var efter hun i 4 uger havde vågnet for mad 1 gang i timen natten lang (og absolut IKKE ville tage flaske ).. Det hjalp, men nu er det desværre det samme igen, så vi er netop ved at trappe hende op i et 3. måltid for at se om det hjælper Hun er SULTEN og spiser snildt 2 dl grød/mos pr måltid.. Jeg laver alt (medmindre vi har travlt eller er ude) på mm jeg har malket ud, så hun stadig får så meget som muligt fra mig.. Hun er også en halv stor pige omkring de 9 kg og 72 cm (og 5 1/2 mdr)..

Anmeld

20. oktober 2010

Anne85

Thalia skriver:

Jeg mener man bør vente til barnet er MINDST 6 mdr gammelt, medmindre barnet falder så voldsomt på vækstkurverne at SP og Læge finder det bekymrende.

Det er flere år siden at man rettede anbefalingen fra 4-6 mdr til at hedde 6 mdr lige ud, og fra WHO's side har anbefalingen heddet 6 mdr i over 10 år.

Grunden til at man i DK havde en anbefaling der hed 4 mdr for nogle år siden, skyldtes at man før i tiden kun havde barsel i 6 mdr. Man kunne fra politikernes side ikke anbefale mødrene at sende deres børn i pasning samtidig med at de skulle introduceres for fast føde, og derfor rettede man de danske ernæringsanbefalinger til.

Samtidig med at man forlængede barslen herhjemme rettede man anbefalingen til at hedde 4-6 mdr, og for nogle år siden blev den så endeligt rettet til at hedde MM eller MME indtil barnet er 6 mdr gammelt.

Og fordi mit mellemste barn har lidt af kronisk forstoppelse i over 1 år, har jeg rigtig stor respekt for de anbefalinger, og meget lidt forståelse for at nogle vælger at ignorere dem.

Og man kan undre sig over at sundhedsplejersker går stik imod anbefalingerne og opfordrer mødre til at begynde at give grød som 4 måneder (eller 3,5 måneder som jeg kan se nogle sundhedsplejersker åbenbart anbefaler).

jeg skal da ikke kune udelukke at vi ikke begynder på grød før prinsessen er 6 måneder - men hvis hun virker til at trives på moermælk alene synes jeg så absolut det er at foretrække

Anmeld

20. oktober 2010

LISBETH:-)

Thalia skriver:

Jeg er enig med dig, men vil bare lige sige at det altså ikke kun er hvis barnet IKKE tager på.

Min datter har taget så voldsomt på at jeg er blevet henvist til børnelæge og fået besked på at give hende 3 x faste måltider om dagen. Jeg er samtidig blevet bedt om ikke at amme hende ret meget (hvilket giver sig selv da jeg aldrig har haft mælk nok) dvs. 2 x amning dagligt max. Men for 3 uger siden stoppede mælken - samtidig med at hun begyndte på 3 måltider - og i de sidste 3 uger har hun slet ikke taget på. Så jeg har haft en god fløde

Vi skal til tjek igen på mandag, og så er jeg spændt på hvad de siger

Anmeld

20. oktober 2010

Anne85

lisbeth2910 skriver:

Jeg er enig med dig, men vil bare lige sige at det altså ikke kun er hvis barnet IKKE tager på.

Min datter har taget så voldsomt på at jeg er blevet henvist til børnelæge og fået besked på at give hende 3 x faste måltider om dagen. Jeg er samtidig blevet bedt om ikke at amme hende ret meget (hvilket giver sig selv da jeg aldrig har haft mælk nok) dvs. 2 x amning dagligt max. Men for 3 uger siden stoppede mælken - samtidig med at hun begyndte på 3 måltider - og i de sidste 3 uger har hun slet ikke taget på. Så jeg har haft en god fløde

Vi skal til tjek igen på mandag, og så er jeg spændt på hvad de siger

Okay  Troede dælme ikke ammebørn kunne veje for meget  Men ja, det lyder sørme som fløde du producerer

Anmeld

20. oktober 2010

AWO

Vi startede med grød, da Elina blev 4 mdr. Det var ikke, fordi hun som sådan virkede mere sulten, men hun var meget interesseret i vores mad, og havde været det et stykke tid.

Desuden er jeg så småt begyndt at læse igen (har skrive-opgave-dag hver fredag), og eftersom hun pure nægter at tage flasken, bliver hun jo nødt til at få noget andet.

Og det fungerer heldigvis rigtig godt! Hun elsker at få mad, og maven, som ellers havde været præget af diarré i 9 (!) uger pga. rotavirus, er endelig blevet normal igen. Og det tror jeg til dels skyldes, at hun får lidt mere fast føde.

Hun får dog kun et måltid om dagen i øjeblikket (bortset fra fredag, hvor hun får to). Ellers ammer jeg.

Anmeld

20. oktober 2010

Mor til L&S

Vi startede da Liva var ca 4 mdr... Hun har altid været en lille pige og tog ikke så meget påi vægt, så SP anbefalede os at starte ud der og hun var også klar til det

Anmeld

20. oktober 2010

Amso

de kloge hoveder anbefaler at man kun giver brystmælk de første 6 måneder ( hvis man vel og mærke kan ). Og hvis barnets vægt stadig følger vækst-kurven. Ellers må man jo tage den derfra. Men så længe du kan amme, så gør det endelig..!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.