fast føde - hvornår???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2010

Kristina V

Jamen Sander var vel knap 5 mdr (tror jeg), og han får kun mad nu, ifriteret max en flaske sammenlagt om dagen.
Dog laver jeg søllerød, havregrød og de steder jeg kan, på mme, så han får de min.400 ml.
Frokost har han de sidste par dage fået rugbrød hapser. Aften mos med kodboller eller lign.
Han er en rigtig hurtig basse i forholdt til karoline.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2010

LISBETH:-)

Anne85 skriver:

Okay  Troede dælme ikke ammebørn kunne veje for meget  Men ja, det lyder sørme som fløde du producerer

Hun vejede 3720 g og var 51 cm ved fødslen d. 25. maj

Og nu vejer hun 10,3 kg og er 71 cm så lidt er der da sket.

Vi er sendt til børnelæge fordi hendes kurve går lige op ad (hun er helt uden for kurven) uden og knække. Men det har den jo så gjort nu, efter amningen er stoppet.

Anmeld

20. oktober 2010

Ox.

Lilje startede med grød som en 'fast' ting til aften, da hun var 4½ måned ca, og dette var også på SP's anbefaling, men grunden hertil var, at hun ikke sov særlig godt om natten, og det hjalp også ufatteligt

Anmeld

20. oktober 2010

SHERO

Anne85 skriver:

Det kan undre mig at sundhedsplejersker anbefaler at man starter op med grød som 3 1/2 måned

Bliver lidt nysgerrig på hvorfor hun anbefalede det fordi han ikke tog på? mig bekendt indeholder modermælk gram for gram mere næring end grød og mos  Måske jeg er helt galt på den... bliver bare nysgerrig

Kan ikke svare på hvorfor han ikke tog nok på, eftersom jeg ammede konstant. Vi prøvede at gå over til flaske for at se hvor meget kan rent faktisk drak pr. måltid, men den nægtede han og gav op efter 2 mdr.

Hun anbefalte at jeg så småt startede op med hirse og risgørd og tilsat ekstra fedtstof end opskriften sagde. Fortryder det i dag ret meget for hjalp ikke sønderligt på vægten og resulterede bare i utrolig hård mave og maaange skrigeture og lægebesøg. Han er bare generalt lille, så da han var 6 mdr var opfedning med fløde og ekstra fedtstof, og så har han endelig stabiliseret sig på sin kurve..

Næste gang vel jeg uden tvivl vente, hvis muligt til 5-6 mdr alderen. :-)

Anmeld

20. oktober 2010

Anne85

Kristina V skriver:

Jamen Sander var vel knap 5 mdr (tror jeg), og han får kun mad nu, ifriteret max en flaske sammenlagt om dagen.
Dog laver jeg søllerød, havregrød og de steder jeg kan, på mme, så han får de min.400 ml.
Frokost har han de sidste par dage fået rugbrød hapser. Aften mos med kodboller eller lign.
Han er en rigtig hurtig basse i forholdt til karoline.

Er det bare ml mm eller mme de skal ha i den alder. Gud - jeg har bare glemt det hele.

Kom til at tænke på det da jeg så lille lækre Mads idag og Trine og jeg kom til at snakke om hvad det egentlig lige er der er afgørende for hvornår man introducerer grøden.

Iihhh... glæder mig til at se Sander spise - det er nu så hyggeligt   

Anmeld

20. oktober 2010

Anne85

Ox. skriver:

Lilje startede med grød som en 'fast' ting til aften, da hun var 4½ måned ca, og dette var også på SP's anbefaling, men grunden hertil var, at hun ikke sov særlig godt om natten, og det hjalp også ufatteligt

Synes bestemt også det gir mening at begynde på grød hvis baby pludselig begynder at vågne ofte om natten. Lige nu sover Nynne fint om natten - men hvis hun begynder at kræve mælk flere gange om natten vil jeg absolut også overveje om hun mon ikke længere har nok i modermælken

Anmeld

20. oktober 2010

Anne85

Tullen85 skriver:

Kan ikke svare på hvorfor han ikke tog nok på, eftersom jeg ammede konstant. Vi prøvede at gå over til flaske for at se hvor meget kan rent faktisk drak pr. måltid, men den nægtede han og gav op efter 2 mdr.

Hun anbefalte at jeg så småt startede op med hirse og risgørd og tilsat ekstra fedtstof end opskriften sagde. Fortryder det i dag ret meget for hjalp ikke sønderligt på vægten og resulterede bare i utrolig hård mave og maaange skrigeture og lægebesøg. Han er bare generalt lille, så da han var 6 mdr var opfedning med fløde og ekstra fedtstof, og så har han endelig stabiliseret sig på sin kurve..

Næste gang vel jeg uden tvivl vente, hvis muligt til 5-6 mdr alderen. :-)

men sød ser han ud

Og ja - man kan jo altid blive klogere - og synes bestemt din historie viser hvorfor man bør vente så længe som muligt

Anmeld

20. oktober 2010

MTS

Anne85 skriver:

Det gir jo også mening når du har indtryk af at han ikke har nok i sin mme... så ville jeg bestemt også begynde at give lidt mere.

Nynne er også en god basse (3 måneder og 7,2 kg) - men har dog indtryk af at hun indtil videre bliver fint mæt af min mælk. Men meget kan selvfølgelig ske på de næste 3 uger inden hun blir 4 måneder

Ja Oliver er jo 4 måneder om nogle dage og vejer nu 8,2kg så han er jo også rigtigt stor. Han drikker ca. 1000 - 1200 ml MME i døgnet.

Jeg tror det er vigtigst bare at se hvordan ens barn har det og syns ikke det er nødvendigt at gi dem grød så tidligt hvis de ikke har brug for det. Jeg ville også gerne ha ventet lidt da Oliver har haft en del problemer med maven som først nu er ved at være bedre. Men tror ikke der går lang tid for at han vil ha mad mere tit.

Anmeld

20. oktober 2010

Anne85

Malin skriver:

Ja Oliver er jo 4 måneder om nogle dage og vejer nu 8,2kg så han er jo også rigtigt stor. Han drikker ca. 1000 - 1200 ml MME i døgnet.

Jeg tror det er vigtigst bare at se hvordan ens barn har det og syns ikke det er nødvendigt at gi dem grød så tidligt hvis de ikke har brug for det. Jeg ville også gerne ha ventet lidt da Oliver har haft en del problemer med maven som først nu er ved at være bedre. Men tror ikke der går lang tid for at han vil ha mad mere tit.

Sikke en basse  ja "ulempen" ved at amme er jo at man ikke rigtigt kan måle på hvor mange ml de spiser - meeen hun virker nu ikke til at mangle noget med hendes æblekinder og elastik lår

Anmeld

20. oktober 2010

Tulle28

Jeg mener man bør vente til barnet er MINDST 6 mdr gammelt, medmindre barnet falder så voldsomt på vækstkurverne at SP og Læge finder det bekymrende.

Det er flere år siden at man rettede anbefalingen fra 4-6 mdr til at hedde 6 mdr lige ud, og fra WHO's side har anbefalingen heddet 6 mdr i over 10 år.

Grunden til at man i DK havde en anbefaling der hed 4 mdr for nogle år siden, skyldtes at man før i tiden kun havde barsel i 6 mdr. Man kunne fra politikernes side ikke anbefale mødrene at sende deres børn i pasning samtidig med at de skulle introduceres for fast føde, og derfor rettede man de danske ernæringsanbefalinger til.

Samtidig med at man forlængede barslen herhjemme rettede man anbefalingen til at hedde 4-6 mdr, og for nogle år siden blev den så endeligt rettet til at hedde MM eller MME indtil barnet er 6 mdr gammelt.

Og fordi mit mellemste barn har lidt af kronisk forstoppelse i over 1 år, har jeg rigtig stor respekt for de anbefalinger, og meget lidt forståelse for at nogle vælger at ignorere dem.

Fuldstændig enig med dig!

Jeg synes det er bekymrende, at så mange SP'er råder til at begynde på fast føde meget tidligt (også nogle før 4 mdr) for at få baby til at sove bedre om natten eller fordi de spiser oftere - ved 4 mdrs. alderen er der jo både et heftigt udviklingsspring og appetitspring... Hvis baby vågner flere gange om natten kan det selvfølgelig godt være pga sult, men det kan jo også være pga så meget andet - f.eks. bare tryghed og at mærke sin mor.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.