Nu er det ikke babyen der producerer fostervandet, det er moderkagen/fosterhinderne der producerer fostervandet, men det er korrekt at babyen drikker af fostervandet, og den tisser også i det..yummy! Og det er så en stadig rotation af produktion og udskiftning via moderkagen direkte gennem blodkar og hinder, samt via navlestrengen og til moderkagen.
Fungerer moderkagen ikke optimalt, kan der så enten blive for meget eller for lidt fostervand.
Hvis man har for lidt fostervand/underproduktion, kan man få det, det hedder en "tør fødsel" og det er ikke optimalt, da den stadige produktion af fostervand, er med til at smøre både barn, livmoder og livmoderhalsen, sådan at det hele bedre kan give sig og glide lettere ud.
Ved for lidt fostervand, er udrensningen heller ikke optimal, sådan at der kan opstå bakterier i fostervandet og derigennem fremme en fosterforgiftning.
Ved for meget fostervand/overproduktion kan der blive så meget tryk på livmoder og fosterhinder, at det kan skade både mor og barn. Derfor skal man, ligesom med et menneske med vand i hovedet, holde godt øje med at væksten på maven ikke bliver for stor i den sidste tid.
Men man vil helt sikkert kunne mærke det, fordi presset i maven vil blive meget ubehageligt.
Jeg var også stor som en spærreballon hvergang, men det tror da pokker med de kæmpe børn jeg har sat i verden, store moderkager og alt vandet oven i, så jeg kunne på det nærmeste konkurrere med Mount Everest i højden, når jeg blev lagt ned...eller som min svoger sagde, da jeg skulle have Nickolai: " Du er sq nemmere at hoppe over end at gå uden om, hvis du har siden til". ROFL

Anmeld