Penge og økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2010

Ramon

DK skriver:

Jeg vil ikke anbefale dig at blive selvstændig hvis du ikke engang kender de forskellige selskabsformer!

Jeg ved dette kommer til at lyde ENORMT bedrevidende, og det beklager jeg, men jeg synes du lyder meget meget naiv! Hvis du arbejder nu og er 19 år, jamen så må du da få en minimumsindkomst? Der er gennemsnitligt 160 arbejdstimer om måneden gange en (lad os sige minimumsløn på 100 kr.) det er så 16000 kr om måneden før skat.

Derudover så hvis din kæreste når at fylde 18 mens hun er på barsel, så kan hun få barsel på "kontanthjælp". Det er vist ca. 12.000 kr. før skat om måneden. Så har i tilsammen 28.000 kr. om måneden at gøre godt med, plus børnepenge og alle de andre tilskud man kan søge, og det burde da være RIGELIGT til at i kan starte ud med en lille husholdning for jer selv!!

Hvis du vil begynde at gå i skole (hvilket jeg går ud fra må være på gymnasiet eller handelsskolen når du nævner at du kun vil få 1000 kr. per måned) så er jeg sikker på at der er et ekstra tilskud du kan få når du er far. Hvis du allerede har en studentereksamen eller HG eksamen eller lignende, så får man altså 5170 kr. per måned i SU og kan få helt op til små 4000 kr. i SU lån per måned som forsørger! Plus at du jo stadig kan tjene op til 120.000 kr om året ved siden af når du har et barn, og det kan du naturligvis også selv om det er en studentereksamen eller lign. du vil have.

Når du er så ung OG når du skal til at være forsørger for jeres barn, så vil jeg klart anbefale dig IKKE at kaste dig ud som selvstændig. Det kræver erfaring i regnskab, basis juridiske kendskaber (som ex. hvad selskabsformerne A/S, Aps osv. står for) og økonomi. Plus at man som selvstændig skal have en hvis start kapital at begynde med, og det lyder ikke som om du lige nu har 100.000 kr som back up til virksomhed på bankkontoen. Derudover så giver de færreste virksomheder det store overskude de første par år. Det gælder det om at knokle HELT VILDT og aldrig være hjemme og få en ussel ussel løn så pengene bliver i firmaet. Og det er ikke lige det scenarie jeg tænker du/i har lyst til lige nu, hvor det nok er bedre at du beholder dit job og FASTE INDTÆGT. Du er kun 19 år og har MANGE år endnu til at begynde som selvstændig!

Alle de bedste ønsker for fremtiden herfra.

Må jeg bemærke at din kæreste ser suuuper dejlig og sød ud som gravid og tillykke med din snart kommende far-position!

jeg kan ikk se nogen steder hvor jeg har skrevet at "JEG" vil være selvstændig ??

spurgte bare fordi jeg ikk havde andet at lave ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2010

Pige2009

Wampires skriver:

1.00 kr i SU? husk at når I bliver forældre så er forsørgere og får derfor lidt ekstra om måneden...

hvordan kan du få udbetalt så lidt i SU pr. mdr? vildt...

hmm.. ideer: Familie familie familie.. sørg for at arrangere ture hjem til forældre en gang pr. uge hvor I spiser med f.eks.

Overvej hvad for en slags mad I køber og hvor I køber det henne... Spar ved at købe det billige mærke i de billige butikker, men sørg for stadig at have en eller 2 ting hvor I siger det her går vi ikke på kompromi med.. vi har selv sagt her at det er ketchup og kaffe... ellers alt andet er billig mærker i Netto og Rema 1000...

Overvej ellers jeres vaner generelt.. hvor stor er mobilregningen? var det en idé at flytte til et andet selskab eller få et andet abonnement? sætte en grænse på for hvor meget I må bruge?

har i bil? hvor ofte bruger I månedskortet hvis I har sådan et istedet for.. hvis I f.eks. alligevel ikke bruger det så stop det og køb en billet de få gange I skal med det offentlige...

ved ikke helt om det var den slags råd du søgte men det er dem jeg kan give.. vi har ikke selv særlig mange penge at gøre godt med, og desværre bor familien så langt væk at det ville være dyrere at besøge dem til middag end at f.eks. køre på MCD en gang om ugen...

En god ting at starte med er at lave en oversigt over udgifter og indtægter... lav en budgetkonto hvor regningerne bliver trukket fra hver måned fremfor at bruge girokort. Når oversigten er lavet kan man se hvad der skal betales hvor ofte osv. og på den måde lave en månedtlig indbetaling der samlet bliver det man ville bruge pr. år fremfor man den ene måned har mange penge og den næste ingen har... Husk at spare op, altid prøv at have en opsparing på omkring 10.000 kr et sted det er godt når der kommer uventede regninger såsom et nyt køleskab/fryser/komfur osv...

Virkelig gode råd!  Desuden er det godt at lave madplan for en uge af gangen og så kun handle en enkelt gang om ugen, da det sparer en masse penge.

Anmeld

19. oktober 2010

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Ramon skriver:

okay hvad prøvede du at blive selvstændig indenfor ? 

ved ikk lige hvad det er a/s ?? og det andet :i ??

Har ikke prøvet at starte det op endnu... Men der har været forskellige ideer... en der har hængt lidt fast hos mig er at lave en internetbutik med ting der kun passer til gnavere... Det var mit afsluttende projekt i iværksætterfaget på handelsskolen og fortsatte med at undersøge omkring det da jeg skulle bruge ideer til andre fag i forbindelse med min uddannelse som kontor m. administration.

Kæresten har overvejet ting som f.eks. sit eget værdihåndteringsfirma... her var det startkapitalen der stoppede den idé.. det kræver minimum 2 millioner for at få til bare en bil og den sikkerhedskapital der skal til...

Anmeld

19. oktober 2010

NinaNymannMadsen

altså her hjemme går kæresten på førtidspasion så han får 9500 ca og jeg er på SU og får 9600 ca da jeg har et almindeligt SU lån og forsørger tillæg.

vi har en 3 værelses lejlighed på 86 kvm til 5500 og får en boligstøtte på 1600.
vi kan sagtens klare os.

det er jo bare gå ned på kommunen og søge boligstøtte og når barnet skal i dagpleje eller vuggestue så søge om friplads, godt ske i ikk får det men så for i delvis friplads.
ellers er det da bare spørge på kommunen hvad de kan hjælpe med også.

Anmeld

19. oktober 2010

Mamman

Profilbillede for Mamman
Astasmor skriver:

altså her hjemme går kæresten på førtidspasion så han får 9500 ca og jeg er på SU og får 9600 ca da jeg har et almindeligt SU lån og forsørger tillæg.

vi har en 3 værelses lejlighed på 86 kvm til 5500 og får en boligstøtte på 1600.
vi kan sagtens klare os.

det er jo bare gå ned på kommunen og søge boligstøtte og når barnet skal i dagpleje eller vuggestue så søge om friplads, godt ske i ikk får det men så for i delvis friplads.
ellers er det da bare spørge på kommunen hvad de kan hjælpe med også.

Der er ikke særlig mange muligheder for hjælp af det offentlige, når man bor på Færøerne, som de gør. Det er ikke som her i DK

Anmeld

19. oktober 2010

NinaNymannMadsen

Mamman skriver:

Der er ikke særlig mange muligheder for hjælp af det offentlige, når man bor på Færøerne, som de gør. Det er ikke som her i DK

nej okay det ved jeg så ikke noget som. men det skader ikke at spørge hvad de kan hjælpe med.

Anmeld

19. oktober 2010

Magsen

nej det er nemlig helt rigtigt ..

Anmeld

19. oktober 2010

Mamman

Profilbillede for Mamman
Maggieh skriver:

nej det er nemlig helt rigtigt ..

- er nemlig selv færing så ved lidt om det, fra min familie deroppe

Anmeld

19. oktober 2010

Magsen

Mamman skriver:

- er nemlig selv færing så ved lidt om det, fra min familie deroppe

mh, kunne jeg se på navnet ''mamman'' hehe

Anmeld

19. oktober 2010

Mamman

Profilbillede for Mamman
Maggieh skriver:

mh, kunne jeg se på navnet ''mamman'' hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.