schiller skriver:
det er ikke fordi hun ikke må gøre noget . hun giver ham gaver til hverdag, og det er vi glade for. hun er sammen med ham, og vi har også valgt at holde hun med hende d. 23 så hun kan holde sin hel ejen jul for ham, . men føler bare også hun må kunne se at hun nogle gange selv går over stregen,. hunhar sagt hun også vil være med til at køre ham ind i vuggestuen. og det synes jeg bare ikke det er noget hun skal være med til.
men det kan også være jeg overragre. og det hele var blive for meget for mig. med at hun vil holde hans fødselsdage holde hans ejen jul give advendt, ville være med til fødselen (det var hun ikke) være med til de første ture hvor vi end skulle hen. og nok det hele der starte det var at hun have sagt at hvis min kæreste døde som også er far til barne, at skulle hun have sam. har aldrig være så ked af høre sådan noget . 

Puuha..en noget anspændt situation denne her..og en bedstemor, der fyrer den slags af kan jeg bare ikke have...færdig..basta bum!
Tænk at sige sådan noget p(biiip)
Bortset fra det, så kan hun overhovedet ikke komme i betragtning så længe barnet har en mor, som opfylder alle betingelser.
For mig at se, så domminerer hun hele jeres liv med den lille, og helt udpræget..hun lider af det som kaldes "Bedstemorkuller".
Hvis det stod til hende, så snuppede hun sit barnebarn fra jer og lod jer om at lave en ny, sådan at hun selv kan få et barn at pylre om. Men den går altså ikke Grandberg!
Det minder mig helt udpræget om Katharina den Store dette her, for hun gjorde det samme med sine 2 drenge-børnebørn, men hun kunne slippe afsted med det, fordi hun var tzarina, men det er din svigermor ikke, heldigvis.
Lige først ville jeg have dømt som de andre, men det gør jeg ikke mere.
Jo generelt, så synes jeg da, at det er skønt når bedsteforældre, tanter og andre familiemedlemmer gerne vil bidrage til den slags ting (ville ønske mine ville have bidraget) men lagt sammen med alt det andet, så kan jeg godt forstå du er gået i baglås.
Jeg tror det er vigtigt at din mand træder ind og siger fra over for sin mor en gang for alle.
Og ellers må du selv...det er trist, men du må være fast og bestemt. Hvis ikke du gør det nu, så vil hun bestemme og dirigere alt i resten af jeres liv og måske indirekte være årsag til, at du og din mand vil glide fra hianden med tiden, fordi hun også er sådan en type, der altid vil være iloyal over for dig uanset hvordan du så gør tingene. Hun VIL nemlig være den domminerende kvinde (og den eneste) i sin søns liv, og nu i sin sønnesøns.
Jo tak..jeg kender typen alt for godt.
Jeg ved, du er hudløs, men kan du ikke foreslå hende, at hun køber søndagsgaver og du så klarer små ting i hverdagen, sådan som andre har foreslået?
Ikke at jeg tror det vil hjælpe, for når hun er sådan en type vil intet du forsøger at gøre være godt nok. Og så tror jeg, du bare skal holde fast på dit.
Jeg kan også godt forstå at du har glædet dig til den slags ting selv, det gjorde jeg også, da min den første kom til, og hun blev stor nok til pakkekalender. 
Vedr. fødselsdag, jamen så skal kvindemennesket bestemt ikke holde dit barns fødselsdag, det manglede da bare.
Det er DIT barn ikke hendes, selvom det er hendes barnebarn.
Vel er det dejligt at have bedsteforældre i baghånden, man kan tidsnok få brug for dem i hverdagen, men det er nu engang ikke dem der er centrum i barnets liv.
Så lad du bare hende være tøzesur, og så træk dine grænser, fast men bestemt.

Kærligst
Sussie