Jeg er fuldt tilfreds og faktisk ret stolt over det liv jeg har skabt for mig selv, for det har bestemt været enormt hårdt arbejde for mig at nå hertil. Jeg er barn af en virkelig frygtelig skilsmisse og en far der er luksusalkoholiker og det man ville kalde en "mean drunk", som har været utroligt svingende i sin holdning til mig og min søster. En mor som først blev et harmonisk menneske meget sent, men nu er en sand jernlady med en flot uddannelse og karriere, og nogle kærester som, hvis jeg var blevet hos dem, havde givet mig et helt anderledes og garanteret ikke så lykkeligt liv som jeg har nu.
Jeg kan selv se en kæmpe udvikling gennem især de sidste 10 år, hvor jeg gik fra at være en meget usikker, temperamentsfuld og imulsstyret ung kvinde der selvfølgelig mente at jeg var åhh så moden fordi jeg har været så meget igennem. Men jeg har lært, fordi jeg virkelig tvang mig selv til at se sandheden i øjnene, at modenhed IKKE kommer fordi man har været igennem meget. Man bliver stærkere og lærer en masse om sig selv og andre - men det gør dig ikke moden! Tværtimod bruger man så meget enrgi på at kæmpe at man må udskyde en masse reflektioner til man får så meget ro i sit liv og har slikket sine sår at man overhovedet KAN modnes. Som når man sætter en plante i skyggen - der skal solskin til for at man kan vokse og gro - ikke bare modgang.
Det var først da jeg begyndte på min uddannelse og lærte nogle mennesker at kende som kunne vise mig hvordan man tager FORNUFTIGE og ikke bare impulsstyrede lystbetonede beslutninger at jeg begyndte at modnes. Før da gik jeg kun efter hvad jeg følte, og fordi jeg havde haft det svært så blev jeg styret af alt det jeg følte jeg havde "ret til" nu hvor jeg var ude af skyggen, og fik taget nogle dumme beslutninger, både økonomisk, socialt m.m. og retfærdiggjorde det med at jeg jo var ååhh så moden og voksen...
Eksempel: Da jeg blev gravid første gang tænkte jeg på hvor deejligt det kunne være at have det lille væsen at elske og få kærlighed fra og jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at overbevise mig selv om at kærlighed var nok - selvom jeg ikke havde kendt min kæreste i længere end 3 måneder. HELDIGVIS endte jeg alligevel med at tage mig sammen og se i øjnene at jeg boede i en 1-værelses, havde en ordentlig forbrugsgæld i bagagen, lige var startet på drømmeuddannelsen og overhovedet ikke kendte min kæreste nok til at sætte hans barn i verden, og bestilte tid til en abort (jeg aborterede så spontant inden den blev gennemført). Og gudsketak og lov for det - for den kæreste som var SÅÅÅ fantastisk viste sig efter få måneder at være den mest rædselsfulde person, der svigtede, var et stort barn og smålig og alt det mit barns far IKKE skulle være! Men det så jeg jo ikke i starten, hvor alt var fryd og gammen... Havde jeg fået barnet var jeg endt som 22årig uden uddannelse, på KH, alenemor med knust hjerte og havde aldrig fået alle de vidunderlige oplevelser jeg fik under min studietid med rejser m.m. som jeg aldrig havde drømt om.
Så jeg er FULDT ud tilfreds med at være landet her for jeg ved (med stolthed) at jeg har truffet tålmodige, ansvarlige om end ikke altid sjove eller lystbetonede beslutninger de sidste år, og på den måde har sikret mit barn de allerbedste forudsætninger for en stabil og tryg barndom med begge forældre, og en økonomi hvor der er råd til en ekstra bif-tur og en pizza af og til - noget jeg ikke selv fik.
Kh
Rosa