Hvorfor har i valgt fælles økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2010

Lullaby

Jeg synes det er nemmest. En konto og der kører regningerne over

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2010

Marco2

Vi har semi fælles.

Vi har hver sin lønkonto/brugskonto som vores løn går ind på. Der overfører vi hver især den samme sum penge til hhv. en budgetkonto og en "fælleskonto" som vi begge har et Dankort til. Og så har vi en fællesopsparing. Hvad der derudeover er tilovers er "mit"/"hans".

Og det fungerer fint for os. Jeg har det bedst med at vide at jeg betaler halvdelen af udgifterne. At jeg ikke lever "på nas" … Og så har både han og jeg god samvittighed hvis vi bruger penge på noget ekstravagant

Ag

Anmeld

29. september 2010

B&J

der er vist ikke noget hos os der hedder mine og dine penge det er bare vores men har hver sit kort og hver sin konto

Anmeld

29. september 2010

Dansker i England

Med min eks havde jeg ikke fælles økonomi. Alle vores udgifter blev trukket fra en fælles konto (budget + mad) og hver uge overførte vi de penge til den konto - 50/50. Vores "egne" udgifter - så som bil forsikring (hans), mobil tlf  osv blev trukket fra vores egne konti, og så havde vi også hver vores opsparing, hvor vi satte penge ind (mig mere end ham, da jeg tjente/tjener mere), og resten kunne vi få lov til at bruge, som vi ville. Jeg ville ikke have det anderledes, da jeg vidste, at jeg ville komme til at betale for ALT (har prøvet det med ham), og han ville bruge alle sine penge for sig selv.

Og selv med en ny mand vil jeg have den ordning.

Hmm blev vist lidt rodet - håber I forstår.

Anmeld

29. september 2010

DK

Karina84 skriver:

Hvad så hvis man er gift? Tænker ved dødsfald er det vel så nogle andre regler der går ind og afgør om ægtefællen får alt eller intet? Ligeså hvis der er børn osv.

Det er ligegyldigt om man er gift, har børn, samlevende osv. Der er naturligvis forskellige arveretlige regler, men du kan bare som kone ikke bruge pengene til så meget når du får dem udbetalt som arv efter 7 mdr, som du kunne have brugt dem den næste første når du har regninger der skal betales!

Så bare fordi du er hustru, så bliver kontoen altså lukket alligevel! Det er lovgivningen!

Husk forøvrigt at du skal dele din mands arv med jeres børn! Også selv om de er under 18. De kan nemlig ikke selv sige nej tak til arv når de er umyndige, så skal hele deres arv sættes ind på en lukket forvaltningskonto til de er 18 år! Det er der vist mange der ikke ved! Derfor synes jeg personligt at det er bedst at begrænse mindreårige børns arv til tvangsarven, da det så ikke er så meget at punge ud med for den efterlevende ægtefælle!

Anmeld

29. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Vi har ikke fællesøkonomi og det får vi nok heller aldrig. Vi har nogle samlede konti, budget, opsparing og børneopsparing, men vores egne lønkonti står vi selv for. Og det er jeg ret glad for. Det vi har snakket om er at eftersom Niklas tjener mere end det dobbelte af mig som pt. er på SU, så skulle han betale mere på de faste udgifter end mig, men det er aldrig blevet til andet end snakken. Til gengæld giver Niklas oftest når vi spiser ude, går i biffen og køber lækkert med hjem, og jeg får nok også lidt større fødselsdagsgaver end han gør 

Anmeld

29. september 2010

Karina84

DK skriver:

Det er ligegyldigt om man er gift, har børn, samlevende osv. Der er naturligvis forskellige arveretlige regler, men du kan bare som kone ikke bruge pengene til så meget når du får dem udbetalt som arv efter 7 mdr, som du kunne have brugt dem den næste første når du har regninger der skal betales!

Så bare fordi du er hustru, så bliver kontoen altså lukket alligevel! Det er lovgivningen!

Husk forøvrigt at du skal dele din mands arv med jeres børn! Også selv om de er under 18. De kan nemlig ikke selv sige nej tak til arv når de er umyndige, så skal hele deres arv sættes ind på en lukket forvaltningskonto til de er 18 år! Det er der vist mange der ikke ved! Derfor synes jeg personligt at det er bedst at begrænse mindreårige børns arv til tvangsarven, da det så ikke er så meget at punge ud med for den efterlevende ægtefælle!

Tak for svar, så har jeg da lige lært noget nyt i dag  

Mine forældre er nemlig ved at få lavet om på nogle papirer og de har kun én fælles konto, hmm gad vide om de har tænkt over det du lige har fortalt der. Vil da lige nok lige nævne det for dem

Anmeld

29. september 2010

DK

Karina84 skriver:

Tak for svar, så har jeg da lige lært noget nyt i dag  

Mine forældre er nemlig ved at få lavet om på nogle papirer og de har kun én fælles konto, hmm gad vide om de har tænkt over det du lige har fortalt der. Vil da lige nok lige nævne det for dem

Ja gør det! De kan evt. også spørge dem i banken, de vil helt sikkert godt kunne rådgive dem til en god løsning!

Anmeld

29. september 2010

Snefnug1984

Vi har ikke fællesøkonomi, da min mand kun får SU og jeg synes ik det ville være fair, hvis han så skulle betale en del af mine regninger, det tøj jeg køber, samtidig med, at jeg ik synes jeg vil betale for alle hans dyre bøger osv. Synes en del af ens løn skal være sin egen, som man frit kan bruge, uden at skulle bede om "tilladelse" af modparten. Derfor har vi hver vores konto, dog i samme bank og så har vi en fælles budgetkonto, hvor vores fælles regninger går fra og så en madkonto

Anmeld

29. september 2010

K&S

Znuzke skriver:

Vi har totalt fællesøkonomi. Vi har en fælles lønkonto som samtidig er begges nemkonto. Så overfører vi til budget- og madkonto og har begge dankort til både løn- og madkonto.

Alt andet ville være for besværligt.

Sådan har vi det også herhjemme og det fungerer super godt...! Så har vi også kun 1 netbank, jeg skal holde styr på  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.