Hvorfor har i valgt fælles økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2010

Happiness

Tina&Martin skriver:

Vi har stort set også haft fælles økonomi hele vores forhold.. I starten var det godt nok, du betaler her, og jeg betaler så der..

Men vi er ret sære, så vi har begge en lønkonto, derudover har vi fælles budgetkonto, bil-konto, mad-konto, gavekonto OG en tant&fjas konto... Jep.. vi er sære, men vi ved præcis hvor alle pengene går hen, og så er det jo så dejligt ved fødselsdage og jul

Det var godt nok mange kontoer at holde styr på, men smart  Vi har kun en budget og madkonto til fælles Resten er pengene er vi selv herre over

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2010

2babygirls

MaybeMe skriver:

Det var godt nok mange kontoer at holde styr på, men smart  Vi har kun en budget og madkonto til fælles Resten er pengene er vi selv herre over

Ja det er nok meget overdrevet, men det fungere heldigvis

Vores lønkonto bruger vi så mest når den anden skal overraskes med gaver, for så kan vi ikke se hvor og for hvor meget der er shoppet for

Anmeld

29. september 2010

JulieE

Karina84 skriver:

Præcis sådan er det også her  og det har været sådan fra den dag vi mødte hinanden.

Vi skal sammen få det til at fungere og har den ene brug for tøj og er pengene til det, jamen så er det bare den der lige har kortet med. Tit gør vi også det at vi overfører de resterende penge der er tilbage efter der er betalt til budgettet til fx. min konto og så er det det kort vi bruger.

Dejlig simpelt og vi har aldrig haft problemer

Ja, det er så rart når det fungerer på den måde  Vi har tit talt om, at vi skulle få det hele ordnet så vi kun havde en bankkonto, men det er aldrig blevet til noget.

Anmeld

29. september 2010

Jones

Vi valgte det fordi jeg er den eneste af os der tjener penge....

Anmeld

29. september 2010

DK

Nu har jeg læst denne tråd, og uhhh den indre jurist kan bare ikke lade være med at stikke sit fjæs frem.

Dem der kun har een fælleskonto skal være klar over at hvis jeres partner dør, ex. i en bilulykke, så lukker banken OMGÅENDE for kontoen, og den bliver ikke åbnet igen før at hele jeres afdødes kærestes bo er skiftet!!

Det er et KÆMPE problem for den efterladte, idet alle dankort og alle pbs overførsler og det hele bliver spærret og lukket fra det ene øjeblik til det andet! De fleste tror at "jamen det er jo også min konto, så jeg kan vel bruge halvdelen", men NEJ!!!

Derfor er det ALTID det mest fornuftige at have sin egen seperate lønkonto, da denne jo så altid er tilgængelig!! Man kan jo evt. bare overføre alle penge fra den konto til en fælles. Dette kan man jo så stoppe med at gøre i tilfælde af at ens mand dør, og så har man da i det mindste penge på kontoen til den næste første. Men man skal være klar over at alle fælles budget, opsparingskontoer osv. bliver spærret lige så snart at den ene parts dødscertifikat bliver anmeldt til politiet! 

Lige lidt dyster "fornuft-jura" snak herfra. Evt. så skriv en mail til jeres bank og spørg dem hvad de anbefaler!

KNUS

Anmeld

29. september 2010

Sofia

DK skriver:

Nu har jeg læst denne tråd, og uhhh den indre jurist kan bare ikke lade være med at stikke sit fjæs frem.

Dem der kun har een fælleskonto skal være klar over at hvis jeres partner dør, ex. i en bilulykke, så lukker banken OMGÅENDE for kontoen, og den bliver ikke åbnet igen før at hele jeres afdødes kærestes bo er skiftet!!

Det er et KÆMPE problem for den efterladte, idet alle dankort og alle pbs overførsler og det hele bliver spærret og lukket fra det ene øjeblik til det andet! De fleste tror at "jamen det er jo også min konto, så jeg kan vel bruge halvdelen", men NEJ!!!

Derfor er det ALTID det mest fornuftige at have sin egen seperate lønkonto, da denne jo så altid er tilgængelig!! Man kan jo evt. bare overføre alle penge fra den konto til en fælles. Dette kan man jo så stoppe med at gøre i tilfælde af at ens mand dør, og så har man da i det mindste penge på kontoen til den næste første. Men man skal være klar over at alle fælles budget, opsparingskontoer osv. bliver spærret lige så snart at den ene parts dødscertifikat bliver anmeldt til politiet! 

Lige lidt dyster "fornuft-jura" snak herfra

KNUS

elsker fornuftsjura!

Anmeld

29. september 2010

Karina84

JulieE skriver:

Ja, det er så rart når det fungerer på den måde  Vi har tit talt om, at vi skulle få det hele ordnet så vi kun havde en bankkonto, men det er aldrig blevet til noget.

Ja det er det virkelig  Altså vi har jo stadig hver vores konto, det eneste der er fælles er budget kontoen og så en opsparingskonto vi har lavet.

Men vi tænker det som vores konti, da det jo er et fedt om vi bruger fra den ene eller den andens, da vi ser det som vores fælles penge.

Anmeld

29. september 2010

Karina84

DK skriver:

Lige lidt dyster "fornuft-jura" snak herfra. Evt. så skriv en mail til jeres bank og spørg dem hvad de anbefaler!

KNUS

Hvad så hvis man er gift? Tænker ved dødsfald er det vel så nogle andre regler der går ind og afgør om ægtefællen får alt eller intet? Ligeså hvis der er børn osv.

Anmeld

29. september 2010

Ni-ko-li-ne

DK skriver:

Vi har GUDSKELOV ikke fællesøkonomi! UF, at skulle stå til regnskab overfor Mikkel hver gang jeg har været på shopping! Ejj det kunne ikke give andet end problemer!

Men vi har to fælleskonti der styrer fælles udgifter,  en budgetkonto hvor vi begge overfører penge hver måned. Mikkel overfører langt mere end mig da hans løn også er langt højere.  Derudover så har vi en fælles "madkonto" hvor vi begge overfører et fast beløb hver måned. Vi har begge et dankort til den konto, og så alle udgifter til mad, rengøringsmidler osv.  betaler vi med det dankort.

Så er der jo et beløb tilbage på hver vores konto hver måned, som vi så har at bruge på hvad vi vil. Så selv om vi deler alle udgifter, så har vi altså stadig hver vores penge på hver vores konto som vi så kan bruge på liiige hvad vi vil, uden at skulle "spørge den anden om lov"! Det fungerer så godt for os!!

Jeg ville super gerne at vi gjorde sådan... Hvormeget putter i på mad kontoen? Og hvor ofte må der mere til? Eller hvor ofte er der noget til overs?

Anmeld

29. september 2010

JulieE

Karina84 skriver:

Ja det er det virkelig  Altså vi har jo stadig hver vores konto, det eneste der er fælles er budget kontoen og så en opsparingskonto vi har lavet.

Men vi tænker det som vores konti, da det jo er et fedt om vi bruger fra den ene eller den andens, da vi ser det som vores fælles penge.

Ja. lige præcis! Kan også se at DK har skrevet, at det juridisk set er det mest fornuftige

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.