Hvorfor har i valgt fælles økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2010

Ann.

Jeanne skriver:

Jeg har nu aldrig hørt at det er naturligt når man får børn - gift ja, men ikke børn

Nå men pyt med det. Vi har semifælles. 1 budgetkonto, 1 madkonto og ellers hver vores lønkonto i hver vores bank. Så når der er overført penge til vores fælleskonti, så er det resterende beløb vores eget og til eget forbug

Vi skal giftes til foråret.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2010

ekzunz

Vi har totalt fællesøkonomi. Vi har en fælles lønkonto som samtidig er begges nemkonto. Så overfører vi til budget- og madkonto og har begge dankort til både løn- og madkonto.

Alt andet ville være for besværligt.

Anmeld

29. september 2010

1977

Profilbillede for 1977
DK skriver:

Vi har GUDSKELOV ikke fællesøkonomi! UF, at skulle stå til regnskab overfor Mikkel hver gang jeg har været på shopping! Ejj det kunne ikke give andet end problemer!

Men vi har to fælleskonti der styrer fælles udgifter,  en budgetkonto hvor vi begge overfører penge hver måned. Mikkel overfører langt mere end mig da hans løn også er langt højere.  Derudover så har vi en fælles "madkonto" hvor vi begge overfører et fast beløb hver måned. Vi har begge et dankort til den konto, og så alle udgifter til mad, rengøringsmidler osv.  betaler vi med det dankort.

Så er der jo et beløb tilbage på hver vores konto hver måned, som vi så har at bruge på hvad vi vil. Så selv om vi deler alle udgifter, så har vi altså stadig hver vores penge på hver vores konto som vi så kan bruge på liiige hvad vi vil, uden at skulle "spørge den anden om lov"! Det fungerer så godt for os!!

Det er også sådan vi har det, og det fungere bare godt

Anmeld

29. september 2010

Maja88

vi har fællesøkonomi herhjemme.. og det vil sige fælles konto osv.

Vi valgte at få det en halvanden år efter vi flyttede sammen, da vi var sikre på hinanden og det hele tiden blev en masse overflyttelser til den ene og anden konto så herhjemme har vi fælleskonto. Selvom han får meget mere udbetalt end jeg selv gør.

Men man skal jo gøre hvad man har det bedst med.

Og herhjemme lavede vi den "regel" inden at vi ikke skulle stå til regnskab for den anden med hvad vi købte, men man dikuterer det med hinanden hvis det er større ting så som computer, bil osv.

Anmeld

29. september 2010

Miamaja

Hmmm ved ikke om man kan kalde det faelles. Manden betaler for alt herhjemme, men jeg har egen konti ogsaa, som manden overforer lidt paa hver maaned og som mine sode foraeldre overforer jule og fodselsdags gave penge paa, saa jeg ligesom har mine egne penge som jeg kan snolle for uden jeg kommer til at lave for meget rav i okonominen naar regningerne skal betales af manden.

Anmeld

29. september 2010

Karina84

JulieE skriver:

Herhjemme har vi fælles økonomi forstået på den måde, at vi har hver vores lønkonto, hvor pengene går ind og så overfører vi hver især til vores følles budgetkonto. Hvad der er tilbage når alle de faste udgifter er vores penge. der er ikke noget der hedder dine penge eller mine penge. det er bare et spørgsmål om hvem der tager sig af at betale den dag

Præcis sådan er det også her  og det har været sådan fra den dag vi mødte hinanden.

Vi skal sammen få det til at fungere og har den ene brug for tøj og er pengene til det, jamen så er det bare den der lige har kortet med. Tit gør vi også det at vi overfører de resterende penge der er tilbage efter der er betalt til budgettet til fx. min konto og så er det det kort vi bruger.

Dejlig simpelt og vi har aldrig haft problemer

Anmeld

29. september 2010

Nemesis

Vi har fælles budget, men ikke fælles lønkonto. Det fik vi fordi min mand simpelthen ikke kunne finde ud af at sørge for SIN del. Han fik aldrig tilmeldt det der skulle, fik aldrig rettet til og fik dermed heller ikke betalt de regninger der skulle betales til tiden. 

Så til sidst ringede jeg til hans bankmand (vi havde ikke engang samme bank) og snakkede med ham og han og jeg blev enige om, at han ikke kunne forvalte det, så derfor endte det med at være mig.

Jeg skiftede bank og nu forvalter jeg budgetten og sørger for regningerne bliver betalt, tilmeldt og justeret.

Endelig efter 2 år med rod og underskud på budgetten, fungerer det nu med overskud.

:-) Sisse

Anmeld

29. september 2010

Happiness

DK skriver:

Vi har GUDSKELOV ikke fællesøkonomi! UF, at skulle stå til regnskab overfor Mikkel hver gang jeg har været på shopping! Ejj det kunne ikke give andet end problemer!

Men vi har to fælleskonti der styrer fælles udgifter,  en budgetkonto hvor vi begge overfører penge hver måned. Mikkel overfører langt mere end mig da hans løn også er langt højere.  Derudover så har vi en fælles "madkonto" hvor vi begge overfører et fast beløb hver måned. Vi har begge et dankort til den konto, og så alle udgifter til mad, rengøringsmidler osv.  betaler vi med det dankort.

Så er der jo et beløb tilbage på hver vores konto hver måned, som vi så har at bruge på hvad vi vil. Så selv om vi deler alle udgifter, så har vi altså stadig hver vores penge på hver vores konto som vi så kan bruge på liiige hvad vi vil, uden at skulle "spørge den anden om lov"! Det fungerer så godt for os!!

Sådan har vi det også... Det fungere optimalt

Ville heller ikke nyde godt af at skulle forklare mig hver gang jeg har shoppet. Har nok med dårlige undskyldninger til mig selv

Anmeld

29. september 2010

Siber

Tjuhl skriver:

hmmm...vi har faktisk ikke fællesøkonomi. eller det har vi i princippet, men vi har hver vores konto og hver vores bank...men altså vi bruger af de samme penge og har ikke delt op i fx "så betaler du 100 kr og så betaler jeg 100 kr der"

sådan ser vores økonomi også ud!!!

Anmeld

29. september 2010

2babygirls

TrineLærke skriver:

For mig lyder det bare som en naturlig ting at gøre når man får børn og det er som om man sammen har lige flere penge mellem hænderne, da de jo bliver delt lidt anderledes ud.

Hvad er jeres grund?

Vi har stort set også haft fælles økonomi hele vores forhold.. I starten var det godt nok, du betaler her, og jeg betaler så der..

Men vi er ret sære, så vi har begge en lønkonto, derudover har vi fælles budgetkonto, bil-konto, mad-konto, gavekonto OG en tant&fjas konto... Jep.. vi er sære, men vi ved præcis hvor alle pengene går hen, og så er det jo så dejligt ved fødselsdage og jul

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.