Hvorfor har i valgt fælles økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.173 visninger
42 svar
0 synes godt om
29. september 2010

Ann.

For mig lyder det bare som en naturlig ting at gøre når man får børn og det er som om man sammen har lige flere penge mellem hænderne, da de jo bliver delt lidt anderledes ud.

Hvad er jeres grund?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2010

oo

hmmm...vi har faktisk ikke fællesøkonomi. eller det har vi i princippet, men vi har hver vores konto og hver vores bank...men altså vi bruger af de samme penge og har ikke delt op i fx "så betaler du 100 kr og så betaler jeg 100 kr der"

Anmeld

29. september 2010

maria_wlt

Her i huset har vi det sådan at ALT bliver trukket på min mands konto, og så styrer jeg resten..  Min mand er tidligere sømand og var alt for god til at bruge penge da jeg lærte ham at kende..

Så mor her har magten og udnævnt sig selv til økonomiminister, dronning og statsminister.. hahah

Anmeld

29. september 2010

1977

Profilbillede for 1977

Jeg har nu aldrig hørt at det er naturligt når man får børn - gift ja, men ikke børn

Nå men pyt med det. Vi har semifælles. 1 budgetkonto, 1 madkonto og ellers hver vores lønkonto i hver vores bank. Så når der er overført penge til vores fælleskonti, så er det resterende beløb vores eget og til eget forbug

Anmeld

29. september 2010

FrkT

Vi har heller ikke fælles konto eller bank. Men vi HAR fælles økonomi, dvs. alle Jens' penge er også mine og alle mine penge er også hans. Vi kan godt finde på at "tømme" den ene konto og så bare bruge af den anden. Der er ingen opdeling i hvem der betaler hvad, og sådan her har det været fra dag 1 vi var sammen. Og bliver også ved med at være det altid tror jeg.

For mig er fælles økonomi (enten med samme konto eller konto hver for sig men stadig fælles) en naturlig del af et voksent forhold. Uden at det er min mening at træde nogle over tæerne, så synes jeg bare at det der med "du betaler halvdelen af udgifterne, og jeg den anden halvdel" osv.... det hører bare et ungdomsforhold til, ikke et rigtigt voksent forhold. Derfor er det for mig helt naturligt sådan her.

Anmeld

29. september 2010

Ann.

Jeg har bare lidt sådan at jeg synes fælles økonomi er en god ting. Vi har det dog ikke selv pga. manden, men jeg kan simpelthen ikke se det. Vi har Lærke sammen og vi skal giftes.

Han får 21000 udbetalt ca og jeg får 11000 SU/SU-lån/børnepenge, sad og lavede regnskab idag, bare for sjov for at se hvordan det så ud hvis vi lavede en fælles økonomi og vi har sku små 10000 tilbage når der er trukket til ALT!

Faste udgifter, mad, lærke, hunden og diverse. 

Lige pt, er det sådan at vi hele tiden skal sige, "hvis du giver det, så giver jeg det" - og det er da trælst.

Nu skal vi på Sjælland med vores datter og er tvunget til at overnatte et sted og der skal vi også have fundet penge, det problem ville vi slet ikke have, hvis vi var fælles. Så var pengene da bare blevet taget et sted fra og ikke noget med "jeg giver halvdelen og du giver halvdelen".

Lige nu tjener han meget mere end mig - men det er jo kun imens jeg er på uddannelse.

Anmeld

29. september 2010

JulieE

Herhjemme har vi fælles økonomi forstået på den måde, at vi har hver vores lønkonto, hvor pengene går ind og så overfører vi hver især til vores følles budgetkonto. Hvad der er tilbage når alle de faste udgifter er vores penge. der er ikke noget der hedder dine penge eller mine penge. det er bare et spørgsmål om hvem der tager sig af at betale den dag

Anmeld

29. september 2010

Magsen

FrkT skriver:

Vi har heller ikke fælles konto eller bank. Men vi HAR fælles økonomi, dvs. alle Jens' penge er også mine og alle mine penge er også hans. Vi kan godt finde på at "tømme" den ene konto og så bare bruge af den anden. Der er ingen opdeling i hvem der betaler hvad, og sådan her har det været fra dag 1 vi var sammen. Og bliver også ved med at være det altid tror jeg.

For mig er fælles økonomi (enten med samme konto eller konto hver for sig men stadig fælles) en naturlig del af et voksent forhold. Uden at det er min mening at træde nogle over tæerne, så synes jeg bare at det der med "du betaler halvdelen af udgifterne, og jeg den anden halvdel" osv.... det hører bare et ungdomsforhold til, ikke et rigtigt voksent forhold. Derfor er det for mig helt naturligt sådan her.

..

Anmeld

29. september 2010

Pige2009

Min eks og jeg havde fællesøkonomi fra den dag vi flyttede sammen. Vi medbragte omtrendt de samme indestående beløb i vores forhold og han skiftede bank, så vi havde samme bank. Det fungerede super godt, at vi ikke skulle tænke på, hvem der betalte hvad og hvorfor, da vi blot allokerede om med ressourcerne, som vi nu fandt det bedst

Anmeld

29. september 2010

DK

Vi har GUDSKELOV ikke fællesøkonomi! UF, at skulle stå til regnskab overfor Mikkel hver gang jeg har været på shopping! Ejj det kunne ikke give andet end problemer!

Men vi har to fælleskonti der styrer fælles udgifter,  en budgetkonto hvor vi begge overfører penge hver måned. Mikkel overfører langt mere end mig da hans løn også er langt højere.  Derudover så har vi en fælles "madkonto" hvor vi begge overfører et fast beløb hver måned. Vi har begge et dankort til den konto, og så alle udgifter til mad, rengøringsmidler osv.  betaler vi med det dankort.

Så er der jo et beløb tilbage på hver vores konto hver måned, som vi så har at bruge på hvad vi vil. Så selv om vi deler alle udgifter, så har vi altså stadig hver vores penge på hver vores konto som vi så kan bruge på liiige hvad vi vil, uden at skulle "spørge den anden om lov"! Det fungerer så godt for os!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.