forlovelse frieri mv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2010

Diana...

MaybeMe skriver:

Jeg mener at man først er forlovet når man bliver friet til. Og er også af den lidt gammeldags opfattelse, at brylluppet skal finde sted indenfor et år...

Sådan er jeg blevet opdraget, og så synes jeg at der er RIGTIG mange der bliver forlovet, bare for at det lyder bedre, end bare at være kærester... For det sker tit at det bare er en nødløsning for at rede det forhold, der allerede er på vej ud af døren...

Det er selfølgelig ikke alle der kun gør det derfor. Men kan ikke se hvorfor man skal forlove sig, uden at tænke bryllup. Det er jo derfor man forlover sig.... Og 5 år ude i fremtiden, synes jeg personligt ikke er at tænke bryllup....

Jeg kunne simpelthen ikke være mere enig i alle dine indlæg. 

Her har vi aldrig kaldt os forlovet selv om man er det når man bliver friet til men der var heller ingen ring før brylluppet. Jeg kan ikke tage forlovelsen seriøs nu om dage synes lidt folk glemmer meningen med en forlovelse. Min x fx forlovedes sig med sin kæreste fordi hun gerne ville have en ring på fingeren så folk troet de var SÅ lykkelige men han ville aldrig giftes og gjorde det kun fordi hun ville og deres forhold var intet andet en knas. De gik også fra hinanden 2 måneder efter hov og de har altså så barn sammen så man burde da tro at man var lidt mere voksne en lade som om!

Her aftalte vi at vi skulle giftes og en måned efter blev vi gift til vores søns barnedåb! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2010

Happiness

Diana... skriver:

Jeg kunne simpelthen ikke være mere enig i alle dine indlæg. 

Her har vi aldrig kaldt os forlovet selv om man er det når man bliver friet til men der var heller ingen ring før brylluppet. Jeg kan ikke tage forlovelsen seriøs nu om dage synes lidt folk glemmer meningen med en forlovelse. Min x fx forlovedes sig med sin kæreste fordi hun gerne ville have en ring på fingeren så folk troet de var SÅ lykkelige men han ville aldrig giftes og gjorde det kun fordi hun ville og deres forhold var intet andet en knas. De gik også fra hinanden 2 måneder efter hov og de har altså så barn sammen så man burde da tro at man var lidt mere voksne en lade som om!

Her aftalte vi at vi skulle giftes og en måned efter blev vi gift til vores søns barnedåb! 

Rart at der er en der er enig. Forlovelsen er blevet en selvstændig status, hvor den før hængte stærkty sammen med giftemålet. Eller de 2 var uadskillelige.

Dejligt for jer at det gik så hurtigt. Det er en stor beslutning at tage, så hvorfor vente

Anmeld

25. september 2010

Dinna88

MaybeMe skriver:

Lige præcis. For jeg vil da egentligt gerne forloves, men ikke på den måde det er blevet gjort til.

Jeg ser også forlovelse som når manden (eller kvinden) har været på knæ, og spurgt om man vil GIFTES, og ikke forloves.

Men kan også være at jeg er gammeldags...

Det lyder nu også fornuftigt nok

Anmeld

25. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg forstår ikke den der med at man aftaler at nu er vi forlovede, og så ellers ikke have tanke på giftermål - hvad er så forskellen fra at være kærester til at være forlovede??? At man kan få lov til at gå rundt med en forlovelsesring? Og hvorfor har man brug for det - er det ikke nok at være kærester og så simpelthen gifte sig når man har lyst til det?

Forlovelse følger et frieri som er løftet om at ville gifte sig med hinanden. Forlovelsen er for mig intet andet end venteperioden til man gifter sig - ligegyldigt hvor lang den er.

Jeg er hverken gift eller forlovet med min kæreste og i min verden er ægteskab snarere et spørgsmål om romantik end noget rationelt og praktisk. Og jeg kunne ikke drømme om at forlove mig bare for at være forlovet og vise en ring frem. Men hvis jeg en dag bliver friet til så siger jeg da ja og bærer forlovelsesringen - men KUN som symbol på at jeg skal giftes. 

Anmeld

25. september 2010

Pena

Dinna88 skriver:

Men der er jo kun tre år til de kan blive gift? 
Jeg kan genkende det du skriver - at man som 15-årig tror man skal leve hele livet sammen, hvilket så overhovedet ikke sker. På den anden side, så kender jeg en der blev gift som 17-årig, efter at være blevet forlovet som 15-årig. Og de har holdt sammen, og pigen er i dag 23! Så kan altså lade sig gøre.

I forhold til tråden:

Jeg kender slet ikke det traditionelle i det, men det er vel sådan, at folk forventer et bryllup indenfor den nærmeste fremtid, når man offentliggører, at man er blevet forlovet. Eller? 
Dog er jeg ikke lige en der tænker så meget over det, da jeg aldrig skal giftes  

Altså bliver man forlovet som 15 årig med den helt seriøse plan om at blive gift så er der selvfølgelig ingen problemer der. Det jeg bare mente med eksemplet var at mange netop bruger "forlovelse" som noget der er hyggeligt uden at have bryllupsplaner, det er det jeg ikke kan tage seriøst. Men altså folk må selvfølgelig gøre hvad de vil. I min verden er forlovelse=frieri=bryllup inden for en overskuelig fremtid.

Så at din veninde i dag er gift er jo rigtig fint, der er nok bare mange i den alder der ikke seriøst tror på at blive gift hvis man forlover sig som fx 15 årig efter et par måneders forhold.

Anmeld

25. september 2010

Dinna88

Søddepødde skriver:

Altså bliver man forlovet som 15 årig med den helt seriøse plan om at blive gift så er der selvfølgelig ingen problemer der. Det jeg bare mente med eksemplet var at mange netop bruger "forlovelse" som noget der er hyggeligt uden at have bryllupsplaner, det er det jeg ikke kan tage seriøst. Men altså folk må selvfølgelig gøre hvad de vil. I min verden er forlovelse=frieri=bryllup inden for en overskuelig fremtid.

Så at din veninde i dag er gift er jo rigtig fint, der er nok bare mange i den alder der ikke seriøst tror på at blive gift hvis man forlover sig som fx 15 årig efter et par måneders forhold.

Det skrev jeg jo også, bare mere kortfattet

Anmeld

25. september 2010

Pige2009

henh01 skriver:

Hej tøser..

Hvad er jeres holdning til forlovelse, frieri, giftemål mv? Bliver man forlovet når man bliver friet til og lover man hinanden ægteskab indenfor et år eller hvordan ser i det?

I min verden kan man godt blive forlovet inden man bliver friet til - hvor man lover hinanden ægteskab - på et tidspunkt - blive friet til og så sætter man i min verden dato for bryllup indenfor næstkommende år.

Nogen bliver friet til, uden at være forlovet, med henblik på at blive gift på et tidspunkt i fremtiden, uden at det behøver være indenfor det første år eller de første 10.

Hvordan er jeres holdning?

Min holdning er, at man først er forlovet, når man bliver friet til. Jeg synes ærlig talt, det er noget pjat at være forlovet i 10+ år Desuden mener jeg, at man når man er blevet friet til skal  giftes inden for et år

Anmeld

25. september 2010

helora

I mit hovede har vi aldrig været forlovede. Nu blev jeg så heller ikke friet til på helt traditionel vis Vi var kærester indtil den dag vi var på rådhuset og blev gift.

Anmeld

25. september 2010

henh01

Har ikke lige læst alle kommentare da jeg lige er hjemvendt fra fødselsdag. Men kan man ikke blive forlovet, for at blive friet til indenfor overskuelig fremtid med intentioner om at sætte dato når man bliver friet til?

Altså jeg kunne personligt godt tænke mig at blive forlovet/friet til, og vi har da også allerede sat en dato hvis man kan sige det sådan. Vi vil gerne giftes d. 8 sep 2012 da det er vores årsdag og det passer sammen med en lørdag, men det er jo langt fra sikkert man på det tidspunkt har råd. Jeg vil gerne fries til den dag vi kan sætte datoen indenfor et år. -Men man kan godt efter min mening blive forlovet nu for at blive friet til i 2011-2012 når man da kan sætte en dato.

Jeg synes personligt det er noget fis at blive friet til uden at man bliver gift indenfor overskuelig fremtid (i min verden max 2-3år)

Anmeld

26. september 2010

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

jeg har en anden holdning til det med at blive forlovet og gift...

jeg har altid sagt at jeg aldrig vil giftes og have papir på et andet menneske, og samme holdning har min forloved.

vi har været forlovet i 7 år nu og elsker hinanden over alt i verden, men at tage et skridt længere vil vi ikke.

med en ring har vi vist familien at vi elsker og vil hinanden, og derfor valgte vi ringen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.