ihh, hvad skal jeg?? (uddannelse)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2010

Vidunderligeunger

Toffi skriver:

Nu får du et venligt spark i den dertil indrettede, og tag det som venligt  

Du ved ikke hvad du vil, den tanke vil du have sådan ca altid garanteret, hvis ikke du tager en beslutning om et eller andet nu.

Springbrættet er en gymnasiel uddannelse, det er den der åbner muligheder. De fleste steder på VUC´er det muligt at tage den over 3 år (HF), så den ikke er så presset og giver luft. Er det spændende? Nej! men er den nødvendig? Ja! Men med den i hånden vil dine overvejelser og muligheder blive HELT anderledes. For med den i hånden kan du gå direkte til videregående uddannelse (medmindre der er uopfyldte specifikke adgangskrav). Derudover har du så 3 år mere til at finde ud af hvad du kunne tænke dig.

Det handler om at tage sig selv i nakken og tage en beslutning om at gøre et eller andet. Man behøver hverken være direktør eller det præcis rette sted fra starten af. Så at vælge teknisk tegner fra fordi det LYDER som om at nogle er opgaverne er kedelige er en anelse overilet. Måske er det, måske er det ikke. Men vil du noget den vej, så står du stærkere til at arbejde dig henimod noget du gerne vil, end hvis du ingenting har. Så vil du stadig om 5 år væve mod hvad skal jeg, hvorfor osv osv. Så kan man da lige så godt væve mellem hvad man vil med en uddannelse i hånden.

Og jeg taler af egen erfaring

ja mor 

ej, jeg ved godt det er lige det jeg har brug for, et ordentligt los bagi...

Hm... tak

min kæreste sagde det til mig så sent som i foregårs, "skat du skal jo ligesom snart til at tage lidt ansvar, så må du sgu gøre det færdigt du går igang med".... så du er ikke den eneste om den tanke.. Men HVORDAN tager man sig sammen når det hele sakker bagud med ex. afleveringer og lektier?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2010

betski

BlyViol skriver:

Hej Piwer

Min hjerne eksploderer snart!!! 

Jeg KAN bare ikke komme i tanker om noget, som jeg godt kunne tænke mig at uddanne mig til.

For en lille måned siden, var jeg HELT afklaret og jeg havde bestemt mig for at blive teknisk designer... men men men, det er gledet lidt ud i sandet igen er slet ik tændt på det længere... øv..

Jeg har prøvet: (ufaglært arbejde og uddannelser)

Receptionist, tjener, rengøring, livredder, militæret(værnepligt), gymnasie, handelsskole og plejehjem...

Men der er ikke nogen af de ovennævnte ting som fanger mig...

Oprettede for noget tid siden en tråd om, hvad I arbejder med eler er ved at uddanne jer til, nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeg kan lave, for at finde et springbræt til det jeg skal uddanne mig til.

Jeg nægter at starte på noget halvhjertet igen, det har jeg, som I kan se, gjort for mange gange nu..

Knus Mitzie, som bare SLET ikke kan se sig selv i noget fag lige pt

Nogle gange er det bedste man kan gøre, når man ikke kan tage en beslutning, at tænke og fokusere på noget andet. Jeg var selv i lidt krise da jeg var ung og uden uddannelse. Følte at jeg bare burde finde noget så jeg kunne få mig en uddannelse. Har havde ligesom dig prøvet en del, som jeg ikke fik fuldført. Bla gået 1 år på tekniskskole som teknisk assistent, men kunne ikke finde læreplads. Så tog jeg på handelsskole og fik en hg og efterfølgende startede i lære på et kontor. Efter 3 mdr måtte jeg droppe det og kom et stykke tid efter i lære som butiksassistent i en skobutik. Det var så heller ikke lige mig og så var det jeg droppede at finde mig en uddannelse og fik job på fabrik. Det gav mig lidt ro og i en alder af 23 fandt jeg ud af, at jeg skulle have en uddannelse indenfor IT da det interesserede mig voldsomt meget. Og pludselig var jeg igang med en uddannelse som jeg rent faktisk fandt interessant. Så mit råd vil være, at du skal give dig selv lidt ro og finde et job så du i stedet kan nyde rollen som mor

Anmeld

10. september 2010

*Toffee*

BlyViol skriver:

ja mor 

ej, jeg ved godt det er lige det jeg har brug for, et ordentligt los bagi...

Hm... tak

min kæreste sagde det til mig så sent som i foregårs, "skat du skal jo ligesom snart til at tage lidt ansvar, så må du sgu gøre det færdigt du går igang med".... så du er ikke den eneste om den tanke.. Men HVORDAN tager man sig sammen når det hele sakker bagud med ex. afleveringer og lektier?

Du gør det så godt du kan. Sørg for at aflevere de opgaver der skal laves. Hvis du tager Fx en HF over 3 år (eller mere) så er der mere luft og selvfølgelig mindre afleveringer i kraft af de færre fag.

Lektierne klarer du så godt du kan. Er det svært at få taget sig sammen i dagligdagen, så skim det lidt hurtigt, tilgengæld kræver det RIGTIG meget i læseferien, da det hele skal læses op på den korte tid. Mit forslag er selvfølgelig at man nogenlunde får læst de lektier man kan. (Jeg praktiserede dog selv den anden metode og det kan lade sig gøre).

Aktivitetsniveauet afhænger selvfølgelig også af hvordan du ønsker at klare dig, men når man alligevel går der, så har jeg erfaret at man ligeså godt kan prøve at gøre sit bedste

HF virker som det vigtigste i verden når man går der, men i virkeligheden er det bare springbrættet til at komme videre med det man gerne vil.

Jeg havde bestemt dage og det var ikke så få, hvor jeg bare tænkte .. Jeg giiiiiiiiider ikke det her!! Men jeg gider heller ikke være ufaglært resten af livet, så på et eller andet tidspunkt måtte jeg jo gøre et eller andet.

Jeg blev til sidst træt af at starte på noget for at stoppe igen. Når de så var færdiguddannede 3 ½ år senere, var jeg nøjagtig samme sted med nøjagtig de samme ideer, men uden at være blevet noget som helst.

Til februar er jeg uddannet pædagog. Der er mange muligheder indenfor mit felt, men jeg aner ikke hvad jeg helt vil. Havde en klar idé da jeg startede, men den er blevet udfordret nogle gange. Jeg har også en klar idé om at jeg ikke skal arbejde på gulvet i mange år, men endnu videre. Dvs. jeg vil ind og læse en kandidat i pædagogisk sociologi. Det er planerne lige nu, men det kan jo være der viser sig noget andet på min vej. Og indtil jeg lander helt rette sted, får jeg i det mindste en ordentlig løn og en følelse af at jeg kan noget specifikt.  Giver det mening?

Jeg er slet ikke ude på at være "mor" for dig og ved godt du sagde det for sjov. Det du skriver lyder bare så meget som mig, og det ændrede sig først da jeg tog en beslutning om at gøre noget. Også selvom man kan sige at jeg hutlede mig lidt igennem HF.

Anmeld

10. september 2010

Mira0911

BlyViol skriver:

Hej Piwer

Min hjerne eksploderer snart!!! 

Jeg KAN bare ikke komme i tanker om noget, som jeg godt kunne tænke mig at uddanne mig til.

For en lille måned siden, var jeg HELT afklaret og jeg havde bestemt mig for at blive teknisk designer... men men men, det er gledet lidt ud i sandet igen er slet ik tændt på det længere... øv..

Jeg har prøvet: (ufaglært arbejde og uddannelser)

Receptionist, tjener, rengøring, livredder, militæret(værnepligt), gymnasie, handelsskole og plejehjem...

Men der er ikke nogen af de ovennævnte ting som fanger mig...

Oprettede for noget tid siden en tråd om, hvad I arbejder med eler er ved at uddanne jer til, nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeg kan lave, for at finde et springbræt til det jeg skal uddanne mig til.

Jeg nægter at starte på noget halvhjertet igen, det har jeg, som I kan se, gjort for mange gange nu..

Knus Mitzie, som bare SLET ikke kan se sig selv i noget fag lige pt

Er du skoletræt ?

Har evt. en udd. der måske kan være noget for dig...

Anmeld

10. september 2010

Vidunderligeunger

Toffi skriver:

Du gør det så godt du kan. Sørg for at aflevere de opgaver der skal laves. Hvis du tager Fx en HF over 3 år (eller mere) så er der mere luft og selvfølgelig mindre afleveringer i kraft af de færre fag.

Lektierne klarer du så godt du kan. Er det svært at få taget sig sammen i dagligdagen, så skim det lidt hurtigt, tilgengæld kræver det RIGTIG meget i læseferien, da det hele skal læses op på den korte tid. Mit forslag er selvfølgelig at man nogenlunde får læst de lektier man kan. (Jeg praktiserede dog selv den anden metode og det kan lade sig gøre).

Aktivitetsniveauet afhænger selvfølgelig også af hvordan du ønsker at klare dig, men når man alligevel går der, så har jeg erfaret at man ligeså godt kan prøve at gøre sit bedste

HF virker som det vigtigste i verden når man går der, men i virkeligheden er det bare springbrættet til at komme videre med det man gerne vil.

Jeg havde bestemt dage og det var ikke så få, hvor jeg bare tænkte .. Jeg giiiiiiiiider ikke det her!! Men jeg gider heller ikke være ufaglært resten af livet, så på et eller andet tidspunkt måtte jeg jo gøre et eller andet.

Jeg blev til sidst træt af at starte på noget for at stoppe igen. Når de så var færdiguddannede 3 ½ år senere, var jeg nøjagtig samme sted med nøjagtig de samme ideer, men uden at være blevet noget som helst.

Til februar er jeg uddannet pædagog. Der er mange muligheder indenfor mit felt, men jeg aner ikke hvad jeg helt vil. Havde en klar idé da jeg startede, men den er blevet udfordret nogle gange. Jeg har også en klar idé om at jeg ikke skal arbejde på gulvet i mange år, men endnu videre. Dvs. jeg vil ind og læse en kandidat i pædagogisk sociologi. Det er planerne lige nu, men det kan jo være der viser sig noget andet på min vej. Og indtil jeg lander helt rette sted, får jeg i det mindste en ordentlig løn og en følelse af at jeg kan noget specifikt.  Giver det mening?

Jeg er slet ikke ude på at være "mor" for dig og ved godt du sagde det for sjov. Det du skriver lyder bare så meget som mig, og det ændrede sig først da jeg tog en beslutning om at gøre noget. Også selvom man kan sige at jeg hutlede mig lidt igennem HF.

puha, det er jo virkeligheden der står derude og banker lige så stille på min dør, havde ellers regnet med jeg kunne gemme mig et par årtier endnu :/

Det er rigtig rart du lige gider og sende et mindre spark her mod ringkøbing, til den til tider, lidt udiciplinerede frøken her i vestjylland - tak.

det er helt sikkert mig der skal ha fat i kraven og sagt "så det f****** NU søster lagkage, men det er sgu ik så nemt...

jeg er selv træt af at starte forfra igen og igen, netop fordi nu er alle dem jeg startede på gym med, færdige for 4 år siden, HH'erne blev færlige for 2 år siden HF'erne blev færdige sidste år og jeg sidder STADIG og kan ik tage mig sammen 

Jeg ved min kæreste vil bakke mig 100% op, og være der til at sige, kom så igang søster lystig - men er bare skide reg for at det ikke er nok. Selvom det SKAL det jo bare være... ihh....

Anmeld

10. september 2010

Vidunderligeunger

MoarJ skriver:

Er du skoletræt ?

Har evt. en udd. der måske kan være noget for dig...

skoletræt er ikke ordet!!

Hvad er det for noget?

Anmeld

10. september 2010

Maise

hmm sidder og tænker hvad årsagen til du ikke kan koncentrere dig kan være. Mårske forklarer du det over for dig selv som manglende interesse eller selvdiciplin, men har du fornemmelse af om det kan være anden årsag??

Nu skal jeg jo ikke male en fanden på væggen eller noget, men min søster fik i en alder af 36 år konstateret ADHD i et udredelsesforløb som startede med hendes søn. Det er formentlig ikke noget du har, men tænker bare at den måske er meget god at have i baghovedet.

Men for at svare dig på dit spørgsmål så tænker jeg om du oplever mange nederlag eller har svært ved studierne?? hmm så er det måske en god ide at tage samtaler med studievejleder eller coach der kan guide en.

Tænker selv tit på det med en coach nogen gange, hmmm så siger min kæreste -godt dæknavn for en psykolog. hmm tak for det.

ER selv uddannet sygeplejerske og har nogle forskellige kurser oveni. jeg er typen der ofte tænker, ej det må jeg bare studere eller have kursus i og når jeg så har taget kurset, så finder jeg på noget mere jeg vil. Her på barslen har jeg tænkt alt fra at have egen butik(ved ikke en skid om det), til at læse Antropologi, eller pædagog. Vi har bare ikke råd til jeg skal læse om igen. Altså med andre ord finder jeg heller ikke hvile i det jeg har, og er tit i tvivl om det er det jeg vil.

hmm håber du finder ud af hvad du vil og bliver glad ved det.

kh Maise

Anmeld

10. september 2010

*Toffee*

BlyViol skriver:

puha, det er jo virkeligheden der står derude og banker lige så stille på min dør, havde ellers regnet med jeg kunne gemme mig et par årtier endnu :/

Det er rigtig rart du lige gider og sende et mindre spark her mod ringkøbing, til den til tider, lidt udiciplinerede frøken her i vestjylland - tak.

det er helt sikkert mig der skal ha fat i kraven og sagt "så det f****** NU søster lagkage, men det er sgu ik så nemt...

jeg er selv træt af at starte forfra igen og igen, netop fordi nu er alle dem jeg startede på gym med, færdige for 4 år siden, HH'erne blev færlige for 2 år siden HF'erne blev færdige sidste år og jeg sidder STADIG og kan ik tage mig sammen 

Jeg ved min kæreste vil bakke mig 100% op, og være der til at sige, kom så igang søster lystig - men er bare skide reg for at det ikke er nok. Selvom det SKAL det jo bare være... ihh....

Er du perfektionistisk?

Sæt kravene ned til dig selv  Og så bare gør det så godt du kan. Og det vigtigste er måske at når du er kommet igang (for det er jeg overbevist om at du gør), så tag en dag af gangen. Jeg lover dig! Pludselig er årene gået og du er færdig.

Tal med en uddannelsesvejleder eller gennemsøg UG for hvad der kunne være interessant for dig at komme igang med

Anmeld

10. september 2010

Mira0911

BlyViol skriver:

skoletræt er ikke ordet!!

Hvad er det for noget?

Det  er EGU uddannelsen... Her er et link du kan læse lidt om det...

http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/erhvervsgrunduddannelse_egu.aspx

Anmeld

10. september 2010

Sakris

Du kan tage gymnasiet på 2 år nu eller HF. Fagene bliver lagt anerledes, og er måske mere overskueligt når det kan gennemføres på to år? Personligt ville jeg bare se at komme igang. Når det først er gennemført har du noget at falde tilbage på.

Angående selvdesciplinen afhænger den jo af din egen indstilling. At indfinde sig med at selvom der er sure opgaver, så er (det du vælger) vejen frem. Man behøver jo ikke gå ud med 12 i alle fag.

Der er jo derudover flere forskellige kortere uddannelser indenfor design hvis det er. Har selv taget den helt lange, som Industriel designer på 5 år. Men ellers er der en 2 årig designteknolog, 2-årig grafiker og teknisk designer. Måske???

Held og lykke med at finde ud af hvad du vil

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.