MamaMis. skriver:
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at jeg ikke tager min søns følelser alvorligt?
Jeg tager skam min søn HELT alvorligt, men bliver jeg ved med at "overgive" mig, så kommer vi jo ingen vegne, og han vil blive ved med at få sin vilje.
Og jeg kommer jo ind til min søn, på et tidspunkt - Bare ikke så snart han giver et pip fra sig.
Grunden til at han græder er jo fordi han er sur over at han skal sove - Ligesom en 5årige er sur over at h*n ikke må få en chokoladebar, når de er nede og handle - Synes du også det er synd for den 5årige?
Tja, vores syn på børn er bare forskelligt! Så lad os ikke diskutere det. Du bruger vendinger som: du ikke skal overgive dig hver gang, og barnet kan løbe om hjørne med dig. Det ligger bare meget fjernt fra min opfattelse af hvordan en 10 mdr gammel baby reagere. Jeg tror ikke på de er 'udspekulerede', at de kan 'regne den ud' og 'løbe om hjørne med mor'. Ej heller mener jeg at det handler om en magtkamp og om hvem der skal overgive sig. For mig handler det om kommunikation. Barnet græder om aftenen, og siger dermed: mor jeg har ikke lyst til at ligge alene! (og det synes jeg ikke man kan sammenligne med en 5årig der plager om chokolade. )
Det er en del af udvikling af lære at udsætte sine behov. Det kan ikke nytte noget at du og jeg lægger os ned på gulvet og skriger fordi vi er sultne. Men en lille baby kan ikke behovs udsætte og skriger derfor i det sekund det bliver sulten. Hvornår vi lærte at holde op med det, ved jeg ikke! Men i forhold til børns gråd, og hvornår man skal lære dem at vi voksne ikke altid kan reagere på den promte, så synes jeg ihvertfald at man er for lille når man kun er 10 mdr. I den alder (mener jeg!, andre mener noget andet) har børn brug for at lære, at verden er et godt og trygt sted at være og jeg kan regne med mine primære omsorgspersoner, at de er der for mig,når jeg har brug for det. -og det mener jeg at børn lære ved at vi reagere omgående når de græder (mens de er små! Det er lige så vigtigt senere at lære dem, at vi ikke kan smide alt hvad vi har i hænderne og komme rendende, men det skal de ikke lære før grundelementer med et højt selvværd er i orden. For kombinationen af ikke noget selvværd (den lille baby) eller lavt selvværd (lavt selvværd kommer først i selve barndommen) og så at opleve at man bliver afvist, det er en farlig coktail. Når det lille barn (unden selvværd, for vi er jo født uden) er ved at opbygge ideen om dem selv som individ og opbygge selvværdet, ja, så vil jeg gå meget meget langt for at støtte dem i den proces.
Desværre er det lige her og nu man står i problemerne og det er først senere man høster frugterne af sin investering. Men det var en meget stor glæde for mig og min mand sidst vi var til forældre konsultation i børnehaven. Der blev lederen ved med at gentage: Nikolaj mener som udgangspunkt at han er god nok som han er, og han møder de andre børn med samme holdning. At de er gode nok som de er. Nikolaj er en dreng der hviler fuldstændig i sig selv! Vi har virkelig gjort meget for at styrke vores børns selvværd, men aldrig på bekostning af andre! -og det er da skønt at se, at det er lykkedes. Han er en utrolig glad dreng, der er god til at lege, god til at rumme andre børn (fordi han selv har oplevet at blive rummet!). han deler aldrig børn op i 'de søde og de dumme', netop fordi han udgangspunkt blot er; vi er alle gode nok som vi er, vi er blot forskellige. -og ja, jeg mener at spiren til det allerede blev lagt hos ham, da han var lille og vi havde massive soveproblemer med ham. -og jeg mange mange gange havde lyst til bare at lade ham græde sig selv i søvn, fordi nu orkede jeg ikke lige at rumme ham, eller gad ikke bruge endnu en hel aften på at få ham til at sove. Men i denne sammenhæng, ligesom i alle mulige sammenhænge, var vi der for ham. Holdt om ham, sad ved siden af hans seng (og faldt selv i søvn) indtil han var blevet så stor og så tryg at han kunne falde i søvn selv.
Et barn på 10 mdr forstår ikke hvorfor du er nød til at forlade det, et barn på 3 år, kan du sagtens forklare: Jeg har lyst til at være hos dig, jeg synes det er hyggeligt og rart, men jeg er nød til at gå ud i køkkenet og vaske op, -og så er det at barnet der hviler i sig selv og anerkender andres behov, sagtens kan se at mor er nød til at gå, og barnet er også istand til tilsidesætte sit eget behov for mor og at 'det var nu hyggeligt hvis mor var her'. Grunden til barnet kan det, og ikke bare skriger på mor (nu taler jeg om en 3årig!), er jo netop at barnet er så sikker på at det er elsket og 'god nok' at det ikke bliver opfattet som en afvisning eller 'mor kan ikke lide mig, og så går hun', men barnet netop kan se tingene i den rette sammenhæng. Mor er nød til at gå. Hun vil gerne have voksensnak med far, og hun vil gerne vaske op. Det er dérfor hun går, ikke fordi hun ikke kan lide mig. Det usikre barn vil derimod opfatte nøjagtig den samme situation som en afvisning, og derfor risikere man at have en klæbende 3årige, fordi barnet søger bekræftelse på at 'mor godt kan lide mig'.
Opbygning af selvværd handler selvfølgelig ikke kun om sovesituationen! Det siger sig selv!!! Men jeg mener at sovesituation er en brik i det store pulsespil for at få lagt grunden for et højt selvværd hos den lille baby!
Til slut vil jeg UNDERSTREGE at jeg ikke taler om dig og dit forhold til dit barn. Det ved jeg intet om!!!! Jeg taler helt generelt!!!!