Tobleronecremen SKAL være helt afkølet, ellers bliver den grynet når du pisker den op - jeg taler af erfaring!
Og hvis det er allerførste gang du skal lave en fondantkage, så vil jeg råde dig til at holde dig til én etage, især også hvis du vil have den klar idag! Det tager lang tid at lave en kage, da den også har bedst af at stå og samle sig i et døgns tid.
Jeg kan skrive min fremgangsmåde på min sidste (det er mit andet forsøg) kage:
Mandag: Lave MMF, forme roser og stille dem til tørre.
Tirsdag: Lave tobleronecreme om morgenen, lave hindbærmousse og stille begge på køl. Bage kagerne, så skære dem ud og over i 2 dele, lad dem køle helt af. Om aftenen smække fyldet i, og lade kagedelene stå hver for sig i køleskabet (pakket godt ind i vita wrap for ikke at få "køleskabssmag").
Onsdag: Lave nutella-smørcreme om morgenen og stille den på køl, lave blade i MMF, smøre kagen ind i nutella-smørcremen og stille den på køl til cremen er stiv nok. Rulle betrækket ud til kagerne, lægge det på den nederste kagedel først, så sætte den øverste kagedel ovenpå og betrække den. Så blev den sprøjtet op med tobleronecreme i kanterne (betrækkene var ikke ret flotte, derfor), så lægge roserne og bladene på, og så på køl indtil vi tog afsted. Og så stod den i et køligt værelse en times tid inden vi spiste den, så den lige kunne "tø" lidt op.
Jeg har ikke brugt afstivere (sugerør eller andet) for at støtte den øverste kagedel, og den holdte sig fint på plads.
Jeg må indrømme at jeg stressede ret meget over den kage, især når den skulle vendes ud på fadet, og da betrækket skulle på, det var så tæt på at jeg kastede den ud i skraldespanden flere gange - så hav god tid og masser af tålmodighed. Når jeg flyttede kagen, så gjorde jeg det med en lang palet og en stor kniv under kagen, eller med bagepapir under. Den blev dog smurt med nutellasmørcremen, og betrukket direkte på fadet, da jeg ikke havde nerver til at flytte rundt med den.