VIL vugges i søvn. Hvordan kommer hun til at falde i selv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. august 2010

millesofie

AnnePedersen skriver:

min pige bliver 8 uger på onsdag, kan man godt benytte sig af de rutiner???? for Naja vil slet ikke sove i løbet af dagen. og hun bliver jo overtræt..... men sover godt om natten

ja jeg har stort set de samme problemer som hende den anden der skrev. Jeg ved bare ikke om jeg skal holde gråden ud når jeg synes hun skal sove til middag, for hun skriger virkelig og er ved at være væk i at græde og så er det altså svært at lægge hende fra mig og sige godnat

jeg fik et godt skema

så jeg fandt ud af hvornår hun var træt

men alt ialt går det ud på jeres rytme

hvis hun vågner kl 6 ja så skal hun jo ammes og måske sove en lille lur til

kl 7-8 morgen mad (oppe)

kl 9 sove lur

kl 10 mad

kl 11-12 leg

kl 12 mad

kl 13 lur

kl 14 mad

kl 15-16 leg

kl 16 mad

kl 17 lur (lille)

kl 17.30 bad

kl 18 mad

kl 19.30 sove for natten

min tinke fis blev meget glad for den rytme og det hjalp mig med at finde en rutine i dagen og efterhånden som tiden gik fik vi vores egen rutine

håber det kan hjælpe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2010

Bare mig..

millesofie skriver:

jeg fik et godt skema

så jeg fandt ud af hvornår hun var træt

men alt ialt går det ud på jeres rytme

hvis hun vågner kl 6 ja så skal hun jo ammes og måske sove en lille lur til

kl 7-8 morgen mad (oppe)

kl 9 sove lur

kl 10 mad

kl 11-12 leg

kl 12 mad

kl 13 lur

kl 14 mad

kl 15-16 leg

kl 16 mad

kl 17 lur (lille)

kl 17.30 bad

kl 18 mad

kl 19.30 sove for natten

min tinke fis blev meget glad for den rytme og det hjalp mig med at finde en rutine i dagen og efterhånden som tiden gik fik vi vores egen rutine

håber det kan hjælpe

Er det sådan hendes rytme er? Eller er det et skema du er gået efter? Selv om hun ikke vågnede der osv?

Anmeld

16. august 2010

Bare mig..

millesofie skriver:

hun er stadig meget lille men søg om babys tigerspring og lån evt et par bøger om emnet på bib

hvis natten ikke er et problem så har jeg ikke mange råd men jeg har selv lige læst GODNAT OG SOV GODT og der stod at man bare ikke skal være i tvivl om hvordan man gør, så når du lægger hende til at sove feks i barnevognen så hver sikker på dig selv når du gør det, tøv ikke og bliv ikke usikker, det kan barnet nemlig mærke

hver bestemt men kærlig, feks -- læg hende i barnevognen giv sutten og evt bamse læg tæppet over hende og stryg hen blidt over håret og sig i en meget kærlig tone -- det er nat nat nu og mors lille pige skal sove nu-- gå da lidt væk så hun ikke kan se dig men så du stadig kan se hende

græder hun?-- gå hen til hende igen efter evt ½min og gentag

i bogen står der 1 min så 3 min så 5 min men jeg synes det er for meget selv for min på 8 mån føl dig frem jeg har sat tiden op med ½min efter 3 gange og igen ½min efter yderligere 3 gange og ærligt det virker prøv

det hele handler om at barnet ikke må falde i søvn med noget som det ikke har når det vågner, og dine arme er der jo ikke når det vågner

men lån den på bib eller prøv dig frem

mit råd er -- hver betemt og sikker på dig selv-- held og lykke

og lige et

Hvad hvis hun så stadig græder når jeg har sagt nat nat.....? Skal jeg ikke atge hende op.. Jeg tror hun vil kunne græde manger minutter hvis ikke jeg tager hende op..

Anmeld

16. august 2010

AnnePedersen

det er et fint skema og er sikker på det kan virke........ men hvordan får jeg hende til at sove unden mig tæt på hende

Anmeld

16. august 2010

Bare mig..

AnnePedersen skriver:

det er et fint skema og er sikker på det kan virke........ men hvordan får jeg hende til at sove unden mig tæt på hende

Jeg har bare lagt min datter i hendes tremmeseng når jeg kunne se hun var ved at være træt.. Hun skal helst lige have en flaske inden enten med mælk i eller også med sukkervand.. Og så trækker jeg en bamse op med musik i, og går lidt væk fra hende når hun er færdig med at drikke... Græder hun, så tager jeg hende op, så snart hun er rolig, ligger jeg hende igen. Og sådan bliver jeg ved, for så ved hun, at der ikke er noget at gøre... (også beskrevet tidligere i den her tråd. det var en anden der sagde det)

Anmeld

16. august 2010

AnnePedersen

den tråd har jeg læst og prøvet. men hun skriger bare igen når jeg lægger hende og til sidst så render jeg ind i punktet hvor hun skal ammes og så begynder jeg igen.... svært

Anmeld

16. august 2010

Tanja1

~~M.Nielsen~~ skriver:

Jeg har bare lagt min datter i hendes tremmeseng når jeg kunne se hun var ved at være træt.. Hun skal helst lige have en flaske inden enten med mælk i eller også med sukkervand.. Og så trækker jeg en bamse op med musik i, og går lidt væk fra hende når hun er færdig med at drikke... Græder hun, så tager jeg hende op, så snart hun er rolig, ligger jeg hende igen. Og sådan bliver jeg ved, for så ved hun, at der ikke er noget at gøre... (også beskrevet tidligere i den her tråd. det var en anden der sagde det)

Altså, sukkervand i flaske ville jeg IKKE anbefale: sukker er jo meget opkvikkende og vil dermed holde dit barn vågen. Og er bestemt ikke noget en lille skal vænnes til, er jo rigtigt usundt og ødelægger tænderne inden de engang er brudt frem. Hold dig hellere til mælken.

Mht. at tage hende op, når hun græder - det er selvfølgelig dig som hendes mor, der skal vurdere, hvornår nok er nok, men vær blot opmærksom på, at du kan på den måde selv holde hende vågen, jmf. mit tidl.indlæg, og prøv med hånden på hende i stedet.

Mht. det skema om baby-rytme: virker generelt som et godt udgangspunkt, men følg dit barns egen rytme. Undersøgelser viser, at det kan være ret ødelæggende for et barns udvikling og trivsel, at blive vækket, og skal derfor så vidt muligt undgås. Min søns rytme som baby blev således:

Ca.kl. 6: mad 30 min, leg 30 min, mad, lur.

Ca.kl. 10: mad 30 min, leg 30 min, mad 30 min.

Ca.kl. 11.30-14 lur.

Ca.kl. 14: mad 30 min, leg 30 min, mad 30 min.

Ca.kl. 15.30-17.30 lur.

Ca.kl. 17.30: mad 30 min, bad, mad 30 min.

Ca.kl. 19.30 sove til nat.

Nattemad 1-2 gange.

Sådan nogenlunde. Tiderne holdt ikke altid, grundet længden af hans lur, men vågentiden holdte altid 1,5-2 timer af gangen.

Spørg bare igen, hvis det blev forvirrende .

Anmeld

16. august 2010

Svei

Nogle børn har bare brug for den hjælp det er at vugges ind i søvnen, så hjælper intet skal hjælper det måske bare at acceptere at sådan er nogle børn.. og det går jo over før du ser dig om...

Anmeld

16. august 2010

Tanja1

AnnePedersen skriver:

min pige bliver 8 uger på onsdag, kan man godt benytte sig af de rutiner???? for Naja vil slet ikke sove i løbet af dagen. og hun bliver jo overtræt..... men sover godt om natten

ja jeg har stort set de samme problemer som hende den anden der skrev. Jeg ved bare ikke om jeg skal holde gråden ud når jeg synes hun skal sove til middag, for hun skriger virkelig og er ved at være væk i at græde og så er det altså svært at lægge hende fra mig og sige godnat

Der er jo en tigerspring ved 8 ugers alder, så det kan være grunden til at hun ikke vil sove om dagen. Ellers så kan hendes behov for mælk være forøget - men det lyder som om du er allerede blevet rådgivet af din sp mht. ammerutiner.

Det er en god idé at starte med rutinerne så tidligt som muligt, så de er "indkørt" både for jer og barnet ved 6 mdrs alder - det er der, at barnet rigtigt bliver bevidst om dem. Men som der også var en anden i tråden som skrev, så påvirker din evt. usikkerhed barnets "evne" til at sove/falde i søvn, og der er faste rutiner en hjælp til dig. Når du kører efter en fast rutine, kan barnet mærke, at du er sikker i din sag, og føler sig tryg med at hun godt kan sove snart.

Du skal lægge hende efter jeres rutiner, når hun er mæt, tør i bleen og rolig - derefter skal hun helst blive i sin barnevogn/seng/vugge, indtil hun falder i søvn. Som jeg skrev før, rådede vores sp blot at holde hånden lidt tungt på vores søn, uden at tage ham op, indtil han faldt i søvn. Det hjalp - han kunne mærke at jeg var der, og at jeg mente, at det var godt og trygt for ham at sove nu.

Håber dette hjælper, ellers spørg igen

Anmeld

16. august 2010

melek2303

Det skal nok lykkes:-) Man skal bare være lidt hård... Det tog altså lige lidt tid før min datter lærte det og sover ikke uden jeg lige sidder ved siden af, men det sys jeg nu heller ikke gør noget, så længe hun ikke skal vugges.

Hvis hun bruger sut, så giv hende sutten, hvis hun vågner efter 10 min, og læg hånden eller bamsen ved hendes ansigt og sig shhhh, så ved hun du mener hun skal sove, for hun kan umuligt være frisk efter 10 min he he... Jeg blev ved og ved og ved, og nu sover hun kl.20 hver aften medmindre vi er ude, eller der er andre ting der er kommet i vejen. det er også den eneste rytme vi har det er aften put og hvornår hun står op. 

Held og lykke:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.