~~M.Nielsen~~ skriver:
hvad kunne en fast rutine være? og skal man bruge den samme aften og dag ?
Om dagen skal det være kortere. Fx mælk, skifte ble, tøj af/på (afhængigt af om baby skal sove ude eller inde og om vejret, hvis hun skal sove ude, selvfølgelig), putte og "Sov godt" evt. med sut/bamse.
Om aftenen fx mælk, bad, ble+nattetøj (hvis nødvendigt), mælketår, putte og "Sov godt" evt. med sut/bamse og uro med godnatmelodi.
Bad hver aften er jo ikke nødvendigt som sådan, men har fungeret hjemme hos os rigtigt godt, som en del af rutinen, og vores dreng elsker det bare og får ham til at slappe af. Så det kan jeg anbefale, men er selvfølgelig op til én selv som forælder, hvad man synes.
Efter jeg holdte op med at amme (han var lige blevet 1 år), er aftenrutinen blevet ændret fra mælketåren lige før putning til godnat-historie og -sang.
Det anbefales at de faste rutiner skal være indkørt før baby er 6 mdr, hvor baby bliver mere bevidst om dem. Selv kan jeg anbefale at komme igang hurtigst muligt, for at det jo også skal blive rutine for én selv. Og så tror jeg jo på, at børn af alle aldre har det godt og trygt af faste rutiner, hvilket jo kun gavner det med at sove.
Anmeld