VIL vugges i søvn. Hvordan kommer hun til at falde i selv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.230 visninger
36 svar
0 synes godt om
13. august 2010

Bare mig..

Min datter er knap 3 mdr efterhånden og hun vil bare ikke falde i søvn selv.. Uanset hvor meget jeg prøver.. Men så er jeg også i tvivl om om jeg gør det rigtigt.. Så hvordan får jeg hende til at falde i søvn selv? Lader hende skrige? Eller??? Og jeg ligger hende når hun er træt.. Hun kan fint lege selv, men ikke falde i søvn selv.. Om dagen vil hun kun sove i favnen og hvis jeg ligger hende vågner hun ca 15 min efter, og i favnen en halv time efter så i kan nok regne ud at hun ikke får meget søvn i løbet af dagen

Natten er ikke et problem..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2010

Tanja1

Jeg kan anbefale at læse om tigerspring på Vores Børns hjemmeside. For det er sikkert det hun er igang med lige nu, og har brug for din støtte og hjælp til. Dvs. at give hende den tryghed hun har behov for lige nu, og så lære hende at falde i søvn selv, når tigerspringet er overstået.

At lære babyer til at falde i søvn selv, sker nemmest ved genkendelige, hyggelige og FASTE aftenrutiner (gælder forresten også ved lur om dagen), som man går i gang med INDEN baby synligt er træt - er baby allerede synligt træt, når man begynder med rutinerne, kan hun nå at blive overtræt, og så er det bare rigtigt svært at finde ro. Rutinerne skal heller ikke tage for lang tid, så det ikke bliver for meget for en træt baby at klare - for med tiden bliver baby automatisk søvnig i løbet af rutinerne, især når man gentager dem nogenlunde på samme tid hver aften. Der må højst kun gå et par timer med at være vågen, når man er så lille.

Håber dette er en hjælp - Held og lykke

Anmeld

13. august 2010

Bare mig..

Tanja1 skriver:

Jeg kan anbefale at læse om tigerspring på Vores Børns hjemmeside. For det er sikkert det hun er igang med lige nu, og har brug for din støtte og hjælp til. Dvs. at give hende den tryghed hun har behov for lige nu, og så lære hende at falde i søvn selv, når tigerspringet er overstået.

At lære babyer til at falde i søvn selv, sker nemmest ved genkendelige, hyggelige og FASTE aftenrutiner (gælder forresten også ved lur om dagen), som man går i gang med INDEN baby synligt er træt - er baby allerede synligt træt, når man begynder med rutinerne, kan hun nå at blive overtræt, og så er det bare rigtigt svært at finde ro. Rutinerne skal heller ikke tage for lang tid, så det ikke bliver for meget for en træt baby at klare - for med tiden bliver baby automatisk søvnig i løbet af rutinerne, især når man gentager dem nogenlunde på samme tid hver aften. Der må højst kun gå et par timer med at være vågen, når man er så lille.

Håber dette er en hjælp - Held og lykke

hvad kunne en fast rutine være? og skal man bruge den samme aften og dag ?

Anmeld

13. august 2010

Tanja1

~~M.Nielsen~~ skriver:

hvad kunne en fast rutine være? og skal man bruge den samme aften og dag ?

Om dagen skal det være kortere. Fx mælk, skifte ble, tøj af/på (afhængigt af om baby skal sove ude eller inde og om vejret, hvis hun skal sove ude, selvfølgelig), putte og "Sov godt" evt. med sut/bamse.

Om aftenen fx mælk, bad, ble+nattetøj (hvis nødvendigt), mælketår, putte og "Sov godt" evt. med sut/bamse og uro med godnatmelodi.

Bad hver aften er jo ikke nødvendigt som sådan, men har fungeret hjemme hos os rigtigt godt, som en del af rutinen, og vores dreng elsker det bare og får ham til at slappe af. Så det kan jeg anbefale, men er selvfølgelig op til én selv som forælder, hvad man synes.

Efter jeg holdte op med at amme (han var lige blevet 1 år), er aftenrutinen blevet ændret fra mælketåren lige før putning til godnat-historie og -sang.

Det anbefales at de faste rutiner skal være indkørt før baby er 6 mdr, hvor baby bliver mere bevidst om dem. Selv kan jeg anbefale at komme igang hurtigst muligt, for at det jo også skal blive rutine for én selv. Og så tror jeg jo på, at børn af alle aldre har det godt og trygt af faste rutiner, hvilket jo kun gavner det med at sove.

Anmeld

13. august 2010

Monica

Kender det så udemærket.... Tobias ville også kun sove i favnen. (senere fandt vi ud af han skulle have dræn i ørerne, så det var derfor han ikke ville ligge ned) Men jeg besluttede mig at han blev lagt i barnevognen og han han måtte græde/brokke sig i 10 min.Så tog jeg ham opog vuggede ham. Lagde ham ned igen når han sov. Helt ærligt,så græd han kun 1 gang 10min ,ellers var det kun et par minutter. Jeg startede selvfølgelig med at kører ham i søvn, en ting ad gangen...

monica - med Tobias der stadig skal vugges i søvn engang i mellem...

Anmeld

13. august 2010

melek2303

Min datter ville også vugges, men besluttede at tage kampen op. Jeg lagde hende og når hun græd (var rigtig ked) tog jeg hende op trøstede hende og sådan fortsatte jeg indtil hun forstod at det ikke nyttede. Nu kan jeg ligge hende og skal så sidde ved siden af og nusse lidt, så det kommer vel med tiden... Det kan også bare være din datter har brug for mere tryghed (vuggende fornemmelse ligesom i maven) indtil hun bliver lidt større. Min SP sagde at jeg ikke skulle tage det så tungt det med hun ikke ville sove selv, og først begynde at øve det når hun var 6-8 måneder, men jeg startede altså før:-) Nogle dage gider hun selvfølgelig heller ikke, men skal slet ikke vugges i samme grad som før.

Du kan også prøve at putte hende lidt før end hva hun plejer og se om det er fordi du har ventet for længe, og hun måske er blevet overtræt:-)

Læg evt en stofble op af hendes ansigt hvis det er trygheden hun har brug for, eller svøb hende i et lagen, du kan jo altid pakke hende lidt ud når hun sover tungt...

Hvis du bor i lejlighed med altan kan en barnevogn til altanen anbefales:-)

Anmeld

13. august 2010

Bare mig..

for jeres svar! Jeg må lige prøve mig frem de næste dage.. Men når jeg ligger hende i hendes seng, vågner hun fuldstændig op og er lysvågen, lige indtil jeg tager hende op hvor hun så igen begynder at lukke øjnene, hvis hun er træt! - Hvad gør jeg så?

Anmeld

14. august 2010

Tanja1

~~M.Nielsen~~ skriver:

for jeres svar! Jeg må lige prøve mig frem de næste dage.. Men når jeg ligger hende i hendes seng, vågner hun fuldstændig op og er lysvågen, lige indtil jeg tager hende op hvor hun så igen begynder at lukke øjnene, hvis hun er træt! - Hvad gør jeg så?

Hun skal jo ligges inden hun sover - hun skal være træt men ikke for træt. Det hun skal lære er jo, at falde i søvn selv når hun ligger vågen i sin seng/barnevogn. Er hun vant til at falde i søvn hos dig/ved brystet/flaske, må du vænne hende til at holde sig vågen indtil hun er blevet lagt. I starten kan det være en hjælp at blive hos hende med hånden lidt tungt på hende, uden at sige noget, og uden at tage hende op. Det skulle gerne være nok med hånden, for så ved hun at du er der og kan være tryg.

Hun er så lille endnu, at det er ok at blive der indtil hun falder i søvn, selvom man gerne vil lære sin baby at sove selv/alene. Men er hun vant til altid at blive taget op, er det jo det hun forventer, og vil ikke falde i søvn mens hun venter på at du tager hende op.

Så: Efter rutinerne, bliv hos hende med hånden på hende indtil hun sover, ikke snakke, ikke tage hende op. Med tiden lærer hun selv at falde i søvn. Det var sådan min sp lærte mig at lære min søn at falde i søvn mens han var baby, og som sagt virkede det.

Held og lykke

Anmeld

14. august 2010

Bare mig..

Tanja1 skriver:

Hun skal jo ligges inden hun sover - hun skal være træt men ikke for træt. Det hun skal lære er jo, at falde i søvn selv når hun ligger vågen i sin seng/barnevogn. Er hun vant til at falde i søvn hos dig/ved brystet/flaske, må du vænne hende til at holde sig vågen indtil hun er blevet lagt. I starten kan det være en hjælp at blive hos hende med hånden lidt tungt på hende, uden at sige noget, og uden at tage hende op. Det skulle gerne være nok med hånden, for så ved hun at du er der og kan være tryg.

Hun er så lille endnu, at det er ok at blive der indtil hun falder i søvn, selvom man gerne vil lære sin baby at sove selv/alene. Men er hun vant til altid at blive taget op, er det jo det hun forventer, og vil ikke falde i søvn mens hun venter på at du tager hende op.

Så: Efter rutinerne, bliv hos hende med hånden på hende indtil hun sover, ikke snakke, ikke tage hende op. Med tiden lærer hun selv at falde i søvn. Det var sådan min sp lærte mig at lære min søn at falde i søvn mens han var baby, og som sagt virkede det.

Held og lykke

YES! - Jeg har lige lagt hende, hun skreg én gang og så tog jeg hende op, så snart hun ikke græd mere kom hun ned i sengen, og nu SOVER HUN! . Godt nok med min hånd ovenpå først, men det var jo også font nok Jeg har lagt en bamse over hende i stedet for min hånd.. (Bare rolig, hun kan godt trække vejret og det er sikkert )

Nu ser jeg hvor lang tid hun sover, men bare 10 min er vel fint her i starten og så kommer hun ned igen hvis hun er træt stadigvæk!

TAK!!!! Du har reddet os for ondt i ryggen. Jeg vil klart fortsætte!

Anmeld

14. august 2010

Mig med maven

~~M.Nielsen~~ skriver:

Jeg ved ikke hvem de kloge hoveder er, men de (de kloge) Siger at det tager ½ time for babyer at falde i dyb søvn. Ved ikke om det kan svare på noget.

Jeg har fra start svøbt min prinsesse stramt ind i dynen, når hun skulle sove. HELT STRAMT - hun kan godt få luft, men ikke rigtig tumle rundt. Så siger den af os der putter ,,Godnat skat Mor/Far elsker dig" og så kys, og ud af værelset, oftes falder hun i søvn, men gør hun ikke, starter vi forfra... Godnat skat....

Hun er godt nok knapt 7 mrd, med har gjot det fra starten. Der har været nogle gange hvor jeg har ladet hende falde i søvn hos os, fx efter vaccinationer eller sygdom. Der er de jo lige lidt mere far-mor fans!

Held og lykke med det. Spørg, hvis jeg ikke fik forklaret ordentlig!

/Christina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.