Thalia skriver:
Jeg har i de 10 år jeg har været mor aldrig oplevet at rutiner skulle være et fy ord, tvært imod faktisk. Jeg synes aldrig jeg har hørt andet end at langt de fleste børn trives godt med rutiner.
Det ændrer bare ikke på at det altså også efterhånden er almen viden at små babyer gennemgår nogle enormt store fysiske og mentale udviklinger i særligt de første 6 mdr., og så synes jeg det er rigtigt ærgeligt hvis nybagte forældre begynder at føle det er dem der gør noget galt hvis de indførte rutiner bare ikke virker mere end nogle uger ad gangen.
Der er kæmpe forskel på babyer, og jeg tror ganske enkelt ikke på at der findes en bestemt metode der passer på alle børn. Jeg tror man får meget mere ud af at acceptere at børn er forskellige, og mens nogle børn hurtigt er klar til genkendelige rytmer og rutiner, så er andre det altså ikke.
Jeg er enig i at børn gennemgår store forandringer (i dag hedder de meget populært tigerspring) den første tid, og hver gang ryger rutiner mv. af vinduet.
Eller.. ikke alligevel - det betyder som oftest bare at barnet ændrer sig, og derfor skal rutinerne tilpasses barnet - igen. Især det første leveår er een lang tilpasning af tingene til barnet. Det må aldrig være den anden vej rundt.
Hvad vi har oplevet med vores store pige er at de faste rutiner vi har haft har hjulpet både hende og os til at komme igennem forandringerne, fordi vi hele vejen har holdt fast ved nogle gode sunde vaner, bl.a. omkring søvn.
Indrømmet, jeg har i perioder tilbragt TIMER på en stol uden for datterens dør, når hun har haft et tigerspring og ikke villet sove, fordi jeg mener ikke at hun skal græde sig i søvn, under nogen omstændigheder. På den anden side er hun blevet puttet fordi hun er træt og vi har en sengetid her i huset og den bestemmer JEG! Jeg har så rendt i fast rutefart ind til hende - nogle dage i timevis og trøstet hende hver gang hun har grædt, men hun er også blevet puttet igen så snart hun var faldet til ro igen. Det har som regel kun taget 2-3 dage, så var det ovre, og hun var tilbage ved at lægge sig til at sove, når hun blev puttet.
Anmeld