Eliza/lykke skriver:
Hej igen
Nej, I misforstår.. ;.) jeg har ikke tænkt mig at bruge nogen metoder på min datter, som kun er 2½ mrd. He he he
Jeg undersøger bare, andres erfaring og metoder - måske kan jeg bruge det til noget senere.
Sovecoach.dk
Og det er noget pjat at man ikke kan lære børn soverutiner før 4-6 måneders alderen - du skal bare lytte til dit barn og tilpasse rutinerne derefter.
Jeg indførte et fast skema for både mad og søvn da min datter var 6 uger gammel og iøvrigt var blevet diagnosticeret med kolik af både læge og SP.
I ren desperation kom jeg i tanke om at en veninde havde anbefalet sovecoach, og jeg købte adgang til teori-delen og lavede et 3 timers skema tilpasset min datter samme aften, baseret på det standardskema der ligger derinde (mad og søvn hver 3 time pånær om natten), og selvom det var enormt grænseoverskridende at vække mit kolikbarn, fik jeg belønningen allerede dagen efter.
Hun var glad og smilende hele dagen og da aftenen kom og skrigeriet normalt startede, var der ikke antydningen af problemer. Hun smilede stadig...
Jeg puttede hende i vuggen, kyssede hende og gik ud - hun lå og pludrede i 5 minutter og så faldt hun i søvn og sov indtil ved 3 tiden, hvor hun var sulten.
Med tiden fandt jeg ud af at problemet med min datter var at hun ikke advarede når hun blev træt og at der var totalt kludder i hendes søvnmønster. Hun stod op ved 7 tiden, var træt igen ved 8 tiden og sov så gerne 4-5 timer. Derefter kunne jeg ikke få hende til at sove mere end 10-15 minutter ad gangen resten af eftermiddagen og når klokken blev 17, startede sirenen indtil hun gik omkuld af udmattelse. Problemet var at når hun begyndte at virke træt, var det for sent - hun var allerede overstimuleret og gik totalt i bro uden varsel.
Ved at styre hendes søvn, så den blev fordelt ud over dagen, sikrede jeg mig at hun fik søvn nok til at kunne fungere og være glad, men ikke så meget at hun ikke ville kunne sove senere.
Skemaet hjalp også med til at få hende lagt, før hun blev overstimuleret, så hun havde overskud til at ligge og falde lige så stille i søvn.
I forbindelse med kolikken researchede jeg rigtigt meget vedr søvn - især hos babyer... vidste I fx at det at falde i søvn selv er en variant af selvhypnose, og ikke noget der er medfødt? Det er noget man skal lære - at tømme hovedet og give slip.