Eliza/lykke skriver:
Hej igen
Nej, I misforstår.. ;.) jeg har ikke tænkt mig at bruge nogen metoder på min datter, som kun er 2½ mrd. He he he
Jeg undersøger bare, andres erfaring og metoder - måske kan jeg bruge det til noget senere.
Ok, men så er mit bedste råd at glemme alt om godnat og sov godt, og i stedet kigge på nogle af de putterutiner hvor du lærer dit barn at sove, samtidig med at du imødekommer dets behov for nærvær og tryghed :-)
Vores Victor har været meget svær at lære gode puttevaner. Han er en smule præmatur, sansesensistiv og meget tryghedssøgende, og så nægter han både sut og flaske og havde meget svært ved at acceptere at jeg stoppede med at amme ham da han blev 1 år.
Vi lærte ham at falde i søvn selv i egen seng ved at køre et meget fast putteritual som bestod i aftensmad, bad, aftenskaffe (vores børn får grød, havregryn eller rugbrød til aftenskaffe fordi det nogle gange godt kan være utroligt svært at koncentrere sig om at spise nok til aftensmaden), aftenrutine på badeværelset (nattøj, tandbørstning og natble), og så i seng.
Inden på værelset går vi rundt og synger Postmand per sangen, og når gardinerne er trukket for og natlampen tændt bliver han puttet i sin seng. - Og vi har for øvrigt altid en kop vand med ind.
Den første aften blev han eddike rasende, og rejste sig op og skreg som havde jeg slået ham. Jeg blev ved hans seng hele tiden og hver gang han rejste sig op lagde jeg ham roligt ned igen og sagde shhhhh. Jeg undgik øjnkontakt og jeg talte ikke til ham.
Han rejste sig nok op 40 gange og efter 28 minutter sov han - og sov igennem til næste morgen klokken 7.
Det var for mig rigtig tydeligt at han ikke skreg af sult eller ensomhed, men fordi han ikke forstod hvad der skulle ske, og det var så det jeg lærte ham stille og roligt ved at blive hos ham og nusse ham på ryggen og lægge ham ned hver gang han rejste sig op.
Den næste aften gentog vi hele rutinen, og der stoppede gråden efter 5 minutter, efterfulgt af 10 minutters glad pludren hvorefter han faldt i søvn.
3. aften græd han slet ikke, men der var pludseligt gået leg i rutinen, så han brugte en del tid på at rejse sig op i sengen og så smide sig ned med et stort grin når jeg gjorde mine til at ville ægge ham ned. Fordi jeg ikke ville have at putningen skulle blive en leg, indførte vi allerede der at han bliver puttet og sagt godnat til hvorefter vi forlader rummet. Det resulterede i nogle dage hvor han rejste sig og kaldte på os for lige at sikre at vi stadig var der, hvorefter han selv putter sig ned igen når han ser os i døren.
Det tog 1½ uge på den måde at lære ham at blive puttet og selv finde ro i sengen, han kalder stadig ind imellem en enkelt gang eller to og vil gerne have en mundfuld vand, men ellers er der ro på ham nu, både når vi sover hjemme og når vi overnatter ude.
Og han har aldrig nogensinde grædt sig i søvn.