Godnat og sov metoden???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juli 2010

NLME<3

Jeg har læst den, og synes der står rigtig mange gode ting i den. Vi har godt nok ikke slev brugt den. Da vores søn godt gider sove.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2010

Skouboe

Vi har ikke selv brugt metoden, vi har brugt sovecoach.dk istedet. 

Jeg er heller ikke tilhænger af at mit barn skal græde sig i søvn, men jeg tror at der er stor forskel på alderen af barnet. Min 1½ årige datter kan fx godt i perioder ligge og græde hysterisk i sengen, og når man så kommer derind, begynder hun at snakke og sige hej og grine...

Vi har brugt sovecoach siden hun var 6 uger og hun har aldrig haft søvnproblemer, hverken i løbet af dagen eller om aftenen, fordi hun har nogle sunde vaner fra starten. Vi har tænkt os at gøre det samme med lillesøster.

Hele meningen - som muligvis er gået lidt tabt - med dette indlæg var at fortælle at jeg mener at man skal give sit barn sunde sovevaner fra starten, så bliver man ikke nødt til at ty til metoder som "Godnat og sov godt". Han man ikke gjort det, mener jeg ikke nødvendigvis at metoden er børneplageri - det kommer an på alderen på barnet.

Anmeld

22. juli 2010

Eliza/lykke

Diana... skriver:

Har lige været ind på din profil og kan se du helt ny velkommen til. 

Hvor gammelt er dit barn? 

Hej igen

Hun er næsten 2½ mrd - på søndag :-)

Vi har hørt om flere metoder rundt omkring - men har ingen erfaring med nogen af dem. Vi har en søn på knap 10 år, men man glemmer meget på 10 år.. puha...

Lige nu er det pisse hårdt at være mor, og det er hårdt for hele familien. Hun er flaskebarn og spiser ikke meget. Hun har fint på.

Lige nu har vi ikke så mange lyspunkter. Til tider kan man blive skør i bolden.

Så jeg vil bare så gerne høre om andre og deres erfaring med bumbostolen, godnat og sov metoden eller andre metoder, hvordan I får jeres pus til at sove iløbet af dagen etc.., jeg hænger mig også meget i udviklingen. Fordi lige nnu er det rigtig hårdt - og hvis der er lys forude, kan man klare meget.

3 mrd - kan de vel lidt mere end nu?

4 mrd - her må de da være nogle små grinbidere osv osv

En veninde brugte metoden på sin datter, da hun var 3 mrd., det tog ca. en uge - 14 dage, så sov hun. Og i dag som 1 årig tager det 5 minutter at lægge hende i seng uden brok. Så er det man tænker, om det virker?

Vi har haft et ritual her siden lillepigen var 5 uger, og vi synes det virker. Når vi lægger hende, græder hun ikke. Men efter et par minutter gør hun. Vi går ind og gir hende sutten og en rolig hånd. Det blir vi ved med, frem og tilbage til hun sover. Det virker for os. Om dagen vil hun ikke rigtig sove...

Anmeld

22. juli 2010

Diana...

Eliza/lykke skriver:

Hej igen

Vi har hørt om flere metoder rundt omkring - men har ingen erfaring med nogen af dem. Vi har en søn på knap 10 år, men man glemmer meget på 10 år.. puha...

Lige nu er det pisse hårdt at være mor, og det er hårdt for hele familien. Hun er flaskebarn og spiser ikke meget. Hun har fint på.

Så jeg vil bare så gerne høre om andre og deres erfaring med bumbostolen, godnat og sov metoden eller andre metoder, hvordan I får jeres pus til at sove iløbet af dagen etc.., jeg hænger mig også meget i udviklingen. Fordi lige nnu er det rigtig hårdt - og hvis der er lys forude, kan man klare meget.

En veninde brugte metoden på sin datter, da hun var 3 mrd., det tog ca. en uge - 14 dage, så sov hun. Og i dag som 1 årig tager det 5 minutter at lægge hende i seng uden brok. Så er det man tænker, om det virker?

Vi har haft et ritual her siden lillepigen var 5 uger, og vi synes det virker. Når vi lægger hende, græder hun ikke. Men efter et par minutter gør hun. Vi går ind og gir hende sutten og en rolig hånd. Det blir vi ved med, frem og tilbage til hun sover. Det virker for os. Om dagen vil hun ikke rigtig sove...

2 1/2 måned er ALT for tidligt at pålægge sit barn en sove rytme... 

De SKAL min være 4 måneder hvad der også er ALT for tidligt efter min mening. 

Når de er 2 1/2 måned har de jo bare brug for jer! 

Hvor længe har hun ikke ville sove om dagen? 

Altså min store søn sov næsten ikke sidste sommer det var ALT for varmt og der var han ikke så gammel. 

Kan godt forstå det er hård men synes over hoved ikke den metode er i orden og slet ikke på et så lille barn. 

Anmeld

22. juli 2010

Thalia

Vores sundhedsplejerske insisterer på at hvis man forsøger at pålægge sit barn en soverutine før 6 mdrs. alderen, så er man selv ude om at man blive skuffet - og det er jeg fuldstændig enig med hende i.

Der sker SÅ meget i hovedet på de små pus, at det der kan være rytme en uge er helt væk ugen efter, og så nytter det ikke noget at man som forælder slider sig ned på en kamp som bare ikke kan vindes.

Det man kan gøre er at arbejde på at give sig selv som forælder nogle gode rytmer, for så erdet nemmere at fastholde dem overfor barnet sidenhen. Fx klan man godt med det samme skabe en aftenrytme der hedder nattøj og puslehygge og måske lidt leg med en tandbørste på gummerne hver aften kl 19, for så bliver det på sigt en slags rutine - men det er ikke det samme som at en lille baby på få måneder er klar til at sove kl. 19.

I stedet ville jeg nok fokusere på at skabe rolige aftner ved at sikre at det ikke er vild leg eller mange fjollede ansigtsgrimasser der får aftnerne til at gå. den slags kan man gøre om dagen, men man kan godt fx bruge aftnerne på mavetræning og babymassage, eller måske en gåtur i frisk luft når dagen slutter og der er lidt køligere udenfor. Der kan en strækvikle være en god måde at få ro på baby...

Anmeld

22. juli 2010

Svei

Eliza/lykke skriver:

Hej igen

Virker gør det sikkert...men det er jo fordi barnet opgiver...

Mine børn har jeg bare lyttet til og dækket deres behov nat og dag....ved ikke hvorfor det er blevet sådan at børn bare skal kunne sov på x antal minutter og uden noget...hmm..

Anmeld

22. juli 2010

Eliza/lykke

Hej igen

Nej, I misforstår.. ;.) jeg har ikke tænkt mig at bruge nogen metoder på min datter, som kun er 2½ mrd. He he he

Jeg undersøger bare, andres erfaring og metoder - måske kan jeg bruge det til noget senere.

Anmeld

22. juli 2010

Dansker I Holland

Eliza/lykke skriver:

Har nogle af jer erfaring med den metode?

Virker den kun om aftenen? Eller virker den også til formiddagslur og eftermiddagslur?

Hejsa jeg vil bare lige sige at min eks og jeg brugte den metode overfor min ældste datter, og det virkede... Efter en uge faktisk var der ingen problemer med at ligge hende ind og sige godnat. Og JO det er hårdt, men det skal nok lykkedes, og det er ikke fordi at børn skal lære at mor og far ikke reagerer når de græder. Slet ikke... Så jeg håber ikke der er nogen der dømmer mig når jeg siger at jeg fik den metode stukket i hånden af sundhedsplejersken i sin tid, da min datter var omkring 8 mdr. Og jeg ved at det ikke er sjovt når børn græder og jeg mener heller ikke at de skal have lov til at græde i flere timer, men et par minutter kan altså godt lige gå an. Og grunden til at vi fik stukket den metode i hånden var at hun simpelthen ikke ville sove før langt ud på natten, så derfor spurgte vi om råd. Og det har virket. Og det har ikke givet hende nogle mén eller skader og hun er ikke i den tro idag om at mor eller far ikke hører når hun kalder eller at vi ignorerer hende. Forstår godt dem som IKKE vil bruge den, for det er jo ikke alle som har problemer med at få deres små engle til at sove. Så ingen fordomme fra mig her, så forhåbentlig heller ingen fordomme imod mig

Knus Sussie 23+3

Anmeld

22. juli 2010

Thalia

Eliza/lykke skriver:

Hej igen

Nej, I misforstår.. ;.) jeg har ikke tænkt mig at bruge nogen metoder på min datter, som kun er 2½ mrd. He he he

Jeg undersøger bare, andres erfaring og metoder - måske kan jeg bruge det til noget senere.

Ok, men så er mit bedste råd at glemme alt om godnat og sov godt, og i stedet kigge på nogle af de putterutiner hvor du lærer dit barn at sove, samtidig med at du imødekommer dets behov for nærvær og tryghed :-)

Vores Victor har været meget svær at lære gode puttevaner. Han er en smule præmatur, sansesensistiv og meget tryghedssøgende, og så nægter han både sut og flaske og havde meget svært ved at acceptere at jeg stoppede med at amme ham da han blev 1 år.

Vi lærte ham at falde i søvn selv i egen seng ved at køre et meget fast putteritual som bestod i aftensmad, bad, aftenskaffe (vores børn får grød, havregryn eller rugbrød til aftenskaffe fordi det nogle gange godt kan være utroligt svært at koncentrere sig om at spise nok til aftensmaden), aftenrutine på badeværelset (nattøj, tandbørstning og natble), og så i seng.

Inden på værelset går vi rundt og synger Postmand per sangen, og når gardinerne er trukket for og natlampen tændt bliver han puttet i sin seng. - Og vi har for øvrigt altid en kop vand med ind.

Den første aften blev han eddike rasende, og rejste sig op og skreg som havde jeg slået ham. Jeg blev ved hans seng hele tiden og hver gang han rejste sig op lagde jeg ham roligt ned igen og sagde shhhhh. Jeg undgik øjnkontakt og jeg talte ikke til ham.

Han rejste sig nok op 40 gange og efter 28 minutter sov han - og sov igennem til næste morgen klokken 7.

Det var for mig rigtig tydeligt at han ikke skreg af sult eller ensomhed, men fordi han ikke forstod hvad der skulle ske, og det var så det jeg lærte ham stille og roligt ved at blive hos ham og nusse ham på ryggen og lægge ham ned hver gang han rejste sig op.

Den næste aften gentog vi hele rutinen, og der stoppede gråden efter 5 minutter, efterfulgt af 10 minutters glad pludren hvorefter han faldt i søvn.

3. aften græd han slet ikke, men der var pludseligt gået leg i rutinen, så han brugte en del tid på at rejse sig op i sengen og så smide sig ned med et stort grin når jeg gjorde mine til at ville ægge ham ned. Fordi jeg ikke ville have at putningen skulle blive en leg, indførte vi allerede der at han bliver puttet og sagt godnat til hvorefter vi forlader rummet. Det resulterede i nogle dage hvor han rejste sig og kaldte på os for lige at sikre at vi stadig var der, hvorefter han selv putter sig ned igen når han ser os i døren.

Det tog 1½ uge på den måde at lære ham at blive puttet og selv finde ro i sengen, han kalder stadig ind imellem en enkelt gang eller to og vil gerne have en mundfuld vand, men ellers er der ro på ham nu, både når vi sover hjemme og når vi overnatter ude.

Og han har aldrig nogensinde grædt sig i søvn.

Anmeld

22. juli 2010

tinasmor

Vi brugte den, da hun var 7 måneder og vågnde mellem 8-10 gange pr nat. Folk som ikke har sådan et barn, kan ikke starte med at sætte sig ind i hvilken totur det er, i så mange måneder ikke at kunne sove. For ikke at snakke om Tina, som konstant var træt. Ville aldrig have troet et jeg ville bruge metoden (min søster havde brugt den, -- og tænkte mit) Jeg flyttede ud (om natten) i en uge og på 4 dagen sov hun igennem. vi brugte den kun overordnet og der gik aldrig mere end 7 min. inden manden gik ind.

Her var det en succes

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.