Sebastian på 3 år får børstet tænder uden problemer.
Han har en elektrisk tandbørste, og rutinen er at først børster han tænderne selv mens jeg synger pippi langstrømpe sangen, og bagefter børster jeg dem efter mens jeg synger sangen en gang mere.
Victor på 1½ år er lidt mere besværlig for tiden, han kæmper meget imod, men det plejer at gå ok når bare vi gør det til lidt en leg. Jeg er ret stor modstander af at holde børnene fast og tvinge en tandbørste i munden på dem, så lige for tiden børster vi tænder på Victor med to tandbørster, hvor han styrer den ene og jeg styrer den anden. Der bliver så samtidig fægtet lidt med tandbørsterne, og når min børste skal i munden på ham er det typisk som et slags flyvende luftangreb - hvor børsten er i munden på ham 5-10 sekunder og så ud igen.
Det kan nemt tage 10 minutter at børste tænder på den måde, men det passer fint ind i hans putterutine at vi fjoller lidt rundt med tandsbørsten, og det vigtigste for mig er at han lige så stille lærer at det er helt ok at børste tænder.
For begge børns vedkommende har vi desuden altid sørget for at de lå og gumlede på en tandsbørste selv ved hvert bleskift. På den måde har de meget hurtigt vænnet sig til fornemmelsen af at få den ind i munden. 
Anmeld