det er sgu uhyggeligt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juli 2010

Vial

Caroline86 skriver:

Bare rolig, søde! Der er gået over til at bruge nogle andre sonder, for en sikkerheds skyld

Synes bare det er skræmmende alligevel

Ja, de er gået tilbage til de gamle (mon det er dem med phthalater??).

Man skal heller ikke være så bange for det, som ER blevet opdaget.. det er sgu mere det, som de endnu ikke har fundet ud af endnu.. Heldigvis så er det sjældent at det går galt.

...siger jeg, der var 2 mdr for tidligt født, og fik medicin på neo.afd., som senere hen har vist sig at nedsætte min hørelse..men okay billigt sluppet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2010

MM1987

KaMa skriver:

Ganske forfærdeligt.. specielt fordi at der (desværre) er en stor risiko for at mine to ligger præcis samme sted med sonde om en uge!!!

Da jeg hørte det, tænkte jeg straks på dig og tvillingerne, og skyndte mig herind for at tjekke at du ikke havde født - og opdagede heldigvis der er tid til endnu.

Håber ikke jeg gør dig mere bange ved at skrive det her, men ville bare sige at jeg tænkte på jer.

Hvordan går det med dig og aflastning og med tvillingerne og vægten?

Anmeld

7. juli 2010

Vial

Mia Maia skriver:

Da jeg hørte det, tænkte jeg straks på dig og tvillingerne, og skyndte mig herind for at tjekke at du ikke havde født - og opdagede heldigvis der er tid til endnu.

Håber ikke jeg gør dig mere bange ved at skrive det her, men ville bare sige at jeg tænkte på jer.

Hvordan går det med dig og aflastning og med tvillingerne og vægten?

Her går det okay.

Alvin er rigtig dygtig til at tage på. Da det var værst var han -17 pct under normalen. Nu ligger han på -6 pct under, så det er super flot.

Viola går det også fremad med. Hun var jo helt nede på -22 pct. Hun er nu på -17 pct. Så det er flot (det havde været flot nok, hvis de bare var blevet på deres udgangspunkt på hhv -17 og -22). Så er meget stolt af dem.

Min livmoderhals er rigtig fin. Sidst på 35 mm, så det bekymrer jeg mig ikke så meget om mere.

Viola er den førende tvilling og hun har solidt plantet sin numse i mit bækken, så det bliver kejsersnit. Det er sat til 20. august.

Ved sidste scanning kunne de dog konstatere, at Viola har formindsket fostervand (ja, noget skal man være bekymret over).

Skal scannes igen d. 14. juli, og der har lægen bestilt tid til strimmel samme dag. Der er en overhængende risiko for, at de skal tages ud der. Nu må vi se. Håber, at hendes moderkage har dannet noget mere vand, så de kan blive lidt mere færdigbagte. Det er tidligt, at komme ud, når de kun er 32+4, som de er næste onsdag.

Hvordan går det med dig?

Anmeld

7. juli 2010

JustAnotherName

Kan slet ikke klare det for min datter har haft sonde hele hendes liv og får den jævnligt skiftet

Håber at nu når hun er ældre, at den ikke kan skade hende

Lad være med at besvare mit spørgsmål, hvis det går for tæt på, eller du ikke føler at det vedkommer mig .....Jeg spørger bare, da du selv nævner det, og jeg ikke kender årsagen.

Jeg kan se, at din datter er omkring 7 måneder gammel nu, ikke sandt?
Hvordan kan det være, at hun (stadig) får sonde ??

Mvh. Katrine - mor til to.

Anmeld

7. juli 2010

JustAnotherName

Caroline86 skriver:

Hørte det i radioen i bilen og var nødt til at gå ind og læse om det...

Jeg håber godt nok det er et tilfælde, men man kan da ikke lade være med at tænke over om de ting de bruger til at hjælpe vores børn i virkeligheden er farlige for dem!?

http://www.bt.dk/danmark/fire-babyer-doede-paa-riget

Huuuh, og så lige sådan et billede i ansigtet. Det er sgu barske løjer!

Det gyser mig ned af ryggen, at læse den artikkel.
Min datter (den ældste af dem) blev også indlagt på Neo (dog i Randers) og fik lagt en sonde gennem næsen.
Og når man så læser sådan en artikkel, så tænker jeg, at lægerne da burde være top-trænede i dén slags, da det er noget man har gjort meget og længe.
Og ja, selvfølgelig kan der ske fejl (selvom der IKKE MÅ!) ....men skismer da ikke FIRE GANGE!! ........HVIS altså at det er tilfældet?! For artiklen udtrykker jo "kun" at det kan konstateres i ét af tilfældene .....kun MÅSKE i flere?!

Puuuha, jamen det er jo helt forfærdeligt, altså.....   

Anmeld

8. juli 2010

Laulund87

JustAnotherName skriver:

Lad være med at besvare mit spørgsmål, hvis det går for tæt på, eller du ikke føler at det vedkommer mig .....Jeg spørger bare, da du selv nævner det, og jeg ikke kender årsagen.

Jeg kan se, at din datter er omkring 7 måneder gammel nu, ikke sandt?
Hvordan kan det være, at hun (stadig) får sonde ??

Mvh. Katrine - mor til to.

Det er helt i orden du spørger

Jo hun er 7 måneder og det er fordi hun manglede et stykke af spiserøret. Den øverste del endte blindt og den nederste gik ind i luftrøret. Hun blev opereret da hun var et døgn gammel.

Nu øver vi med hende, men hun har aldrig kunnet spise ret meget. Hun har jo ikke kunnet drikke fostervandet i maven så hun synker ikke ret godt og har slet ingen sutterefleks. derudover har hun en stor tunge hun ikke rigtig kan styre.

Vi får besøg af en ergoterapeut, som hjælper os med at øve med hende. 

Hun bliver aldrig den helt store spiser og hun får special kost med en masse næring i. 

Anmeld

8. juli 2010

JustAnotherName

Det er helt i orden du spørger

Jo hun er 7 måneder og det er fordi hun manglede et stykke af spiserøret. Den øverste del endte blindt og den nederste gik ind i luftrøret. Hun blev opereret da hun var et døgn gammel.

Nu øver vi med hende, men hun har aldrig kunnet spise ret meget. Hun har jo ikke kunnet drikke fostervandet i maven så hun synker ikke ret godt og har slet ingen sutterefleks. derudover har hun en stor tunge hun ikke rigtig kan styre.

Vi får besøg af en ergoterapeut, som hjælper os med at øve med hende. 

Hun bliver aldrig den helt store spiser og hun får special kost med en masse næring i. 

Vil det så sige at udsigterne er, at hun ALTID vil skulle ernæres med sonde også? Også selvom hun måske med tiden, langsom mere og mere kan lære at spise og synke? Og er operationen færdig, så spiserøret starter og slutter som det skal nu, og der ikke kan/skal gøres mere ved det fremover?

Undskyld jeg spørger så meget. Har bare aldrig høre om det før.
Det gør mig ondt at høre, at hun har alle de problemer. Men HELDIGVIS, er det jo noget, som I kan hjælpe hende med, og noget som hun stadig kan leve et godt liv med ......der er så mange ting, som kunne være endnu værre! Men det ændrer jo ikke på, at det er hårde kår, og rigtig rigtig synd, for Jeres lille søde pige 

Anmeld

8. juli 2010

Laulund87

JustAnotherName skriver:

Vil det så sige at udsigterne er, at hun ALTID vil skulle ernæres med sonde også? Også selvom hun måske med tiden, langsom mere og mere kan lære at spise og synke? Og er operationen færdig, så spiserøret starter og slutter som det skal nu, og der ikke kan/skal gøres mere ved det fremover?

Undskyld jeg spørger så meget. Har bare aldrig høre om det før.
Det gør mig ondt at høre, at hun har alle de problemer. Men HELDIGVIS, er det jo noget, som I kan hjælpe hende med, og noget som hun stadig kan leve et godt liv med ......der er så mange ting, som kunne være endnu værre! Men det ændrer jo ikke på, at det er hårde kår, og rigtig rigtig synd, for Jeres lille søde pige 

Hun kommer helt klart til at spise selv, det er bare et spørgsmål om tid. Hun er opereret så de to ender er syet sammen. 

Men en gang imellem lukker spiserøret sammen pga. arvæv, der hvor det er syet, og så skal vi hurtigt til Odense hvor de laver en ballon udvidelse. Det har hun prøvet 4 gange nu, men det er forhåbentligt snart slut fordi hun vokser fra det.

Pga. narkosen, som hun har været under 5 gange i alt, er hun lidt bagud motorisk og er lidt sart med nye mennesker, larm, lyde osv.

Men du har ret, det kunne være meget værre og det trøster jeg mig meget med. Desværre udviklede jeg en fødselsdepression som en reaktion på det hele og fordi hun næsten døde lige efter fødslen Jeg har dog fået det noget bedre.

Anmeld

8. juli 2010

JustAnotherName

Laulund87 skriver:

Hun kommer helt klart til at spise selv, det er bare et spørgsmål om tid. Hun er opereret så de to ender er syet sammen. 

Men en gang imellem lukker spiserøret sammen pga. arvæv, der hvor det er syet, og så skal vi hurtigt til Odense hvor de laver en ballon udvidelse. Det har hun prøvet 4 gange nu, men det er forhåbentligt snart slut fordi hun vokser fra det.

Pga. narkosen, som hun har været under 5 gange i alt, er hun lidt bagud motorisk og er lidt sart med nye mennesker, larm, lyde osv.

Men du har ret, det kunne være meget værre og det trøster jeg mig meget med. Desværre udviklede jeg en fødselsdepression som en reaktion på det hele og fordi hun næsten døde lige efter fødslen Jeg har dog fået det noget bedre.

Dejligt at høre, at udsigterne, trods alt, ser lovende ud.
I takt med at hun vokser og øver sig, så vil det til sidst blive mere og mere naturligt for hende, så det ender med at være ligeså almindeligt som for alle os andre. Det er glædeligt at høre.

Og jeg kan skismer godt forstå, at du tog en "røvtur" ovenpå sådan en hård start. Det er en barsk oplevelse. I sig selv at blive forældre, men i endnu højere grad, når alting ikke går som det skal, og man er så forbandet magtesløs.

Men jeg håber at du er ved at komme ovenpå igen, og ikke "falder tilbage i det mørke hul" igen. Og at din lille datter snart er ovre alt det med ballon-udvidelser osv. Så i kan få et normalt liv uden alle de mange bekymringer.

Stort knus, og tak fordi du ville dele det med mig. 
Katrine.

Anmeld

8. juli 2010

Smølf

Nu hørte jeg Gorm Greisen (ledende overlæge på neonatalafdelingen) udtale sig om sagen i går i Nyhederne. Der var i alle tilfælde tale om alvorligt syge børn til at starte med. Det ene barn er det helt sikkert fik et hul påp mavesækken pga sonden. Men efterfølgende var der også komplikationer under operationen, som bidrog til at barnet desværre døde.

Man skal passe på ikke at hidse en stemning op, når det endnu ikke er sikkert at det er sondens skyld at børnene døde. Det kan bare være et sammentræf at alle børnene havde den slags sonde. Man ved i virkeligheden ikke mere for alle børnene er obducerede og den endelige dødsårsag fastlagt.

Sonder er jo ofte nødvendige til for tidligt fødte og syge børn. Mange ville dø, hvis de ikke fik sonde.

Og som Gorm Greisen sagde, så er der ingen der ved om den gamle sonde de har skiftet tilbage til, er mere sikker en den der er under anklage.

Det er tragisk når børn dør og selvfølelig skal al udstyr være helt sikkert! Så det er fint det bliver undersøgt nærmere. Kan bare godt blive lidt træt af de der sensationsartikler, der pisker en stemning op og pludseligt er alle bange for sonder.

/Neta

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.