Hvordan afholdte i dåb eller navngivningsfest?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.451 visninger
39 svar
0 synes godt om
27. juni 2010

Lunae

Hej tøser!

Jeg ved godt, at der stadig er længe endnu, men min kæreste og jeg er begyndt at tale om barnedåb! Vi har begge temmelig store familier, hvis man inviterer mostre, onkler og fætre-kusiner med! Endvidere har vi stadig 20-25 venner, som vi ser jævnligt (nogen mere end andre)

Mit spørgsmål er så:

Hvor mange var i til barnedåb og hvem sorterere i fra?

Hvad blev der serveret og hvad blev prisen for hele festen?

Hvor gammel var den lille, da det blev døbt?

Hvem havde i som henholdsvis gudfar/gudmor og faddere?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig, for jeg er drønforvirret !

På forhånd tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2010

SHERO

Nu er jeg alene med min søn, så holdte også dåben alene. Så det var kun min familie og mine venner.

Jeg inviterede kun dem der "er noget" til min søn. Altså ikke mostre, onkler og fætre/kusiner. Og så de venner jeg gerne ville have med. Vi var omkring 20. Jeg lavede al mad selv, og lånte et forsamlingshus der kun kostede 150 kr.

Jeg lavede 3 forskellige mad tærter, 2 forskellige salater (en pasta), hjemmebagt brød og frikadeller. Så havde jeg lavet en stor dåbs kage, og min mormor havde bagt kringle til kaffen. Det var rigeligt med mad, og alle var godt tilfredse. Jeg lavede stort set kun mad jeg kunne lave i forvejen og fryse ned, så det kun skulle lunes inden det skulle serveres. Det var lettest.

Så havde jeg ellers bare taget 2 kasser sodavand og en kasse øl med. og det blev slet slet ikke drukket.

Tror det rendte om i 1500-2500 kr, så det synes jeg var ganske billigt... :-)

Nåårh ja. Min storebror var gudfar, min lillebror, forældre og en veninde var faddere. Min søn var 2½ månede. :-)

Anmeld

27. juni 2010

Kløver

Lunae skriver:

Hej tøser!

Jeg ved godt, at der stadig er længe endnu, men min kæreste og jeg er begyndt at tale om barnedåb! Vi har begge temmelig store familier, hvis man inviterer mostre, onkler og fætre-kusiner med! Endvidere har vi stadig 20-25 venner, som vi ser jævnligt (nogen mere end andre)

Mit spørgsmål er så:

Hvor mange var i til barnedåb og hvem sorterere i fra?

Hvad blev der serveret og hvad blev prisen for hele festen?

Hvor gammel var den lille, da det blev døbt?

Hvem havde i som henholdsvis gudfar/gudmor og faddere?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig, for jeg er drønforvirret !

På forhånd tak!

Tja vi har alædrig holdt barnedåb, da vi stadig kæmper for de to streger, men vi ahr da allerede gjort tanker om barnedåb, og vores plan er dte ikke skal være for voldsomt, vi regner med at det bliver når barnet er ca 3 mdr. vi vil så have forældre, søskende, mostre/fastre med på her side, ellers bliver hurtigt alt alt for mange, og man må jo stoppe et sted.

muligheden for os, er så at slå bryllup og barnedåb sammen, hvis det kommer til at passe, men det ved jeg ikke helt om jeg synes er noget jeg har lyst til, det må kigge på, hvis det bliver aktuelt

Om en times tid, kører vi til min yngste fætters barnedåb, de holder det for venner og familie, i forsamlingshus, da de ikke har holdt stor fest da de begge blev 30, så de valgte at gøre det nu. Han er ca 4 mdr, og reglerne er vist at man skal navngives/døbes inden for 6 mdr.

håber i finder ud af det hele

Anmeld

27. juni 2010

Lunae

Tullen85 skriver:

Nu er jeg alene med min søn, så holdte også dåben alene. Så det var kun min familie og mine venner.

Jeg inviterede kun dem der "er noget" til min søn. Altså ikke mostre, onkler og fætre/kusiner. Og så de venner jeg gerne ville have med. Vi var omkring 20. Jeg lavede al mad selv, og lånte et forsamlingshus der kun kostede 150 kr.

Jeg lavede 3 forskellige mad tærter, 2 forskellige salater (en pasta), hjemmebagt brød og frikadeller. Så havde jeg lavet en stor dåbs kage, og min mormor havde bagt kringle til kaffen. Det var rigeligt med mad, og alle var godt tilfredse. Jeg lavede stort set kun mad jeg kunne lave i forvejen og fryse ned, så det kun skulle lunes inden det skulle serveres. Det var lettest.

Så havde jeg ellers bare taget 2 kasser sodavand og en kasse øl med. og det blev slet slet ikke drukket.

Tror det rendte om i 1500-2500 kr, så det synes jeg var ganske billigt... :-)

Nåårh ja. Min storebror var gudfar, min lillebror, forældre og en veninde var faddere. Min søn var 2½ månede. :-)

Tusind tak for svar! Jeg synes det er så svært! Vi tænker nemlig også, kun at invitere dem, som er noget til lillepigen! Altså oldeforældre, bedsteforældre og onkler. Derudover tænker jeg, at invitere de venner, som skal stå faddere til barnet.

Vi har været til en del barnedåb, hvor der har været rigtig mange mennesker, og menuen har stået på det helt vilde. Sommetider på kroer og sådan. Det synes vi ikke lige, at vores budget rækker til!

var du glad for, at dit barn blev døbt så tidligt? Jeg tænker bare, måske at vente til omkring de 4 mdr, men ved slet ikke hvad normalen er!

Anmeld

27. juni 2010

Lunae

Maja84 skriver:

Tja vi har alædrig holdt barnedåb, da vi stadig kæmper for de to streger, men vi ahr da allerede gjort tanker om barnedåb, og vores plan er dte ikke skal være for voldsomt, vi regner med at det bliver når barnet er ca 3 mdr. vi vil så have forældre, søskende, mostre/fastre med på her side, ellers bliver hurtigt alt alt for mange, og man må jo stoppe et sted.

muligheden for os, er så at slå bryllup og barnedåb sammen, hvis det kommer til at passe, men det ved jeg ikke helt om jeg synes er noget jeg har lyst til, det må kigge på, hvis det bliver aktuelt

Om en times tid, kører vi til min yngste fætters barnedåb, de holder det for venner og familie, i forsamlingshus, da de ikke har holdt stor fest da de begge blev 30, så de valgte at gøre det nu. Han er ca 4 mdr, og reglerne er vist at man skal navngives/døbes inden for 6 mdr.

håber i finder ud af det hele

Hvis vi skal invitere vores onkler og tanter, samt den nære familie, så bliver vi omkring 50 mennesker og det er helt uden venner så! Kan man egentlig tillade sig at prioritere i familien, altså fx invitere min kærestes faster, men ikke hans mostre?

Anmeld

27. juni 2010

line melias mor

vores datter var 3 måneder da vi holdt barnedåben. kender mange der har ventet til 4 5 eller 6 måned.

vi holdt vores i et forsamlingshus med ca 37 inviterede. tog kun de nærmeste venner med og så familie.

vi kom af med ca 4000 for maden fra kokken og jomfruen og det var rigtig god mad. skulle jeg gøre noget om ville jeg helt sikkert få nogle til at komme og hjælpe med at servere da min mand og min stedfar nærmest stod op hele aftenen.

vin og øl købte vi i føtex da der tit er tilbud på især vin.

min veninde gennem flere år var gudmor og min lillebror på 20 var gudfar. så havde jeg min kusine og anden lillebror til at stå faddere.

Anmeld

27. juni 2010

Lunae

Tak for svar. 37 mennesker lyder i min verden temmelig overkommeligt! Hvis jeg kan holde det under 40, så ville jeg være glad ) jeg tænker også, at mit barn skal døbes som 3-4 mdr gammel!

Anmeld

27. juni 2010

line melias mor

Lunae skriver:

Hvis vi skal invitere vores onkler og tanter, samt den nære familie, så bliver vi omkring 50 mennesker og det er helt uden venner så! Kan man egentlig tillade sig at prioritere i familien, altså fx invitere min kærestes faster, men ikke hans mostre?

jeg har rigtig mange monstre og onkler plus de har en del børn så jeg måtte vælge hvad jeg ville. have nogle ekstra venner med eller dem og jeg valgte dem fra. det har jeg lidt fortrudt i dag. ved at de blev lidt kede af det og skuffet og jeg selv ville faktisk gerne ha ønsket de havde været en del af det. nu er de begyndt at se prinsessen meget og det gør lidt ondt at de ikke var med. så mit råd er tag dem med som du føler vil bruge tid på jeres datter også senere hen

Anmeld

27. juni 2010

Lunae

Det tror jeg er et rigtig godt råd! Fx i min familie! Der er vi rigtig meget sammen med min mors ene bror. Den anden ser vi ikke så tit, og vi blev ikke inviteret med til hans børnebørns barnedåb (altså min fætters børn) Derfor tænker jeg også, at jeg ikke behøves at invitere dem. Det er bare lidt svært at invitere den ene, men ikke de andre! Nu må vi se!

Anmeld

27. juni 2010

line melias mor

Lunae skriver:

Det tror jeg er et rigtig godt råd! Fx i min familie! Der er vi rigtig meget sammen med min mors ene bror. Den anden ser vi ikke så tit, og vi blev ikke inviteret med til hans børnebørns barnedåb (altså min fætters børn) Derfor tænker jeg også, at jeg ikke behøves at invitere dem. Det er bare lidt svært at invitere den ene, men ikke de andre! Nu må vi se!

ja det er rigtig svært. ville gerne have den ene af mine mostre med men syntes jeg bare ikke jeg kunne tillade mig når jeg ikke inviterede de andre. men set tilbage skulle jeg bare ha gjort som jeg ønskede i stedet for at tænke så meget over hvad de andre ville sige.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.