Hvor skal baby sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2010

Trolde_mor

MariaJ skriver:

Det er lidt forskelligt hvor tæt hun ligger på os. Vi prøver som sagt at lave godt med luft rundt om hende, men i praksis vil hun fx enormt gerne have fødderne ind under min dyne, og det er bare næsten ikke til at modstå. Vi falder også tit begge i søvn mens jeg ammer hende og der ligger hun jo ved brystet. Hvis hun falder i søvn før mig lægger jeg hende til siden under sin egen dyne igen, men hvis jeg også falder i søvn ligger hun jo bare op ad mig. Jeg sørger også altid for at hun ikke er under min dyne, når amningen begynder og skubber min hovedpude lidt til side og lægger hendes egen dyne over hende.

I det informationsmateriale jeg har fået udleveret om samsovning er der lagt op til at babyen helst skal have det helt frit omkring sig, men her virker det også som om eksperterne er lidt uenige. Jeg har også læst om børnelæger, der mener at kropskontakten og de småbevægelser der uundgåeligt er når man ligger op ad en anden krop faktisk er med til at holde vejrtrækningen i gang, og forhindre at barnet er i den dybeste (og farligste) søvnfase for lang tid ad gangen.

Det du skriver med vejrtrækningen har jeg nemlig også læst, og er det der tiltrækker tanken om hud-mod-hud kontakt lidt syntes jeg..

Hehe.. hun lyder som en lille puttegris

Okay, så du ligger dynen ned til dine hofter når du ammer eller hvordan?

Det informationsmateriale du har fået udleveret om samsovning, har du fået det af jordmoderen eller sundhedsplejersken?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg savnede at man kunne vælge liften.

Vi har begge gange ladet vores børn sove i liften til, at starte med. Det var praktisk når vi sad i stuen når de var helt små og så skulle i seng. Så kunne vi bare tage liften med ind i soveværelset. Da de blev lidt større kom liften i tremmesengen, så de kunne blive fortrolige med den inde, at de blev puttet direkte i deres tremmeseng

Anmeld

26. maj 2010

Trolde_mor

millesofie skriver:

jeg ville ikke bryde mig om at lægge Tinke et andet sted end ved siden af mig

jeg tror på at det er vigtigt at baby de første 6 mån ligger tæt på mor, så kan de høre åndedræt og mærke nærværet og det med at man kommer til at lægge sig på dem tror jeg er noget pjat.. jeg vågner med det samme hvis hun siger en uvandt lyd eller bevæger sig på en anden måde end normalt, tilgengæld vågner jeg ikke af andet og jeg er en meget tungt sovende person og alligevel så høre jeg hende..

jeg tror også på at man selv som person/mor skal mærke efter hvad man selv synes er rigtigt og hvad der føles rigtigt i det man gør det.

udover det så er det bevist at baby ikke er klar til at sove alene i eget værelse før efter det er 3mån

men undersøgelsen siger intet om i egen seng, i samme værelse som mor og far

held og lykke og husk TRO PÅ DIN BESLUTNING

Tak for dit søde svar

Har også læst at barnet først burde sove selv efter nogle måneder - dog var det 6 mdr. fordi den lille først der er i stand til at sove igennem. Så vi har valgt at han skal være inde hos os ind til de 6 mdr. Men vil heller ikke kunne ligge ham ind i et andet rum de første måneder, det kunne jeg ikke forestille mig. Kan jeg ikke engang li' med min hund hehe..

Men tror at han kommer til at ligge hos os de første tre måneder i sengen, om det så bliver med eller uden lift, tror jeg vi må prøve ad.

Vågner selv ekstremt let om natten og det samme gør kæresten

Men tror måske også at vi skal vi skal tage det lidt pr. gefühl.. Vi ved jo ikke hvordan hans personlighed er. Måske er han ekstrem varm, og slet ikke kan have vi er så tæt på.. eller en rigtig puttegris, der måske let bliver utryg og gerne vil have os tæt på..

Tusind tak

Anmeld

26. maj 2010

Trolde_mor

MoarHvidovre skriver:

Jeg savnede at man kunne vælge liften.

Vi har begge gange ladet vores børn sove i liften til, at starte med. Det var praktisk når vi sad i stuen når de var helt små og så skulle i seng. Så kunne vi bare tage liften med ind i soveværelset. Da de blev lidt større kom liften i tremmesengen, så de kunne blive fortrolige med den inde, at de blev puttet direkte i deres tremmeseng

Ja, havde jeg slet ikke lige tænkt på

Men ja, det lyder da også bare som det optimale, så skal den lille ikke hen og puttes igen..

Anmeld

26. maj 2010

Pige2009

Laura sov i sin egen vugge helt fra starten

Anmeld

26. maj 2010

Mumto3

MorpåSjælland skriver:

Vi havde en babybay så babyen sov sammen med os men alligevel ikke. Det gjorde også at jeg var mere tryg ved at kunne vende mig om natten osv

DEN ER FANTASTISK!!!!

Vi købte første babybay til vores 3.barn. Den var bare så dyr, så det var kun fordi vi havde alt det andet udstyr, at vi synes vi ville flotte os og købe Babybayen. Oj, hvor er den god!!!! Vi købte den store model, og det er jeg bare SÅ glad for. Vi har brugt den i et helt år.

Den kan virkelig virklig anbefales.

Anmeld

26. maj 2010

MariaJ

LN_ mor skriver:

Det du skriver med vejrtrækningen har jeg nemlig også læst, og er det der tiltrækker tanken om hud-mod-hud kontakt lidt syntes jeg..

Hehe.. hun lyder som en lille puttegris

Okay, så du ligger dynen ned til dine hofter når du ammer eller hvordan?

Det informationsmateriale du har fået udleveret om samsovning, har du fået det af jordmoderen eller sundhedsplejersken?

Ja, hun er en rigtig puttegris, der elsker kropskontakt

Jeg lægger dynen over næsten min fulde længde, men trækker den lidt til den ene side, så siden med brystet er fri fra maven og op. Så lægger jeg hendes dyne ved siden af. Så den varmer jo også lidt for mig. Det fungerer helt fint. Hvis jeg skal have dynen helt nede om hofterne bliver det for koldt for mig, for jeg er altid drivvåd af mælk om natten.

Vi fik en brochure om samsovning første gang hos sundhedsplejersken, men der har også været lidt info i nogle små håndbøger om graviditet og den første tid efter fødslen som vi fik hos jordmoderen og på fødeafdelingen. Det er det officielle informationsmateriale fra sundhedssystemet her, som jeg tror alle får, men vi bor i Norge, så selvom rådene nok er nogenlunde de samme, er antal brochurer og hvornår/om man får dem jo forskellige fra Danmark.

Anmeld

26. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
LN_ mor skriver:

Nu har jeg siddet og læstbogen "Fantastiske forældre" omkring bl.a. vigtigheden af hud-til-hud kontakt og om vuggedød.

Vi havde sådan set tænkt at vores søn skulle ligge i vuggen ved siden af vores seng, så jeg kunne ligge en hånd ned til ham, når han blev utryg.. Men ifølge bogen gør hud-til-hud kontakt / at babyen sover i samme seng som forældre chancen for vuggedød mindre, og at den llle ikke vil få alvorlige sygdomme det første halve år af hans liv...

Men igen...80% af vuggedød i forældresengene er pga. dynen kommer over hovedet på den lille.. suk.. syntes det er svært og er kommet lidt i tvivl om hvad der ville passe bedst til os..

Så lad mig høre:

Hvilke overvejelser havde i omkring hvor jeres lille ny, skulle sove?

og hvad valgte i?

Hos jer i sengen, vuggen ved sengen eller tremmeseng fra start?

Og fra hvornår kom den lille i tremmeseng/på eget værelse?

Glæder mig til at se jeres svar

hej smukke!

Laura sover i liften ved siden af sengen (i min side)... Vi regner med at rykke hende ind på sit eget værelse i tremmesengen efter dåben om 1½ uge, men det kommer helt an på hvordan hun har det med sit spring, til den tid

Vi tør ikke have hende i sengen af frygt for at hun pludselig ligger dumt og bliver kvalt, eller at vi, mod al forventning, skulle komme til at rulle over hende. Jeg hørte en historie så sent som i dag om et par der havde deres lille datter i sengen netop pga. den bog, og en morgen da de vågnede var deres lille bebs død

De mente ikke de var vuggedød, men jeg tør godt nok ikke have Laura liggende i en seng der er alt for stor til hende

Tror det er meget smag og behag, søde! Og jeg tror på at man skal lytte til sin mavefornemmelse og ikke læse alt for mange bøger og gode råd Alle forældre kender deres barn bedst og måske løser det sig helt af sig selv hvor han skal sove hvis han f.eks. ikke VIL sove i sengen hos Jer!?

I skal nok finde ud af det!!

Anmeld

26. maj 2010

MariaJ

Caroline86 skriver:

hej smukke!

Laura sover i liften ved siden af sengen (i min side)... Vi regner med at rykke hende ind på sit eget værelse i tremmesengen efter dåben om 1½ uge, men det kommer helt an på hvordan hun har det med sit spring, til den tid

Vi tør ikke have hende i sengen af frygt for at hun pludselig ligger dumt og bliver kvalt, eller at vi, mod al forventning, skulle komme til at rulle over hende. Jeg hørte en historie så sent som i dag om et par der havde deres lille datter i sengen netop pga. den bog, og en morgen da de vågnede var deres lille bebs død

De mente ikke de var vuggedød, men jeg tør godt nok ikke have Laura liggende i en seng der er alt for stor til hende

Tror det er meget smag og behag, søde! Og jeg tror på at man skal lytte til sin mavefornemmelse og ikke læse alt for mange bøger og gode råd Alle forældre kender deres barn bedst og måske løser det sig helt af sig selv hvor han skal sove hvis han f.eks. ikke VIL sove i sengen hos Jer!?

I skal nok finde ud af det!!

Jeg tror også man skal lytte til mavefornemmelsen og stole på sig selv. Når man har gjort det, bør man selvfølgelig skele til de anbefalinger der foreligger fra sundhedsmyndighederne uanset om man vælger det ene eller det andet sovested. "Rådene om at barnet skal ligge på ryggen og ikke må blive for varmt gælder jo uanset om det sover alene eller sammen med forældrene.

Mht historier om børn, der dør om natten, så er det jo let at blive skræmt. Men, jeg tror det er vigtigt at holde sig for øje at hvis en del børn sover i forældrenes seng, så vil det en sjælden gang imellem ske at et af de børn dør, uden at det nødvendigvis har noget med sovesituationen at gøre. Så selvom man gyser indeni, når man hører sådan en historie, tror jeg det er tryggere at holde sig til anbefalingerne om hvordan man bør sove sammen med sit barn, hvis det er det man vil, end at lade sig skræmme af enkelthistorier.

Anmeld

26. maj 2010

Cris

Jeg har haft tanker om det, da jeg var gravid for 1. gang, men det hele kommer af sig selv.

Jeg har svaret hos os. Men det var mest hos os men ikke kun hos os. Han blev puttet meget tit i liften som lå i tremmesengen ved siden af vores seng. Meeeen, efter nogle dage, så sov han hos os nogle gange, nogle gange startede han i liften og endte i vores seng, på sofaen sammen med mig (meget tit nåede jeg slet ikke i sengen!) og han sov bare der hvor jeg bare fald i søvn... Det har fungeret rigtigt godt   

Og bare rolig mht vuggedød. Der er allerede nogle undersøgelser (efter de mange tusinde babier som blev studeret) som viser sig, af det kunne skyldes af nogle bakterier som nå ned i lungerne. Hvorfor de trives bedre i nogle lungerne end andre, hved de slet ikke endu...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.