Hvor skal baby sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2010

B&J

ja vugge trykkede jeg på men vores dreng sover i liften ind til han er ca 4mdr så syntes jeg han skal i tramme seng.. ville ikke kunne lig han skal ligge mellem os da tænk hvis vi ligger på ham

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2010

Trolde_mor

sarahb skriver:

vores søn har heller ikke ligget ved os, jo i liften i siden af sengen. kunne slet ikke have han lå i sengen ved os, og risikoen for at smække en arm i hoved på ham, dynen og varme osv.Da han var omkring 1 mdr kom han i vuggen. Da han var 3-4 mdr kom han i tremmesengen på sit eget værelse

Tror det med vuggedød er lidt en skrøne. For de ting man kan gøre for at mindske chancerne er: Ikke en blød madras og det er forældrenes jo mere eller mindre(slid) og ikke for varmt, men krops varme varmer helt vildt. Og hvis bare den ene af forældrene er rygere øger det chancen for vuggedød for et barn at ligge ved siden af. Og hvis der bliver røget i hjemmet osv.

Tror nu ikke det er skrøne idet der i bogen står at forskerne har fundet ud af at det er pga. uudviklet hjerterytme, åndedræt eller blodtryk under søvnen. Ens babys hjerte-lungesystem udvikles først efter fødslen.

Men ja, dem du nævner er for at mindske risikoen for vuggedød..

Men ja, havde ikke lige tænkt på liften i sengen, så tror jeg vi gør i starten, de tre første måneder skulle være de mest risikofyldte, så der kunne han jo ligge i liften hos os, og så over i vuggen og når han når 6 mdr. i tremmeseng

Anmeld

26. maj 2010

MariaJ

Jeg har stemt hos os, men i virkeligheden er det lidt både og. Vi har en "bedside crib" der sidder fast på min side af sengen, og vi forsøger at starte natten med at hun ligger i den. Det har dog aldrig varet mere end en time eller to og resten af natten ligger hun sammen med os. Altid med sin egen dyne, og vi rydder lidt plads omkring hende netop så hun ikke kan komme under vores dyne eller puder. De råd jeg har hørt angående vuggedød er at så længe forældrene ikke ryger, barnet ligger på ryggen og med sin egen dyne er der ikke nogen risiko forbundet med at sove sammen med forældrene (og måske tværtimod).

Jeg synes det fungerer fint for os. Johanna er lidt af en tryghedsnarkoman og vil ikke ret gerne sove uden at ligge tæt op ad os eller mindst have en hånd at holde i, så det er meget nemmere at få hende til at sove sammen med os. Det betyder også at jeg knapt vågner, når jeg ammer hende om natten, så mit indtryk er at vi alle får mere og bedre søvn på den her måde.

Anmeld

26. maj 2010

Trolde_mor

MariaJ skriver:

Jeg har stemt hos os, men i virkeligheden er det lidt både og. Vi har en "bedside crib" der sidder fast på min side af sengen, og vi forsøger at starte natten med at hun ligger i den. Det har dog aldrig varet mere end en time eller to og resten af natten ligger hun sammen med os. Altid med sin egen dyne, og vi rydder lidt plads omkring hende netop så hun ikke kan komme under vores dyne eller puder. De råd jeg har hørt angående vuggedød er at så længe forældrene ikke ryger, barnet ligger på ryggen og med sin egen dyne er der ikke nogen risiko forbundet med at sove sammen med forældrene (og måske tværtimod).

Jeg synes det fungerer fint for os. Johanna er lidt af en tryghedsnarkoman og vil ikke ret gerne sove uden at ligge tæt op ad os eller mindst have en hånd at holde i, så det er meget nemmere at få hende til at sove sammen med os. Det betyder også at jeg knapt vågner, når jeg ammer hende om natten, så mit indtryk er at vi alle får mere og bedre søvn på den her måde.

Hvor lyder bare til at det fungere super godt hos jer..

Har nemlig læst det samme, og det med at det faktisk skulle formindske chancerne for vuggedød.. smiler..

Men ligger i så stadig op ad hende når i sover, nu hun har sin egen dyne med plads omkring hende?

Anmeld

26. maj 2010

MariaJ

LN_ mor skriver:

Hvor lyder bare til at det fungere super godt hos jer..

Har nemlig læst det samme, og det med at det faktisk skulle formindske chancerne for vuggedød.. smiler..

Men ligger i så stadig op ad hende når i sover, nu hun har sin egen dyne med plads omkring hende?

Det er lidt forskelligt hvor tæt hun ligger på os. Vi prøver som sagt at lave godt med luft rundt om hende, men i praksis vil hun fx enormt gerne have fødderne ind under min dyne, og det er bare næsten ikke til at modstå. Vi falder også tit begge i søvn mens jeg ammer hende og der ligger hun jo ved brystet. Hvis hun falder i søvn før mig lægger jeg hende til siden under sin egen dyne igen, men hvis jeg også falder i søvn ligger hun jo bare op ad mig. Jeg sørger også altid for at hun ikke er under min dyne, når amningen begynder og skubber min hovedpude lidt til side og lægger hendes egen dyne over hende.

I det informationsmateriale jeg har fået udleveret om samsovning er der lagt op til at babyen helst skal have det helt frit omkring sig, men her virker det også som om eksperterne er lidt uenige. Jeg har også læst om børnelæger, der mener at kropskontakten og de småbevægelser der uundgåeligt er når man ligger op ad en anden krop faktisk er med til at holde vejrtrækningen i gang, og forhindre at barnet er i den dybeste (og farligste) søvnfase for lang tid ad gangen.

Anmeld

26. maj 2010

Leneur

Silje har sovet i min seng og under min dyne på siden indtil hun var lige godt 6 mdr og hun sov nu bedst når hun lå helt op ad mig. Min sp sagde at hun var nødt til at fortælle mig om de retningslinjer som sundhedsstyrelsen foreskrev men hun sagde også at der ingen dårlige vaner var de første par mdr. af bebses liv, så hun kunne godt forstå at hun lå hos mig. I løbet af dagen lå hun jo også på ryggen i liften, så der skulle ikke være det helt store at bekymre sig om. Nu sover jeg også let, så bare det hun gryntede vågnede jeg ved. Der var så heller ikke de store problemer ved at hun skulle på eget værelse i egen seng andet end den første nat, så man må jo gøre hvad man selv føler for.

Anmeld

26. maj 2010

MorTilGustav

De første ca 4 mdr sov Gustav i sengen med mig, da det var nemmest når jeg skulle amme ham om natten. Så var det meget nemmere at man lige kunne ordne det uden at skulle ud af sengen. Så ku man nemmere falde i søvn igen  Jeg sørgede bare for at han havde sin egen dyne og at min ikke dækkede ham..
Havde ellers lånt en fancy vugge som jeg aldrig fik brugt. Omkring de 4 mdr kom han i tremmeseng uden problemer og der sover han som regel fra kl 21 til ca 5-6 hvor han kommer over til mig, blir ammet og så småsover vi indtil vi står op ved 8-tiden  Perfekt

Anmeld

26. maj 2010

<3

LN_ mor skriver:

Nu har jeg siddet og læstbogen "Fantastiske forældre" omkring bl.a. vigtigheden af hud-til-hud kontakt og om vuggedød.

Vi havde sådan set tænkt at vores søn skulle ligge i vuggen ved siden af vores seng, så jeg kunne ligge en hånd ned til ham, når han blev utryg.. Men ifølge bogen gør hud-til-hud kontakt / at babyen sover i samme seng som forældre chancen for vuggedød mindre, og at den llle ikke vil få alvorlige sygdomme det første halve år af hans liv...

Men igen...80% af vuggedød i forældresengene er pga. dynen kommer over hovedet på den lille.. suk.. syntes det er svært og er kommet lidt i tvivl om hvad der ville passe bedst til os..

Så lad mig høre:

Hvilke overvejelser havde i omkring hvor jeres lille ny, skulle sove?

og hvad valgte i?

Hos jer i sengen, vuggen ved sengen eller tremmeseng fra start?

Og fra hvornår kom den lille i tremmeseng/på eget værelse?

Glæder mig til at se jeres svar

Vi havde Tjalfe liggende mellem os, men vis en var meget træt så røg man på gæsteseng eller lign. for at mindske risikoen. Man kan få nogle indlægsmadrasser til smørhullet eller en vugge der støder op til voksensengen, hvis man er meget i tvivl. men gerne vil alligevel.

Vi fandt det meget stressende at have ham liggende mellem os men det lettede amning og putning meget. Vi havde regler om at man kun måtte sove på ryggen, hvilket gjorde at alle vågnede hvergang nogen bevægede sig og han havde sin egen dyne. Og da vi sover med dobbelt dyne havde kæresten og jeg hvert sit hjørne, så dynen kom slet ikke i nærheden af Tjalfe.

Da Tjalfe blev 3mdr kom han over i egen seng, for der begyndte han at møve efter os og putte sig ind under vores arme. Og det kunne vi ikke lide så derfra har han "kun" sovet hos os ved sygdom eller ked af det. og ved sygdom så ender en af os voksne alligevel med at lægge sig på gæstesengen for så er der da en der får søvn.

Anmeld

26. maj 2010

siw84

stemte vugge men vores søn sov i sin lift ved siden af vores seng til han var ca 3 mdr.. så kom han ind i sin tremmeseng på sit eget værelse og det har bare fungeret fint... har prøvet at han 1 gang lå i vores seng og det fungerede bare ikke.. for du sover ikke selv 100% og baby sover heller ikke altid godt da det hurtigt kan blive for varmt, som jo også kan resultere i vuggedød.. så her var det liften

hilsen siw

Anmeld

26. maj 2010

millesofie

jeg ville ikke bryde mig om at lægge Tinke et andet sted end ved siden af mig

jeg tror på at det er vigtigt at baby de første 6 mån ligger tæt på mor, så kan de høre åndedræt og mærke nærværet og det med at man kommer til at lægge sig på dem tror jeg er noget pjat.. jeg vågner med det samme hvis hun siger en uvandt lyd eller bevæger sig på en anden måde end normalt, tilgengæld vågner jeg ikke af andet og jeg er en meget tungt sovende person og alligevel så høre jeg hende..

jeg tror også på at man selv som person/mor skal mærke efter hvad man selv synes er rigtigt og hvad der føles rigtigt i det man gør det.

udover det så er det bevist at baby ikke er klar til at sove alene i eget værelse før efter det er 3mån

men undersøgelsen siger intet om i egen seng, i samme værelse som mor og far

held og lykke og husk TRO PÅ DIN BESLUTNING

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.