Hvis du ikke bor i en boligforening, og der ikke er lavet decideret regler omkring hvor længe man må larme til, så synes jeg ærlig talt ikke du kan tillade dig at brokke dig. Kan da godt forstå det er træls for dig, men stadig synes jeg ikke det er iorden at brokke sig over. Hvis sådan noget er vigtigt for dig, så skulle du måske overveje om det var bedre for dig at bo et sted der tilhørte en boligforening?
Men du kender ikke deres grunde til at stå og lave det på det pågældende tidspunkt. Måske er det noget der SKAL laves, og måske har de kun tid på det pågældende tidspunkt? Det kan du jo ikke vide. Og jeg synes man må acceptere hinanden som naboer. Vi har fx to hunde, og de kan da godt finde på at stå og gø en del når de står ude, nogle gange altså (dog tager vi dem ind efter kort tids gøen), men her hvor vi er flyttet til har naboen selv to hunde som også kan finde på at stå og gø, og de accepterer vores ligesom vi accepterer deres. Vores anden nabo bruger meget sin motorsav, og det på alle mulige tidspunkter, også tidligt om morgenen. Men alligevel accepterer vi det, for det er vigtigst for os at have et positivt forhold til vores naboer, og ikke skabe en masse ævl og bøvl. Næste gang er det måske os selv der larmer sent en aften, hvis vi holder en fest, eller hører høj musik i haven mens vi arbejder.
Jeg mener bare at man er nødt til at acceptere andre for selv at blive accepteret. Og jeg ved godt du siger du ikke larmer, men det vælger jeg at lade vær at tro på, for tror ikke der findes mennesker som ikke larmer af og til - måske har du bare ikke lagt mærke til det selv? Men spurgte du dine naboer, så havde de sikkert lagt mærke til et eller andet.
Og vil mene, at hvis du absolut ikke føler du kan leve med at de larmer på det tidspunkt (og i min verden er kl 20-21 absolut ikke sent at larme), så tag en stille og rolig snak med dem. Og hvis de ikke mener de har tid ellers, så kan du jo i stedet tilbyde dem at give en hånd med, så det kan blive klaret så hurtigt som muligt.... så gør du det på en ordentlig måde, uden at sige "du må fandme ikke larme om aftenen, for mine børn skal sove!". Husk på de måske også er dine naboer om 10 år, hvor dine børn sikkert er teenagere og larmer som de fleste teenagere gør, ville det så ikke være rarest hvis der ikke var en masse bøvl fra naboens side?
Anmeld