Det der med navne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2010

TbCp

Vinker skriver:

Tak Tina - dejligt at høre at du synes det

Men det er sjovt det med navne, for selvfølgelig kommer navnet til at passe på barnet. Jeg har en Niclas i dagpleje og han er bare en Niclas... men han kunne aldrig have været en Niklas Emil

Vi havde også navnet Silke oppe at vende, men den lille bulderbasse vi har kunne bare aldrig have heddet Silke
Og så alligevel, for hvis det var det vi havde valgt så kunne hun jo nok aldrig have heddet andet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2010

otlitrom

Herhjemme har vi snakket om navne i et par år efter hånden.. Og vi er stadig ikke enige. Vores navne skal være hemmelige indtil dåben, det er færøsk tradition. Og indtil videre har jeg det fint med den beslutning. MEN, det kan jo være det ændres efter barnet engang er født..

Jeg er til de Nordisk-klingende navne, da de skal kunne udtales uden knuder på tungen, både i DK og på Færeøerne. Bjørk f.x. (det har manden dog sagt bums nej!) Jeg kan også godt lide tanken om, at navnet har en betydning, og at der ikke er så mange der hedder det...

Kæresten er lidt mere engelsk-inspireret, hvilket ikke rigtig falder i min smag.. Jessica f.x., hvor jeg så siger nej...

Jeg vil rigtig gerne opkalde efter familie, men der ligger bare ikke lige de fedeste navne begravet i mit/vores stamtræ

Men nu skal vi jo også lige have en baby først, ikk?

Anmeld

10. maj 2010

Vinker

TbCp skriver:

Men det er sjovt det med navne, for selvfølgelig kommer navnet til at passe på barnet. Jeg har en Niclas i dagpleje og han er bare en Niclas... men han kunne aldrig have været en Niklas Emil

Vi havde også navnet Silke oppe at vende, men den lille bulderbasse vi har kunne bare aldrig have heddet Silke
Og så alligevel, for hvis det var det vi havde valgt så kunne hun jo nok aldrig have heddet andet

Lige præcis - Når først barnet har et navn kan de umuligt hedde andet. Jeg kunne heller ikke forestille mig at Niklas Emil skulle hedde noget andet - JO Vinker ;) Da vi i sin tid snakkede navne synes jeg det var mega svært for han havde noget et navn, nemlig Vinker. Ovevejede kraftigt om man godt kunne døbe ham det

Anmeld

10. maj 2010

TbCp

kitty skriver:

Herhjemme har vi snakket om navne i et par år efter hånden.. Og vi er stadig ikke enige. Vores navne skal være hemmelige indtil dåben, det er færøsk tradition. Og indtil videre har jeg det fint med den beslutning. MEN, det kan jo være det ændres efter barnet engang er født..

Jeg er til de Nordisk-klingende navne, da de skal kunne udtales uden knuder på tungen, både i DK og på Færeøerne. Bjørk f.x. (det har manden dog sagt bums nej!) Jeg kan også godt lide tanken om, at navnet har en betydning, og at der ikke er så mange der hedder det...

Kæresten er lidt mere engelsk-inspireret, hvilket ikke rigtig falder i min smag.. Jessica f.x., hvor jeg så siger nej...

Jeg vil rigtig gerne opkalde efter familie, men der ligger bare ikke lige de fedeste navne begravet i mit/vores stamtræ

Men nu skal vi jo også lige have en baby først, ikk?

Min Liva hedder jo Anika som andet fornavn, opkaldt efter min lillesøster. Jeg kan rigtig godt lide når der er tænkt over navnet og især hvis man bruger et navn fra familien som f.eks. for at mindes en savnet person.

Jeg kunne forestille mig at vi ved en evt. næste pige ville vælge et nr. 2 fornavn som Emma (efter min niece), Karen (efter min elskede mormor) eller igen bruge Anika.

Carsten hedder Peter som andet fornavn, ligesom sin far Hans Peter og som farfaren som også hed Carsten Peter. Og hans nevø som "bare" hedder Peter. Så en evt. dreng ville nok skulle hedde Peter som andet fornavn.

Anmeld

10. maj 2010

TbCp

Vinker skriver:

Lige præcis - Når først barnet har et navn kan de umuligt hedde andet. Jeg kunne heller ikke forestille mig at Niklas Emil skulle hedde noget andet - JO Vinker Da vi i sin tid snakkede navne synes jeg det var mega svært for han havde noget et navn, nemlig Vinker. Ovevejede kraftigt om man godt kunne døbe ham det

Eller Vinker Emil

Ahhh det er måske også liiiige i overkanten

Anmeld

10. maj 2010

otlitrom

TbCp skriver:

Min Liva hedder jo Anika som andet fornavn, opkaldt efter min lillesøster. Jeg kan rigtig godt lide når der er tænkt over navnet og især hvis man bruger et navn fra familien som f.eks. for at mindes en savnet person.

Jeg kunne forestille mig at vi ved en evt. næste pige ville vælge et nr. 2 fornavn som Emma (efter min niece), Karen (efter min elskede mormor) eller igen bruge Anika.

Carsten hedder Peter som andet fornavn, ligesom sin far Hans Peter og som farfaren som også hed Carsten Peter. Og hans nevø som "bare" hedder Peter. Så en evt. dreng ville nok skulle hedde Peter som andet fornavn.

Jeg synes det er så fint at opkalde. Både for at mindes de der ikke er her længere, men også nulevende - f.x. bedsteforældre. Det gør man meget på Færøerne. Jeg vil gerne opkalde en søn efter min far, men kæresten kan vist ikke li' idéen.. Hihi..

Anika er et fint navn. Er i familie med én af slagsen! Vi er 4 piger i familien, der er opkaldt efter min moster, der døde for 30 år siden. Deriblandt Anika.

Jeg kan også godt selv lide at vide, at mit navn har en betydning.. At jeg er opkaldt efter min moster. Det gør det lidt mere specielt, selvom mit navn er specielt nok i sig selv!

Anmeld

10. maj 2010

Vinker

TbCp skriver:

Eller Vinker Emil

Ahhh det er måske også liiiige i overkanten

Jamen mine tanker skam på de baner, meeen var måske lidt langt ude. Desværre har vi helt glemt at holde ved at kalde ham Vinker. Synes det er lidt ærgeligt så prøver at tage det lidt op igen.

Anmeld

10. maj 2010

TbCp

kitty skriver:

Jeg synes det er så fint at opkalde. Både for at mindes de der ikke er her længere, men også nulevende - f.x. bedsteforældre. Det gør man meget på Færøerne. Jeg vil gerne opkalde en søn efter min far, men kæresten kan vist ikke li' idéen.. Hihi..

Anika er et fint navn. Er i familie med én af slagsen! Vi er 4 piger i familien, der er opkaldt efter min moster, der døde for 30 år siden. Deriblandt Anika.

Jeg kan også godt selv lide at vide, at mit navn har en betydning.. At jeg er opkaldt efter min moster. Det gør det lidt mere specielt, selvom mit navn er specielt nok i sig selv!

Vi snakkede også om at opkalde Liva efter en af Carstens bedsteforældre, Carla og Andrea. Men Der var allerede en Carla og Carsten var vist ikke så vild med navnet Andrea (hendes mand hed forøvrigt Kaj )

Anmeld

10. maj 2010

JustAnotherName

Navne jeg godt kan lide, men som jeg ikke kan få manden med på :

Naja, Nadia
Simon, Noah

Han kunne så foreslå disse navne, som jeg ikke var med på :

Malia
Tristan

Vi har mest haft pigenavnene oppe, da det jo har været piger begge gange. Og skæbnen vil garanteret også, at vi får en pige mere, hvis vi nogensinde får flere børn.

Ellers har vi kunnet blive enige om disse navne :

Freja, Xenia og Simone
Lucas.

Der er MASSER af navne, som jeg godt kan lide.
Men som jeg nok alligevel ikke ville vælge permenent til mit barns navn.

Albert, William, Gilbert, Bertram, Hubert, Ejgil .... Herlige/sjove, søde bandit navne.

Der er SÅ MANGE at vælge imellem. Det kan være svært, når man er to (forældre), som skal finde ud af at være enige, og navnet jo vil være for altid for ens barn. Men det er også hyggeligt at pusle med, og gå og drømme, mens man tygger på de mange vokaler og lyde af navnene.

Det er egentlig lidt sjovt, hvad det er der gør, at vi er mest til det ene eller andet. Nogle er til meget danske navne, mens andre er til meget u-danske navne. Nogle er til "runde" ord, mens andre godt kan lide at der er lidt "PAW" på, når man udtaler det. Nogle er til et bestemt bogstav, f.eks. A eller M.

Begge vores piger har bogstavet C i deres navn. Og begge slutter på A.
Jeg er faktisk lidt i tvivl om, om det er helt tilfældigt eller ej.
Vi er jo nok egentlig lidt til A-lyden... 

Anmeld

10. maj 2010

TbCp

JustAnotherName skriver:

Navne jeg godt kan lide, men som jeg ikke kan få manden med på :

Naja, Nadia
Simon, Noah

Han kunne så foreslå disse navne, som jeg ikke var med på :

Malia
Tristan

Vi har mest haft pigenavnene oppe, da det jo har været piger begge gange. Og skæbnen vil garanteret også, at vi får en pige mere, hvis vi nogensinde får flere børn.

Ellers har vi kunnet blive enige om disse navne :

Freja, Xenia og Simone
Lucas.

Der er MASSER af navne, som jeg godt kan lide.
Men som jeg nok alligevel ikke ville vælge permenent til mit barns navn.

Albert, William, Gilbert, Bertram, Hubert, Ejgil .... Herlige/sjove, søde bandit navne.

Der er SÅ MANGE at vælge imellem. Det kan være svært, når man er to (forældre), som skal finde ud af at være enige, og navnet jo vil være for altid for ens barn. Men det er også hyggeligt at pusle med, og gå og drømme, mens man tygger på de mange vokaler og lyde af navnene.

Det er egentlig lidt sjovt, hvad det er der gør, at vi er mest til det ene eller andet. Nogle er til meget danske navne, mens andre er til meget u-danske navne. Nogle er til "runde" ord, mens andre godt kan lide at der er lidt "PAW" på, når man udtaler det. Nogle er til et bestemt bogstav, f.eks. A eller M.

Begge vores piger har bogstavet C i deres navn. Og begge slutter på A.
Jeg er faktisk lidt i tvivl om, om det er helt tilfældigt eller ej. Vi er nok til A-lyden... 

Åhhh jeg er bare hel vild med navnet Tristan, men den går vist desværre heller ikke herhjemme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.