Vores økonomi.. er vi helt ude i hampen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2010

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Rosa skriver:

Hvis man har 6000kr til husholdning og 2500kr til tøj hver måned så har man efetr min mening ikke et stramt budget! Det er ikke de 200kr til fadderbarnet som vælter læsset ihvertfald og det er en af de poster jeg virkelig ville kunne forsvare, hvorimod 2500 til tøj ikke er nødvendigt i min verden...

Meget meget enig !

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2010

HelleBelle

Rosa skriver:

Jeg fatter SLET ikke at der skal skæres fadderbarn væk!!! Er ret chokeret over at det er det råd de fleste er kommet med. Det er i mine øjne en helt helt skæv prioritering når det kun er 200kr det drejer sig om...

I stedet ville jeg helt klart skære i de 6000kr I bruger på dagligvarer, det lyder vildt i mine ører... Og så i tøj og sko - 2500kr er ikke nødvendigt HVER måned! Ikke engang hver 2.måned, hvis du spørger mig  Ellers synes jeg det ser ret fornuftigt ud.

Kh

Rosa

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

Rosa skriver:

Jeg fatter SLET ikke at der skal skæres fadderbarn væk!!! Er ret chokeret over at det er det råd de fleste er kommet med. Det er i mine øjne en helt helt skæv prioritering når det kun er 200kr det drejer sig om...

I stedet ville jeg helt klart skære i de 6000kr I bruger på dagligvarer, det lyder vildt i mine ører... Og så i tøj og sko - 2500kr er ikke nødvendigt HVER måned! Ikke engang hver 2.måned, hvis du spørger mig  Ellers synes jeg det ser ret fornuftigt ud.

Kh

Rosa

Hej, tusind tak for svar. Nej, kan heller ikke rigtig bære at skære mit lille fadderbarn væk i øvrigt er det jo fradragsberretiget. De 2500 har jeg skrevet tøj og sko på, men er altså til flere ting. Her er også frisør, tandlæge osv. Det giver 750 per voksen i måneden og 500 per barn i måneden. Men det er meget? Vi har ikke pengeproblemer og har også lidt til opsparing hver måned. Jeg har det nok bare mærkeligt med, vores forbrug er blevet så stort.

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

idamaria83 skriver:

Jeg studser over de med rødt markerede poster. Vi er også fire i husstanden og har et husholdningsbudget på 4000 kr om mdr (disse indeholder alt mad, bleer, rengøringsmidler etc - også hvis vi skulle finde på at invitere gæster - man kan godt lave mad til gæster billigt). Vi har delt vores gaver ud, så vi indbetaler 400 kr tilsammen på vores gavekonto - vi giver for 150 kr pr prs til både jul og fødselsdag, det er et beløb vi har valgt at sætte, da jeg studerer og man sagtens kan finde fine ting til den pris - hvis ikke vi kan finde noget, går vi sammen med andre i familien/vennekredsen.

Tøj og sko løber vel max op i 1000 kr om mdr i gennemsnit. Boligudstyr, ferie/fritid og bøger bliver der brugt penge på i de måneder, hvor der er plads til det - hvilket er LANGTFRA hver måned.

Men altså vi har vitterligt heller ikke mange penge at rutte med, jeg tror, at hvis vi havde flere, ville vi nok også bruge flere...men summa summarum er, at det sagtens kan lade sig gøre at bruge færre penge

Tak for svar - jeg ville da enormt gerne sætte prisen på vores dagligvarer ned. Vores dreng har dog desværre symptomer i retning af ADHD, så vi har valgt at spise gluten, mælke og sukkerfrit herhjemme. Det er ikke billigt, men måske med træning og bedre indkøbsvaner jeg kan få den ned.

Vi satte gavepris per person til 250, men du har ret, 150 per person burde være nok. Ved ikke om jeg kan komme ned på 1000 kroner i måneden til os alle sammen. Selv jeg ikke definerede det går de penge også til frisør osv. Men jo.. jeg burde kunne sætte den ned. Bøger ahhh det er altså en luksus jeg under os selv, jeg elsker at udvikle mig og blive klogere og ser meget sjældent tv. De 500 til boligudstyr...  hmm der har I helt ret. Men mangler lige nu opvaksemaskine og tørretumbler, så skal lige have sparet op til det.

Igen tusind tak for svar og inspiration

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

lion skriver:

I mine øjne har I mange penge, og nogle af jeres udgifter kan i nok godt skære ned på.

Vi er det samme antal her hjemme og børnene er under 2 år og vi har i løn ca. 22.000 og den dyreste måned for os er der regninger og det for 18.000 og de 4000kr er hvad vi skal leve for resten af mdr og det er med fornøjelse.

Vi har skåret meget ned på vores udgifter.

Hej tak for svar. Ja, vi har da ok med penge, men søger nok lidt inspiration til, hvordan man kan gøre det anderledes

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

tascia skriver:

jeg ville skærer i daglivarer og tøj. vi er også en familie på 4 og efter jeg er begyndt at lave madplaner, hvor jeg også får en nøjagtig indkøbsliste med til, kan jeg holde vores madbudget (herunder bleer, rengøring etc.) på 3500-4500 kr om mdr. og det er ikke fordi jeg køber billigeste alternativ (min. 50% er øko), men det er udelukkende fordi jeg handler ud fra min liste. og der er stadig plads til at købe en god vin, en pose slik eller andre små imuplskøb, uden budgettet bliver sprængt...

2500 til tøj hver mdr hmm, det er i mine øjne en luksus som sagtens kunne barberes ned. 

Bøger, tja... der er også biblioteker i DK

//Tascia

Jeg havde faktisk gået og overvejet at lave ugeplaner og så handle det hele ind på nettet. Hader i forvejen at handle, så det kunne måske både gøre det billigere og sjovere

tak for svar

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

Soap skriver:

Jamen jeg tænker hvis i har pengene så hvorfor ikke ? 

Hvis i lever på overtræk og eller kassekredit kan jeg godt forstå i vil prøve spare men ellers kan jeg ikke se problemet 

Nej, vi har ikke overtræk og lån, men bliver altså alligevel lidt forpustet og nervøs over forbruget

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

DK skriver:

Vi er tre i familien herhjemme og har 3200 kr. på vores "maddankort" om måneden. Det går til mad, rengøringsartikler, bind, fredagsslik og en pizza i ny og næ. Vi bruger da alle pengene men kan altså godt få det til at slå til! I er et barn ekstra og bruger næsten DOBBELT så meget. Prøv evt at samle kvitteringer ind og se hvad det er for madvarer i køber der er så dyre? Prøv evt at handle i Rema 1000 eller netto?

Derudover hvilken bil har i så? 3000 kr i vægtafgift er da meget, og 6000 kr til reperation om året lyder da også af ret meget i mine øre. I kan jo overveje at købe en af de nye mindre biler som er MEGET billigere i drift, både i afgift og som ikke skal på værksted for 6000 kr om året, og sikkert også kører længere på literen så i kan spare i benzinen!

Boligudstyr: Væk med den. Spar sammen af jeres rådighedsbeløb efter faste udgifter hvis i vil have nyt. Så kan i selv priotere det når i får lyst til nyt.

Tøj og sko: OMG i må være velklædte hjemme hos jer!!! Er det dig selv der får så meget nyt tøj? Prøv lige at gå kvitteringerne og bankoversigten igennem og se hvor du har handlet for alle de penge henne hver måned? For 2500 kr kan Kirstine på 6 år få tøj til et halvt år hos H&M! Køb dit og mandens tøj igen for det rådighedsbeløb der er tilbage efter faste udgifter¨!

Internet og tlf.: I bruger 850 kr. om det om måneden. Det må helt klart også kunne gøres billigere. Prøv at undersøge nogle nye udbydere!!

Festmiddag 250 kr: Væk med det. Spis risengrød eller pasta et par dage før i får gæster, så er der helt automatisk til  ekstra god mad når der kommer gæster!

Rigtig god fornøjelse!

Knus Ditte

Hej, tak for svar. Sejt I kan handle for så lidt. Hmm jeg skal have kigget det igennem og se, om jeg med vores kost kan komme længere ned.

Vi har en gammel Opel, som er købt kontant. Er jo svært at regne ud, hvad den koster på værksted i måneden. Men vi har haft den et år og indtil nu har den kostet 8400 på værksted, da varmeanlægget gik og olien skulle skiftes Den kører nu ellers fint, så måske vi er heldige og de 500 får lov at ligge ubrugt næste år. Benzinen, ja den er ikke helt billig, men på den anden side er det også rart ikke at skulle bruge penge på et billån. Vi kører jævnligt til Jylland fra Sjælland og besøger familie.

De 2500 per måned er fordelt således. Min mand og jeg har hver 750 kroner per måned. Børnene har 500 per måned. Men de penge skal så også dække frisør, cremer og andet "personligt". Så 6 gange 500 kroner er 3000 per barn per halve år - ikke så langt fra dit, hvis man tager frisør osv.  med.

Internet og telefon. Ja, det har du ret i. Tror måske vi skulle prøve tage den op til næste lønforhandling i stedet. Festmiddage.. ja kan jeg godt se.. posten satte jeg på, da jeg sidste jul ikke synes jeg havde nok til den helt rigtige middag Og børnefødselsdage.. iiih jeg har svært ved at styre mig.. det ved jeg godt..

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

SØS skriver:

Jeg synes det ser ret fornuftigt ud, og mener bestemt ikke i har et "vildt" forbrug. Boligposten - altså husleje, der kunne i jo vælge et afdragsfrit lån i en periode f.eks. så længe i har udgifter til institution? - Så kan den nok komme ned på det halve, altså ca. 6.000,- kr.

Derudover tror jeg altså I sætter for lidt af til ejendomsskat? Man betaler 1% af den offentlige vurdering i ejendomsskat. (Men husk vi har skattestop i Dk, så hvis jeres hus lige er steget i offentlig ejendomsværdi, så stiger denne skat ikke) Men i hvert fald 500,- i måneden betyder at den offentlige ejendomsværdi på jeres hus ikek må være mere endn 600.000 kr. - Det lyder umiddelbart til at være forkert, i og med i betaler 12.600 i husleje??

Mvh. Line. 

Tak for svar og godt set Vi kan ikke ligge lånet om, men situationen er også lidt speciel. Vi lejer et hus til 6800 i måneden. Og så har vi et lån på lige godt 600.000 i en grund. Denne grund overvejer vi stærkt at sætte et hus på. Denne overvejelse er nok også grunden til mit oprindelig indlæg. Det skræmmer mig lidt at sidde med så høje udgifter, men har også svært ved at se, hvordan vi radikalt kan ændre på udgifterne. Så vi har ikke umiddelbart et sparebehov på den måde, men er lidt i krise over at vi fremover (såfremt vi bygger) pinedød er nødt til at have to forholdsvis gode lønninger for bare at leve...

Anmeld

16. april 2010

Anonym trådstarter

livpultz skriver:

hold da op nogle udgifter. så meget har jeg selv ikke. men nu har i jo også en dyr husleje.

synes da det er helt vildt flot i har et fadder barn det synes jeg i skal beholde det er jo en go ting.

man kan vel altid skære ned på daligvarer og forbrug. da min kæreste var i danmark havde vi 1700 tilsammen til mad og sjov. der var ikke så meget sjov men vi spiste go mad hvis vi planlage det godt. så man kan spare meget ved planlægning og købe ind til en hel uge

Tak for svar. Det er også den sødeste lille pige vi har. Hun er på samme alder som vores store dreng. Kan I huske den lille brune pige fra SOS børnefondens reklame sidste år? Det er hende, og der er nu mange udgifter der ville smutte før hun gør.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.