Asken fra Island

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.311 visninger
71 svar
0 synes godt om
15. april 2010

Gellan

Hej derude

Vil lige spørge, om I lægger mærke til al asken fra Island (bortset fra den standstede flytrafik) i DK - og andre steder?

Her på Færøerne kan man ikke undgå at lægge mærke til den. Mange steder stinker luften af svovl og alle bilerne har fået et lille lag aske. Kunne ikke forstå i morges, hvorfor ruden på min bil var brun men så begyndte hjernecellerne at arbejde. Bilen blev vasket godt og grundigt igår, øv :/ Og på samme måde får alle husene et lille lag aske.

Men pjat, lad Mother Earth rase som hun vil Hun har i hvert fald 100% min interesse, vulkaner, jordskælv, smeltende jøkler - min geologiske og geografiske side blomstrer i øjeblikket

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Her i Gjern, Silkeborg er der vildt overskyet.. om det er aske eller skyer ved jeg ikke Men vi gætter på det er asken der er på vej ind over...

Anmeld

15. april 2010

Halbschön

Jeg har lige set vejrudsigten, og asken skulle være over nordjylland på nuværende tidspunkt.. ifølge dem skulle vi ikke kunne se asken i DK med det blotte øje, da det ligger i 6-10kms højde... Det eneste vi ville kunne bemærke var MULIGVIS svovllugt og ellers en fantastisk smuk RØD solnedgang i aften, pga. de små partikler som støven består af...

Anmeld

15. april 2010

Gellan

Renée88 skriver:

Jeg har lige set vejrudsigten, og asken skulle være over nordjylland på nuværende tidspunkt.. ifølge dem skulle vi ikke kunne se asken i DK med det blotte øje, da det ligger i 6-10kms højde... Det eneste vi ville kunne bemærke var MULIGVIS svovllugt og ellers en fantastisk smuk RØD solnedgang i aften, pga. de små partikler som støven består af...

Ja, en meget flot solnedgang Den kommer vi også til at have her, men jeg kommer ikke til at se meget af den, hvis jeg ikke lige snupper en lille køretur Tror jeg nok skal få kæresten med til den idé og se en romantisk rød solnedgang

Anmeld

15. april 2010

Gellan

Og vi har lige fået oplyst, at personer med kontaktlinser ikke skal opholde sig udenfor. Det samme gælder personer med astma eller andre problemer med lungerne og små børn må ikke sove udenfor - og slet ikke børn under 1 år, de må helder ikke opholde sig for længe udenfor, skal helst holdes indenfor.

Pyha, godt man ikke bor i Island.

Anmeld

15. april 2010

Sommerfuglelarven

Jeg bor i Aalborg og har intet bemærket, men jeg vil da lige lægge mærke til solnedgangen her til aften

Anmeld

15. april 2010

Mira0911

Intet her... Ikke noget man lige går og holder øje med...

Anmeld

15. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Vi kan ikke se noget her endnu. Men det vildeste er, at jeg hørte en eller anden chef geolog fra island, der fortalte om at der kun var 2 registrede udbrud fra den vulkan inden for 'historisk tid' - altså tid der er registeret... Og det ene varede 3 dage og det andet varede 1½ år. Såååeee... HVis det så varer et år, og vinden lige leger med asken osv... Holddafest en ravage... mmm.

Også stod der også på nettet at den kunne resikere at vække katla til live, der er endnu større...

Men altså - så må vi jo lære at transportere os på en anden måde. hehe...

Bare ærgelig for mine forældre der skulle have været på kæresteweekend i stockholm i weekenden.

Anmeld

15. april 2010

tumle81

Hvor vildt at man kan se så meget på Færøerne...

Her på Sjælland er der ingenting at se... Regner nu heller ikke med at  man kan se det med det blotte øje, det sagde de også i vejret...

Knus Kathrina

Anmeld

15. april 2010

Gellan

Zafir skriver:

Vi kan ikke se noget her endnu. Men det vildeste er, at jeg hørte en eller anden chef geolog fra island, der fortalte om at der kun var 2 registrede udbrud fra den vulkan inden for 'historisk tid' - altså tid der er registeret... Og det ene varede 3 dage og det andet varede 1½ år. Såååeee... HVis det så varer et år, og vinden lige leger med asken osv... Holddafest en ravage... mmm.

Også stod der også på nettet at den kunne resikere at vække katla til live, der er endnu større...

Men altså - så må vi jo lære at transportere os på en anden måde. hehe...

Bare ærgelig for mine forældre der skulle have været på kæresteweekend i stockholm i weekenden.

Ja, hvis Katla går i udbrud, så bliver der endnu mere aske :p Hun er meget større med mere aggresive udbrud. Et udbrud der var 1600-tallet mørkelagde det meste af skandinavien og der blev hungersnød i Island - men det sker nu næppe i vores moderne tid

Synes Mother Earth har været lidt hidsig den seneste tid: Haiti, Manchu Pichu, Chile, flere små jordskælv m.m. og nu Island. Jeg synes det er vildt spændende at følge med i vulkanudbrudet Har set meget af det "live" på webcams - gud hvor jeg ville ønske at jeg var i Island nu og kunne opleve det

Trist med dine forældres kæresterejse, men mon ikke de kan have den en anden gang?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.