Skal du ryge herinde, må du gå udenfor!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juni 2008

Balderson

Vi har som kommende forældre valgt at sige at hvis folk vil have besøg af os og de ryger, så må de enten gå udenfor at ryge eller gå ind i et rum hvor vi ved med garanti at vores søn ikke skal komme.. Og her mener jeg faktisk i deres eget hjem..

Hvis ikke de vil det, så tager vi hjem med det samme eller vi vælger ikke at kommer på besøg...

Det kan godt være at mange finder det uretfærdig at vi skal bestemme hvad andre gør i deres eget hjem, men jeg vil IKKE tillade andre at de udsætter mit barn for passiv rygning, bare fordi de er afhængig af det stof..

Jeg har aldrig selv røget og er nok også en af dem som ikke kan forstå hvor svært det kan være bare at stoppe med at ryge...

Min mand stoppede for ca. 2 år siden og han siger at når rygere ikke kan eller vil stoppe med at ryge, så er det deres afhæninghed der taler..

Mvh

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2008

Honningblomst

Balderson skriver:

Vi har som kommende forældre valgt at sige at hvis folk vil have besøg af os og de ryger, så må de enten gå udenfor at ryge eller gå ind i et rum hvor vi ved med garanti at vores søn ikke skal komme.. Og her mener jeg faktisk i deres eget hjem..

Hvis ikke de vil det, så tager vi hjem med det samme eller vi vælger ikke at kommer på besøg...

Det kan godt være at mange finder det uretfærdig at vi skal bestemme hvad andre gør i deres eget hjem, men jeg vil IKKE tillade andre at de udsætter mit barn for passiv rygning, bare fordi de er afhængig af det stof..

Jeg har aldrig selv røget og er nok også en af dem som ikke kan forstå hvor svært det kan være bare at stoppe med at ryge...

Min mand stoppede for ca. 2 år siden og han siger at når rygere ikke kan eller vil stoppe med at ryge, så er det deres afhæninghed der taler..

Mvh

HELT ENIG!!! og det eneste rigtige.
(H)

Anmeld

2. juni 2008

Joan ( Smallie )

Eva skriver:

Joan ( Smallie ) skriver:

Eva skriver:

man burde næsten kunne straffe forældre for at udsætte deres børn for sådanne giftstoffer....er godt nok et svigt.
Øv, hvorfor er nogle forældre så ligeglade, dumme eller ikke-oplyste.
Knus Eva...hvis børn ALDRIG udsættes for røg.

Så skulle forældre også kunne straffes for ikke at sætte deres børn i en ordenlig autostol For det er godt nok også svigt. Måske skulle det være lovkrav de bruger en der er bagudvendt ind til de er 4 år.

Og så burde man heller ikke bo i byen for der er også en masse røg bare fra biler i stedet.

Ved godt jeg trykker på nogen øme punkter nu, men hold da op hvor er folk efter ryger.

Joan som har set hvad en for dårlig autostol kan gøre.

Mener du helt seriøst at det ene så gør at det andet er ok.
Det er svigt at ade sine børn blive udsat for røg og ja, da ikke bedre hvis man så oveni bor i en storby med meget forurening.
Og forældre bliver straffet hvis ikke deres børn sidder i godkendte autostole.
Eva.

Jo men der er godt nok stor forskel på om stolen er godkendt eller den er sikker for barnet at sidde i. Der er faktisk ingen krav i dk om hvordan de skal klare sig i crashtest og det er der nemlig meget stor forskel på. Og det bliver man ikke streffet for.

Der er aldrig nogen der vil høre noget hvis de sætter deres barn på 7 måneder forudvendt. Og tro mig det er der nogen der gør.

Men det jeg siger er at svigte sine børn er et strækt ord bare fordi man ryger. Tro mig der er så mange andre måder der er meget mere svigt

Anmeld

2. juni 2008

Honningblomst

Eva skriver:

Eva skriver:

man burde næsten kunne straffe forældre for at udsætte deres børn for sådanne giftstoffer....er godt nok et svigt.

Så skulle forældre også kunne straffes for ikke at sætte deres børn i en ordenlig autostol For det er godt nok også svigt. Måske skulle det være lovkrav de bruger en der er bagudvendt ind til de er 4 år.

Og så burde man heller ikke bo i byen for der er også en masse røg bare fra biler i stedet.

Ved godt jeg trykker på nogen øme punkter nu, men hold da op hvor er folk efter ryger.

Det er svigt at ade sine børn blive udsat for røg og ja, da ikke bedre hvis man så oveni bor i en storby med meget forurening.
Eva.

Jo men der er godt nok stor forskel på om stolen er godkendt eller den er sikker for barnet at sidde i. Der er faktisk ingen krav i dk om hvordan de skal klare sig i crashtest og det er der nemlig meget stor forskel på. Og det bliver man ikke streffet for.

Der er aldrig nogen der vil høre noget hvis de sætter deres barn på 7 måneder forudvendt. Og tro mig det er der nogen der gør.

Men det jeg siger er at svigte sine børn er et strækt ord bare fordi man ryger. Tro mig der er så mange andre måder der er meget mere svigt

Men det ene gør vel ikke det andet er bedre...rygning og børn hører ikke sammen og der er vel ikke nogen der helt alvorligt kan forsvare at lade børn blive udsat for passiv rygning.
Ja, en stol kan være farlig, hvis der sker et uheld...men rygning skader hver dag og for hver cigaret...føj, bliver harm ved tanken om så mange børn der udsættes for det og ikke mindst små uskyldige fostre.
Knus Eva...som gør alt hvad jeg kan for at passe på mine unger...

Anmeld

2. juni 2008

Loggidut

ja her er da godt nok gang i en heftig debat, men jeg må sige jeg er enig med smallie.

hver dag, og jeg mener hver eneste dag gør vi jo noget som kan skade vores børn, hver og en af os.

nogle vender deres unger forkert i en autostol, andre ryger med deres børn, nogle glemmer at stille giftige flasker op hvor børnene ikke kan nå dem, og andre igen går over gaden 20 meter væk fra et lyskryds med lille peter i hånden.

hver dag drager vi nogle beslutninger, som måske ikke er de rigtige...så lige frem at sige det er svigt...hmmm...det er dumt, møghamrende dumt...enig i det...men man skal bare passe på ikke at skyde med skarpt før man er helt sikker på man ikke rammer sig selv.

ps/bare for sjov skyld...hvor mange af jer skubber barnevognen ud på kørebanen først, når i skal over gaden...

vi dummer os alle hver dag...bevidst eller ubevidst

Anmeld

2. juni 2008

Honningblomst

Loggidut skriver:

ja her er da godt nok gang i en heftig debat, men jeg må sige jeg er enig med smallie.

hver dag, og jeg mener hver eneste dag gør vi jo noget som kan skade vores børn, hver og en af os.

nogle vender deres unger forkert i en autostol, andre ryger med deres børn, nogle glemmer at stille giftige flasker op hvor børnene ikke kan nå dem, og andre igen går over gaden 20 meter væk fra et lyskryds med lille peter i hånden.

hver dag drager vi nogle beslutninger, som måske ikke er de rigtige...så lige frem at sige det er svigt...hmmm...det er dumt, møghamrende dumt...enig i det...men man skal bare passe på ikke at skyde med skarpt før man er helt sikker på man ikke rammer sig selv.

ps/bare for sjov skyld...hvor mange af jer skubber barnevognen ud på kørebanen først, når i skal over gaden...

Hvad hører rygning så under....skal vi skrive alle de konsekvenser der er ved at udsætte vores børn for det.
kan på ingen måde forholde mig til dine sammenligninger...og rygeren laver vel også de andre fejl eller??
Jeg vil stadig mene det er et svigt at udsætte sine børn for giftstoffer hver eneste dag, for at dække ens egen afhængighed.
Eva.

Anmeld

2. juni 2008

BellaT

Eva skriver:

Eva skriver:

Eva skriver:

Eva.

Men det ene gør vel ikke det andet er bedre...rygning og børn hører ikke sammen og der er vel ikke nogen der helt alvorligt kan forsvare at lade børn blive udsat for passiv rygning.
Ja, en stol kan være farlig, hvis der sker et uheld...men rygning skader hver dag og for hver cigaret...føj, bliver harm ved tanken om så mange børn der udsættes for det og ikke mindst små uskyldige fostre.
Knus Eva...som gør alt hvad jeg kan for at passe på mine unger...

Til Eva:
Undskyld, må altså lige blande mig lidt nu. Synes det er nogen krasse udtalelser du kommer med om rygning.
Jeg er selv eks-ryger. Min kæreste er ryger. Og der ryges overhovedet ikke i vores hjem. Heller ikke gæster. De må udenfor.

Men at tage hjem når man er på besøg, fordi der er en der tænder en smøg i nærheden af børnene ville jeg godt nok ikke gøre. Synes ærlig talt, at det er synd for børnene, at de skal trækkes med hjem pga en smøg, hvis de nu er igang med at lege.
Jeg synes virkelig heller ikke man kan tillade sig at bestemme over rygning i andres hjem. Jo altså, synes ikke en dagplejer skal ryge i hjemmet. Heller ikke i fritiden, da det jo er hendes arbejdsplads. Men i folks private hjem(?)(?)(?).
Svigt? Hmmm, det kan jeg ikke helt tage stilling til. Synes det lyder lidt vildt. Vi gør jo alle mange fejl i løbet af et barns opvækst. Bryder mig dog slet ikke om, at folk ryger under graviditeten og blandt små børn.

Helle...

Anmeld

2. juni 2008

heaven

Miiikro skriver:

Til Eva:
Undskyld, må altså lige blande mig lidt nu. Synes det er nogen krasse udtalelser du kommer med om rygning.
Jeg er selv eks-ryger. Min kæreste er ryger. Og der ryges overhovedet ikke i vores hjem. Heller ikke gæster. De må udenfor.

Helle...

Må lige Helle ret Eva......, synes du er lige lovlig fordømmende i dine udtalelser. Der skal være plads til alles holdninger her, uden at man nærmest bliver omtalt som det væreste af det væreste, hvis man er ryger.....Det er helt fint du har dine meget markante holdninger, men.... Ja, synes bare du er rigtig hård ved rygerne, - de er også bare mennesker. Ikke at jeg er uenig med dig - er faktisk enig langt hen af vejen, synes bare du formulerer dig meget meget hårdt.....

Jannie

Anmeld

3. juni 2008

Loggidut

Eva skriver:

Loggidut skriver:

Hvad hører rygning så under....skal vi skrive alle de konsekvenser der er ved at udsætte vores børn for det.
kan på ingen måde forholde mig til dine sammenligninger...og rygeren laver vel også de andre fejl eller??
Jeg vil stadig mene det er et svigt at udsætte sine børn for giftstoffer hver eneste dag, for at dække ens egen afhængighed.
Eva.

altså, hvordan du får den vendt så jeg forsvarer det rygere gør...ved jeg ikke, for den sætning hvor du skriver: rygerne laver vel også de andre fejl??

øhhh, ja det gør de da, og jeg havde slet ikke lappen ude her...hvis du lige prøver at læse mit indlæg igen...

det eneste jeg siger er, at jeg ikke mener man kan kalde det svigt.

mine forældre har røget da jeg var barn...og føler jeg de har svigtet mig...næææ egentlig ikke, de har gjort det som de nu engang fandt rigtigt.

vi har haft så mange forskellige opvækste og vi har så forskellige holdninger...

jeg respektere fuldt ud dine meninger, og ved det er sådan du har det...

men kan du respektere mine meninger?

Anmeld

3. juni 2008

Balderson

Til Eva:

Men at tage hjem når man er på besøg, fordi der er en der tænder en smøg i nærheden af børnene ville jeg godt nok ikke gøre. Synes ærlig talt, at det er synd for børnene, at de skal trækkes med hjem pga en smøg, hvis de nu er igang med at lege.
Jeg synes virkelig heller ikke man kan tillade sig at bestemme over rygning i andres hjem. Jo altså, synes ikke en dagplejer skal ryge i hjemmet. Heller ikke i fritiden, da det jo er hendes arbejdsplads. Men i folks private hjem(?)(?)(?).
Svigt? Hmmm, det kan jeg ikke helt tage stilling til. Synes det lyder lidt vildt. Vi gør jo alle mange fejl i løbet af et barns opvækst. Bryder mig dog slet ikke om, at folk ryger under graviditeten og blandt små børn.

Helle...

Hej Helle

Jeg er en af dem som har taget stilling til passiv rygning med hensyn til mit kommende barn og det er såment også mig der har skrevet at jeg ville tage hjem omgående hvis folk begyndte at ryge foran mit barn eller slet ikke komme..

Det vi har gjort er simpelhen at fortælle familie og venner hvordan vi vil have det og vi forstår sagtens hvis man ikke vil eller synes vi skal bestemme hvad de gør i deres eget hjem, men så kommer vi bare ikke..

Jeg vender den lige så meget om og siger at HVORFOR skal ryger have lov til at udsætte mit barn for passiv rygning bare FORDI de er afhæning af et stof, som der den ene gang efter den anden er blevet bevist er så sundhedsskadeligt..

Jeg har derfor valgt at det ansvar på mig idet mit barn ikke selv ville kunne tale og sige "Jeg får det dårligt, når du ryger"

Jeg har også bestemt at vores barn ikke skal have sodavand, slik, chips, kager, juice, saftevand.. Faktisk alt med sukker, de første mange år af hans levetid... Og det har jeg også fortalt mine omgivelser hvordan jeg vil have det og hvis de ikke følger dette, så falder der fanme brande ned..

Og til de andre ting såsom det med autostolen, gå over vejen med barnevognen først osv.. Ja, selvfølgelig laver alle forældre fejl og det vil jeg såment også komme til, når mit barn kommer til verden (forhåbenligt snart) og det skal der også være plads til som forældre..

Men der hvor jeg ser forskellen er at med de andre ting såsom gå over vejen 100 m fra gåfeltet, så er det den enkelte forældre der vælger og derfor selv må tage det ansvar og konsekvens der følger..

Hvor imod at det med rygning er det for mit vedkommende andre der vælger at ryge og der gå jeg ind og tager ansvar for mit barn..

Det er ikke fordi jeg vil være ond mod ryger, men har aldrig og kommer heller aldrig til at forstå hvor svært det det kan være at lade vær med at ryge.. Når man nu ved hvor skadeligt det er for en selv og deres omgivelser...

Og må sige at efter min mand er stoppet og han fortæller at når folk ikke kan eller vil stoppe med at ryge, så er det fordi det er deres AFHÆNINGHED der taler...

Så er der ingen sympati at hente fra min side af, med at det er synd for ryger at de nu er et jaget folkefærd..

De har selv valgt at ryge, så må de også leve med de konsekvenser der er ved det...

Mvh

Jill

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.