Til Eva:
Undskyld, må altså lige blande mig lidt nu. Synes det er nogen krasse udtalelser du kommer med om rygning.
Jeg er selv eks-ryger. Min kæreste er ryger. Og der ryges overhovedet ikke i vores hjem. Heller ikke gæster. De må udenfor.
Men at tage hjem når man er på besøg, fordi der er en der tænder en smøg i nærheden af børnene ville jeg godt nok ikke gøre. Synes ærlig talt, at det er synd for børnene, at de skal trækkes med hjem pga en smøg, hvis de nu er igang med at lege.
Jeg synes virkelig heller ikke man kan tillade sig at bestemme over rygning i andres hjem. Jo altså, synes ikke en dagplejer skal ryge i hjemmet. Heller ikke i fritiden, da det jo er hendes arbejdsplads. Men i folks private hjem(?)(?)(?).
Svigt? Hmmm, det kan jeg ikke helt tage stilling til. Synes det lyder lidt vildt. Vi gør jo alle mange fejl i løbet af et barns opvækst. Bryder mig dog slet ikke om, at folk ryger under graviditeten og blandt små børn.
Helle...
Hej Helle
Jeg er en af dem som har taget stilling til passiv rygning med hensyn til mit kommende barn og det er såment også mig der har skrevet at jeg ville tage hjem omgående hvis folk begyndte at ryge foran mit barn eller slet ikke komme..
Det vi har gjort er simpelhen at fortælle familie og venner hvordan vi vil have det og vi forstår sagtens hvis man ikke vil eller synes vi skal bestemme hvad de gør i deres eget hjem, men så kommer vi bare ikke..
Jeg vender den lige så meget om og siger at HVORFOR skal ryger have lov til at udsætte mit barn for passiv rygning bare FORDI de er afhæning af et stof, som der den ene gang efter den anden er blevet bevist er så sundhedsskadeligt..
Jeg har derfor valgt at det ansvar på mig idet mit barn ikke selv ville kunne tale og sige "Jeg får det dårligt, når du ryger"
Jeg har også bestemt at vores barn ikke skal have sodavand, slik, chips, kager, juice, saftevand.. Faktisk alt med sukker, de første mange år af hans levetid... Og det har jeg også fortalt mine omgivelser hvordan jeg vil have det og hvis de ikke følger dette, så falder der fanme brande ned..
Og til de andre ting såsom det med autostolen, gå over vejen med barnevognen først osv.. Ja, selvfølgelig laver alle forældre fejl og det vil jeg såment også komme til, når mit barn kommer til verden (forhåbenligt snart) og det skal der også være plads til som forældre..
Men der hvor jeg ser forskellen er at med de andre ting såsom gå over vejen 100 m fra gåfeltet, så er det den enkelte forældre der vælger og derfor selv må tage det ansvar og konsekvens der følger..
Hvor imod at det med rygning er det for mit vedkommende andre der vælger at ryge og der gå jeg ind og tager ansvar for mit barn..
Det er ikke fordi jeg vil være ond mod ryger, men har aldrig og kommer heller aldrig til at forstå hvor svært det det kan være at lade vær med at ryge.. Når man nu ved hvor skadeligt det er for en selv og deres omgivelser...
Og må sige at efter min mand er stoppet og han fortæller at når folk ikke kan eller vil stoppe med at ryge, så er det fordi det er deres AFHÆNINGHED der taler...
Så er der ingen sympati at hente fra min side af, med at det er synd for ryger at de nu er et jaget folkefærd..
De har selv valgt at ryge, så må de også leve med de konsekvenser der er ved det...
Mvh
Jill
Anmeld