Skal du ryge herinde, må du gå udenfor!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.765 visninger
31 svar
0 synes godt om
2. juni 2008

Balderson

Skal du ryge herinde, må du gå udenfor!

200.000 børn bliver dagligt udsat for passiv rygning. Det resulterer hvert år i 1890 indlæggelser og 2120 ambulante behandlinger. Alle børnefamilier bør derfor gøre deres hjem helt røgfri. Det er budskabet i Sundhedsstyrelsens kampagne mod passiv rygning.

200.000 børn udsat for passiv rygning i hjemmet
Det er muligt at undgå røg på arbejdspladser og i det offentlige rum, og halvdelen af alle hjem med børn har rygeforbud. Det er positivt. Men der er stadig for mange børn, der bliver udsat for rygning. Den seneste undersøgelse fra december 2007, viser at mindst 200.000 børn stadig lever i hjem, hvor der bliver røget inden døre.

Børn tåler ikke passiv rygning
Børn er mere sårbare end voksne. Det gælder særligt de helt små børn, men også børn op til 15-års alderen har en større følsomhed for røgen. Den samme mængde røg i et rum gør større skade på børn end voksne, fordi de er mere aktive og trækker vejret flere gange i minuttet end voksne, og fordi deres krop er mindre og de farlige stoffer derfor fylder forholdsvis mere.

Passiv rygning er mere skadelig for børn end for voksne
Luftvejsinfektioner, mellemørebetændelse, nedsat lungefunktion og astma er de almindeligste sygdomme hos børn, som følge af passiv rygning. For spædbørn er vuggedød også en mulig konsekvens. 1890 hospitalsindlæggelser og 2120 ambulante behandlinger af børn kunne hvert år undgås, hvis børnene ikke blev udsat for passiv rygning.

Emhætten duer ikke
Det er ikke nok at ryge ud af vinduet, under emhætten eller i et særligt rum. De skadelige partikler spreder sig i luften i hele huset, og en del af dem opsuges i møbler, tæpper og gardiner, hvor de kan optages af børn mange timer efter, at der har været røget. Der er kun en løsning: Ryg ikke inden døre.

Tal:
• 50 procent af hjem med børn i alderen 0–15 år accepterer ikke rygning inden døre.

• 21 procent af børnefamilierne angiver, at de er udsat for passiv rygning i hjemmet. Det svarer til, at minimum 200.000 børn er udsat.

• 1890 hospitalsindlæggelser og 2120 ambulante behandlinger af børn kunne årligt undgås, hvis børn (0–15 år) ikke blev udsat for passiv rygning.

Børn tåler ikke passiv rygning

Fakta om passiv rygning og børn (alder 0 – 15 år)

De skadelige stoffer fra røgen spredes i luften og opsamles i møbler, gardiner og tæpper. Børn optager de skadelige stoffer når de indånder luften og kravler på gulvet og bevæger sig i møblerne.

Den samme mængde røg i et rum gør større skade på børn end voksne, fordi:

Børn er mere aktive
Børn ofte roder rundt på gulvet og i møblerne
Børn trækker vejret flere gange i minuttet end voksne gør
Børn har en mindre krop end voksne
I halvdelen af alle børnefamilier er det ikke tilladt at ryge inden døre, i den øvrige befolkning er det 30 % af hjemmene.

Hvornår udsættes børn for passiv rygning

Børn tåler ikke passiv rygning. De 200 skadelige stoffer i røgen påvirker børn så de bliver mere syge.

Børn er udsat for passiv rygning, når de indånder luften i et rum hvor der ryges – eller der har været røget.

Tobaksrøgen i et rum består af to forskellige typer af røg, dels den røg, som rygeren puster ud i luften efter inhalering (hovedstrømsrøg), og dels den røg, som kommer fra selve gløden (sidestrømsrøg). Sidestrømsrøgen er den farligste - og den udgør normalt 85 pct. af den røg, som passive rygere indånder.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2008

Honningblomst

man burde næsten kunne straffe forældre for at udsætte deres børn for sådanne giftstoffer....er godt nok et svigt.
Øv, hvorfor er nogle forældre så ligeglade, dumme eller ikke-oplyste.
Knus Eva...hvis børn ALDRIG udsættes for røg.

Anmeld

2. juni 2008

lonemus

Vores børn bliver heller ikke udsat for røg - hverken min mand eller jeg ryger, alle vores gæster bliver vist udenfor, hvis de skal ryge og når vi spiser ude vælger vi altid ikke-ryger afdelinger.

Ved godt man ikke helt kan undgå røgen, men vi gør dog hvad vi kan for ikke at opholde os i det.

Anmeld

2. juni 2008

Balderson

Ingen rygning her..

Det er bandlyst at ryge hjemme hos os..

Så vores familie og venner må pænt gå over i garagen, hvis de vil ryge..

Mvh

Anmeld

2. juni 2008

Joan ( Smallie )

Eva skriver:

man burde næsten kunne straffe forældre for at udsætte deres børn for sådanne giftstoffer....er godt nok et svigt.

Så skulle forældre også kunne straffes for ikke at sætte deres børn i en ordenlig autostol For det er godt nok også svigt. Måske skulle det være lovkrav de bruger en der er bagudvendt ind til de er 4 år.

Og så burde man heller ikke bo i byen for der er også en masse røg bare fra biler i stedet.

Ved godt jeg trykker på nogen øme punkter nu, men hold da op hvor er folk efter ryger.

Joan som har set hvad en for dårlig autostol kan gøre.

Anmeld

2. juni 2008

Stumpen

Må nok sige at jeg synes det er lidt hårdt at sige at folk svigter deres børn hvis de ryger..
Jeg er selv ikke-ryger, min kæreste ryger, men det foregår aldrig i hjemmet -heller ikke når vi har gæster..

Har jeg så også svigtet Mathilde ved at vælge ikke at amme, så hun ikke fik mulighed for at få mine antistoffer??

Jeg synes det er fint at man siger sin mening herinde og den behøver heller ikke blive pakket ind, men direkte at skrive at andre svigter hvis de vælger røg i deres hjem, det synes jeg er lige i overkanten, men det min mening, andre har nok en anden ;)
Qnus Anja

Anmeld

2. juni 2008

Christinahr

Stumpen skriver:

Må nok sige at jeg synes det er lidt hårdt at sige at folk svigter deres børn hvis de ryger..
Jeg er selv ikke-ryger, min kæreste ryger, men det foregår aldrig i hjemmet -heller ikke når vi har gæster..

Har jeg så også svigtet Mathilde ved at vælge ikke at amme, så hun ikke fik mulighed for at få mine antistoffer??

Jeg synes det er fint at man siger sin mening herinde og den behøver heller ikke blive pakket ind, men direkte at skrive at andre svigter hvis de vælger røg i deres hjem, det synes jeg er lige i overkanten, men det min mening, andre har nok en anden ;)
Qnus Anja

Ja jeg hopper på den vogn. Vi er begge rygere, men ryger kun ude. Men hvad hvis jeres børn skal besøge venner hvis forældrer ryger inde, det må de ikke eller hvad?

Anmeld

2. juni 2008

Honningblomst

Joan ( Smallie ) skriver:

Eva skriver:

Så skulle forældre også kunne straffes for ikke at sætte deres børn i en ordenlig autostol For det er godt nok også svigt. Måske skulle det være lovkrav de bruger en der er bagudvendt ind til de er 4 år.

Og så burde man heller ikke bo i byen for der er også en masse røg bare fra biler i stedet.

Ved godt jeg trykker på nogen øme punkter nu, men hold da op hvor er folk efter ryger.

Joan som har set hvad en for dårlig autostol kan gøre.

Mener du helt seriøst at det ene så gør at det andet er ok.
Det er svigt at ade sine børn blive udsat for røg og ja, da ikke bedre hvis man så oveni bor i en storby med meget forurening.
Og forældre bliver straffet hvis ikke deres børn sidder i godkendte autostole.
Eva.

Anmeld

2. juni 2008

SaNiNa

her er der osse totalt rygeforbud og har altid været det...

men jeg kan ikke bestemme om der må ryge i andre hjem når vi får børn...

men om der skal gives bøder eller ej vil jeg helst ikke skulle tage stilling til da rygning er efter eget valg... Man kan heller ikke kalde det omsorgssvigt da man har røget i fler år tier...

Men her ryges der ikke inden døre de må pænt gå uden for...

Anmeld

2. juni 2008

Honningblomst

Mini Mouse skriver:

her er der osse totalt rygeforbud og har altid været det...

men jeg kan ikke bestemme om der må ryge i andre hjem når vi får børn...

men om der skal gives bøder eller ej vil jeg helst ikke skulle tage stilling til da rygning er efter eget valg... Man kan heller ikke kalde det omsorgssvigt da man har røget i fler år tier...

Men her ryges der ikke inden døre de må pænt gå uden for...

Ligesom vold mod børn heller ikke er det fordi det har fundet sted i flere årtier...det var da det sørgeligste arbument for at udsætte sine børn for gift. Vi er blevet klogere, heldigvis, og det skal vi jo gerne agere udfra.
Nej, man kan ikke bestemme om folk vi ryge ens børn i hovedet...men som forældre har man jo heldigvis den suveræne magt og mulighed for at beskytte sine børn overfor sådanne sundhedsskadelig adfærd fra andre mennesker.
Vi kører simpelhen hvis folk ryger hvor vores børn er...sådan er det...ingen eller intet er vigtigere end vores børn og deres helbred.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.