Ønskede mig en Golden - fik en Border (Hund)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2010

mamalicious

Loppe skriver:

Ja undskyld mig, men jeg bliver enormt stødt over dit indlæg!!!!

Selvfølgelig har jeg undersøgt hvordan det er at have hund. Jeg ved godt det er hårdt, og sådan er det jo bare. I det øjeblik jeg skrev indlægget, var jeg bare meget meget udkørt, og kunne kun fokusere på problemerne, og havde blot brug for lidt opbakning. Jeg havde ikke brug for at blive sparket til!!!!!!

Vores dejlige kloge og kvikke Border Collie blanding STORtrives med os, og vi STORtrives med hende. Hun er en del af vores flok, og derfor må hun frit færdes i hjemmet. Ligesom hun har fri adgang til haven (som i øjeblikket er under opsyn, da hun KAN finde på at stikke af). Jeg kunne aldrig finde på at forvise min hund fra flokken, hun skal have lov at være sammen med os alt det hun har lyst til. Hun skal have lov at være inde uden at være under opsyn. Hun skal have lov at udfoske vores hjem - hendes hule, uden jeg står på nakken af hende!!!

Vores Tinke, er VILD med opgaver, og bliver aldrig træt. Hun er Hvalp, og derfor har hun enormt meget krudt. vi ser på hende og føler os frem, træning flere gange om ugen, er bestemt ikke for meget for hende. Faktisk ville træning hver anden dag være det idelle, dette har vi dog ikke mulighed for, derfor bliver det "kun" 2-3 gange om ugen.

Den dag jeg skrev indlægget, var jeg træt, jeg var udkørt. Dette betyder ikke, at jeg ikke er værdig til at beholde min dejlige hund!

Har du aldrig følt dig træt og udkørt, og haft lyst til at smide håndklædet i ringen som spædbarnsmor - ja eller bare som mor? Ja for det tror jeg da er en følelse vi alle har haft! Og denne følelse kan altså også ramme en hvalp"mor" - omend den er knap så anerkendt i din verden!

Louise - som har haft en del succesoplevelse med sin dejlige hvalp de sidste dage. Måske hjælper det at skrabe bunden...

Det ER skam hårdt at have hvalp !! Uanset hvor meget man har ønsket den..... Dine argumenter virker velovervejet, og en border collie er en super dejlig hund, men den trækker tænder ud til tider!!! - Og det er også selvom man har sat sig ind i alt om racen... Faktisk har jeg dage sagt, at det har været hårdere at have hvalp, end baby!!!... Men absolut SKØNT!!!'

Kram og klø endelig på,  det bliver den bedste familie hund du kan få !!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2010

Ina33

mamalicious skriver:

Det ER skam hårdt at have hvalp !! Uanset hvor meget man har ønsket den..... Dine argumenter virker velovervejet, og en border collie er en super dejlig hund, men den trækker tænder ud til tider!!! - Og det er også selvom man har sat sig ind i alt om racen... Faktisk har jeg dage sagt, at det har været hårdere at have hvalp, end baby!!!... Men absolut SKØNT!!!'

Jeg er også helt sikker på at hun bliver fantastisk for os.

Lidt sjovt, for vi kom til at snakke om i dag, at hvis vi havde fået en doven hund, så var vi nok blevet skuffet, for vi er meget aktive, og er rigtig meget ude, så en hund der ikke kunne holde til at gå i mere end en halv til en hel time, ville simpelthen ikke have fungeret for os. Så alt i alt er det nok perfekt, at vi fik en dejlig aktiv og fræk lille pige...

Anmeld

12. april 2010

Ina33

mamalicious skriver:

PS Tak for dit dejlige opsimistiske svar - det altid dejligt at få et puf i den rigtige retning...

Anmeld

13. april 2010

Miamaja

Loppe skriver:

Ja undskyld mig, men jeg bliver enormt stødt over dit indlæg!!!!

Selvfølgelig har jeg undersøgt hvordan det er at have hund. Jeg ved godt det er hårdt, og sådan er det jo bare. I det øjeblik jeg skrev indlægget, var jeg bare meget meget udkørt, og kunne kun fokusere på problemerne, og havde blot brug for lidt opbakning. Jeg havde ikke brug for at blive sparket til!!!!!!

Vores dejlige kloge og kvikke Border Collie blanding STORtrives med os, og vi STORtrives med hende. Hun er en del af vores flok, og derfor må hun frit færdes i hjemmet. Ligesom hun har fri adgang til haven (som i øjeblikket er under opsyn, da hun KAN finde på at stikke af). Jeg kunne aldrig finde på at forvise min hund fra flokken, hun skal have lov at være sammen med os alt det hun har lyst til. Hun skal have lov at være inde uden at være under opsyn. Hun skal have lov at udfoske vores hjem - hendes hule, uden jeg står på nakken af hende!!!

Vores Tinke, er VILD med opgaver, og bliver aldrig træt. Hun er Hvalp, og derfor har hun enormt meget krudt. vi ser på hende og føler os frem, træning flere gange om ugen, er bestemt ikke for meget for hende. Faktisk ville træning hver anden dag være det idelle, dette har vi dog ikke mulighed for, derfor bliver det "kun" 2-3 gange om ugen.

Den dag jeg skrev indlægget, var jeg træt, jeg var udkørt. Dette betyder ikke, at jeg ikke er værdig til at beholde min dejlige hund!

Har du aldrig følt dig træt og udkørt, og haft lyst til at smide håndklædet i ringen som spædbarnsmor - ja eller bare som mor? Ja for det tror jeg da er en følelse vi alle har haft! Og denne følelse kan altså også ramme en hvalp"mor" - omend den er knap så anerkendt i din verden!

Louise - som har haft en del succesoplevelse med sin dejlige hvalp de sidste dage. Måske hjælper det at skrabe bunden...

Nu tog jeg udgangspunkt i det du skrev og det er saa min aerlige mening, men som jeg ikke synes du skal tage saa tungt som du gor. Ja, man kan sagtens have dage der overvaeldende - det har jeg ogsaa selv - helt sikkert.

Jeg synes nu at en hvalp er stadig en del af 'flokken' uden at have fri raadighed over hele huset.

Hvis du mener, at din hvalp skal have lov til at vaere hvor den lyster og have adgang til alt i hjemmet, saa maa du ogsaa tage det med, at den tisser og odelaegger og ikke brokke dig over det. Man kan ikke forvente at en hvalp skal opfore sig som andet end en hvalp.

Dejligt at hore baade hvalpen og jer stor trives trods alt med hinanden - det var ikke naevnt umiddelbart.

Anmeld

13. april 2010

Dictes mor

Loppe skriver:

Tinke er knap 6 mdr., og jeg har haft hende i knap 4 mdr.

Jeg kunne da godt tænke mig at høre lidt om, hvordan du oplever din Border Collie?

Louise

Min border (Molly) er en meget frisk hund, men kan nok betegnes som en rolig border collie, men jeg har også trænet meget med hende at hun skal kunne slappe af når hun er inde. Udenfor er hun vild, men det må hun også gerne for mig. Jeg har gjort det, at jeg slet ikke legede med hende indenfor, vi lavede kun rolige ting indenfor, og så hvis vi skulle lege vildt så var det udenfor.

Jeg vil nu sige, at det lyder til, at du laver rigtig meget godt med din border, og sportræningen skulle dæmpe hende en del, og det vil du kunne bruge rigtig meget i hverdagen. Nu siger du selv at hun er 6 måneder, og lige netop omkring det halve år bliver langt de fleste hunde frustrede og det er her de fleste hundeejere har lyst til at give op og finde et andet sted til hunden, for det virker som om den har glemt alt det den har lært og den er helt oppe at køre. Det er hormonerne, og man må have meget tålmodighed det næste stykke tid, det er lidt ligesom at have en teenager i huset.

Jeg vil sige, at du gør meget for din hund, og den burde få nok aktivering i det du fortæller. Du kan jo lave en masse spor/næse-lege med den derhjemme, gemme ting, som den skal finde, give den mad på græsplænen mv.

Jeg selv bruger min hund til agility, og ellers er det lange gå og løbeture og så søgelege kan gøre hunde afslappet og tilfreds, men hun er jo også det ældre og er kommet over lømmelfasen.

Du må undskylde det lange svar, jeg er ved at uddanne mig til hundetræner og går meget op i hunde.

Knus Camilla

Anmeld

13. april 2010

Ina33

Majastina skriver:

Min border (Molly) er en meget frisk hund, men kan nok betegnes som en rolig border collie, men jeg har også trænet meget med hende at hun skal kunne slappe af når hun er inde. Udenfor er hun vild, men det må hun også gerne for mig. Jeg har gjort det, at jeg slet ikke legede med hende indenfor, vi lavede kun rolige ting indenfor, og så hvis vi skulle lege vildt så var det udenfor.

Jeg vil nu sige, at det lyder til, at du laver rigtig meget godt med din border, og sportræningen skulle dæmpe hende en del, og det vil du kunne bruge rigtig meget i hverdagen. Nu siger du selv at hun er 6 måneder, og lige netop omkring det halve år bliver langt de fleste hunde frustrede og det er her de fleste hundeejere har lyst til at give op og finde et andet sted til hunden, for det virker som om den har glemt alt det den har lært og den er helt oppe at køre. Det er hormonerne, og man må have meget tålmodighed det næste stykke tid, det er lidt ligesom at have en teenager i huset.

Jeg vil sige, at du gør meget for din hund, og den burde få nok aktivering i det du fortæller. Du kan jo lave en masse spor/næse-lege med den derhjemme, gemme ting, som den skal finde, give den mad på græsplænen mv.

Jeg selv bruger min hund til agility, og ellers er det lange gå og løbeture og så søgelege kan gøre hunde afslappet og tilfreds, men hun er jo også det ældre og er kommet over lømmelfasen.

Du må undskylde det lange svar, jeg er ved at uddanne mig til hundetræner og går meget op i hunde.

Knus Camilla

Hej Camilla

Tak for dit svar. Dejligt med et langt opmuntrende svar!

Ja vi bruger ikke madskålen, hun får altid mad på frit søg, eller i flaske...

Jeg vil rigtig gerne gå til agility med hende, men hun er jo lige ung nok endnu, men jeg glæder mig til vi kommer igang.

Jeg havde slet ikke tænkt over, at det allerede var lømmelalderen der trykkede, men det kan det jo sikkert godt være...

Louise

Anmeld

13. april 2010

Sisley

Loppe skriver:

Hej

Tusinde tak for et rigtig dejligt råd, som jeg virkelig blev for at læse...

Allerede nu (en lille uge efter jeg skrev indlægget), går alting meget bedre. Tror bare jeg var træt og udkørt, og havde egentlig bare brug for lidt ynk...  Og det fik jeg... Tak!

Louise - som faktisk har en meget klog hund, synes hun i hvert fald selv.

Da vi fik vores - en cavalier king charles spaniel - troede jeg simpelthen jeg skulle dø! Jeg havde aldrig forestillet mig hvor stort et arbejde det er. Han er nu 3 år og er bare jordens dejligste vovse! Der gik ca. 2 år før brikkerne rigtig var faldet på plads og det kræver masser af tålmodighed og kærlighed at få tingene til at fungere. Noget jeg i hvert fald har lært er, at det ALDRIG betaler sig at skælde ud og blive sur uanset hvor meget man har lyst til det.

- så det skal nok gå for Jer også  Og hvis du har brug for at ynke, skriver du bare igen!

Anmeld

13. april 2010

Dictes mor

Loppe skriver:

Hej Camilla

Tak for dit svar. Dejligt med et langt opmuntrende svar!

Ja vi bruger ikke madskålen, hun får altid mad på frit søg, eller i flaske...

Jeg vil rigtig gerne gå til agility med hende, men hun er jo lige ung nok endnu, men jeg glæder mig til vi kommer igang.

Jeg havde slet ikke tænkt over, at det allerede var lømmelalderen der trykkede, men det kan det jo sikkert godt være...

Louise

Jamen altså i mine ører lyder det som om du gør alt det rigtige, så bare rolig det hele skal nok gå, det er jeg sikker på. Hov lige et godt råd fra en border-ejer til en anden, jeg ved ikke om det er noget I gør noget i, men forsøg at begræns kastelege så meget som muligt, da det stresser border collier meget og får dem op i meget højt gear i stedet for at gøre dem trætte. De kan blive helt maniske med det, og så er det det eneste i verden det handler om. Jeg bruger kastning af bold som belønning ved slutning af banen, når vi træner agility, og når vi er til konkurrencer så ligger bolden bare udenfor banen, så hun kan belønne sig selv, når hun er færdig. Og man kan jo godt bruge det til belønning i lydighedstræningen også med meget godt resultat

Anmeld

13. april 2010

Dictes mor

Jeg læste lige, at der var en som synes, at det var for meget træning du går til med din hvalp, der vil jeg sige, at det er det ikke, en border collie kan sagtens tåle at træne hver eneste dag, det er ikke noget problem. Det gjorde jeg med min, da hun var mindre og til dels også nu, og jeg kender mange som træner intenst med deres border collier flere time hver dag. Det er en arbejdshund du har fået, selvfølgelig skal du holde øje med tegn på træthed og så holde pauser og træne i korte intervaller, men du kan sagtens træne som du gør, det har din hund kun godt af, og den er glad for at du gør det, for du får ikke en anden race, som vil arbejde så hårdt for dig som en border collie

Anmeld

13. april 2010

Ina33

Sisley skriver:

Da vi fik vores - en cavalier king charles spaniel - troede jeg simpelthen jeg skulle dø! Jeg havde aldrig forestillet mig hvor stort et arbejde det er. Han er nu 3 år og er bare jordens dejligste vovse! Der gik ca. 2 år før brikkerne rigtig var faldet på plads og det kræver masser af tålmodighed og kærlighed at få tingene til at fungere. Noget jeg i hvert fald har lært er, at det ALDRIG betaler sig at skælde ud og blive sur uanset hvor meget man har lyst til det.

- så det skal nok gå for Jer også  Og hvis du har brug for at ynke, skriver du bare igen!

Ja det ER meget hårdt, det kan enhver hvalpeejer vist skrive under på.

Jeg forsøger også så vidt muligt at bruge positiv indlæring i arbejdet med min hund, og så forsøger at vi at give hende og ikke mindst os selv nogel gode vaner, og jeg synes allerede vi er på rette spor...

Tak for ynken, og jeg skal nok skrive igen hvis det bliver aktuelt.

Louise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.