Jeg synes det er uinteressant og faktisk nedladende overfor kvinder at det hele tiden skal diskuteres hvorvidt en graviditet kan rubriceres som en sygdom! For det kan den naturligvis ikke i sig selv! Men den er en kæmpe belastning for kroppen, og den medfører for nogle kvinder symptomer og følgevirkninger, som er at sidestille med egentlige sygdomsforløb. Jeg er enig i at udtalelsens må oprinde fra en mand og samtidig dårlig arbejdsgiver!
Man må da acceptere at det er forskelligt fra kvinde til kvinde hvordan en graviditet opleves og forløber og i udgangspunktet godtage det, når en kvinde sygemelder sig pga graviditetsgener. Selvfølgelig kan der være brådne kar indimellem der udnytter situationen, men det er jo ikke særligt for gravide, det vil der jo også altid være i alle mulige sammenhænge.
Jeg synes det er vildt synd for de kvinder der er "hårdt ramt" under graviditeten og som samtidig skal kæmpe med omverdenens "graviditet er ikke en sygdom". Og jeg synes det er et stort problem hvis omverdenens manglende accept fører til at nogle kvinder presser sig for hårdt og skal bevise en hel masse. det kan både få konsekvenser for barnet i maven men det kan også evt få senere følgevirkninger for kvinden (fx hvis man overhører en bækkenløsning).
Jeg kan slet ikke forstå når det fremføres i denne tråd at det ikke skulle være legitimt at blive hjemme fra arbejde pga voldsom kvalme og opkast. Jeg ville faktisk blive forarget hvis én af mine kolleger blev ved at møde op i den tilstand, for det er så absolut ikke udtryk for en ønskelig arbejdskultur og jeg ville håbe at vedkommendes leder ville tage et voksent ansvar og sende vedkommende hjem.
Anmeld