Er der fattigdom i Danmark...??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2010

oo

det kommer vel også an på om man "vælger" at blive uddannet når man er helt ung og evt single eller om man - som jeg - er 28 og gift og ved at starte familie. og selvfølgelig om man er bosat tæt på eller langt væk fra sit uddannelsessted. Jeg startede på SDU mens jeg boede på Nørrebro og nu bor jeg lidt udenfor Faaborg og det er da en god slat penge der går til transporten alene. og hvis jeg så også var typen der købte ALLE studiebøger, så ville der dælme ikke være mange hundrede kroner tilbage når husleje/mad/tlf/internet og hvad man ellers skal betale var væk!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2010

Sofia

Jeg er på SU, og det er min kæreste også. Jeg har ca. 200 kr. pr dag, 166 kr. fra SUen og så tjener jeg lidt ved siden af mit studie. Føler mig ikke fattig. Men vi har også kun faste udgifter i form af husleje, forsikringer, bøger til studiet, kontaktlinser, el, vand og varme. Altså vi har ingen bil der skal betales til, ingen renter eller gæld der skal betales af på. Så synes sagtens vi kan klare os for SUen, og der er også plads til fornøjelser. Det kan godt være, at vi beløbsmæssigt er under fattigdomsgrænsen, men jeg vil bestemt ikke kategorisere mig selv som fattig.

Jeg tror ikke der er ret mange i DK, der får mindre ind i måneden end os der er på SU, kontanthjælpen er jo ca. 1000 kr. højere end SUen, så umiddelbart vil jeg ikke mene, der er fattige i DK. Men det er jo en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, for hvis folk har sat sig med meget store udgifter, kan en kontanthjælp/mindsteløn jo hurtigt blive ædt op af disse udgifter - og så tror jeg virkelig der er nogen der lever på en sten (og som derfor måske kan betragtes som fattige). 

Jeg tror på at enhver er sin egen lykkes smed! 

Anmeld

4. marts 2010

helora

Nu eksisterer der jo en international fattigdomsgrænse, og procentdelen af de danskere, der lever i fattigdom, defineres udfra den. Så ja, der findes fattige mennesker i Danmark. Jeg er dagligt i forbindelse med dem via mit arbejde som jobkonsulent. Og mange af dem sidder i den situation pga. et sammensurium af sociale og helbredsmæssige årsager. Så min erfaring er, at det i mange tilfælde absolut ikke er selvforskyldt.

Anmeld

4. marts 2010

Cris

Nej, der er ikke noget rigtigt fattigdom. Alle kan få lidt hjælp af "far" staten (mange praler om at være selvstandig fra forældre, men pappa staten kommer tit med hjælp i stedet for)

Jeg kommer fra Spanien og jeg kender godt fattidom fra helt almenlige mennesker. Min mor faktisk blev enke da jeg var kun 6 år gamle og skulle arbejde som sindsyg for at kunne have lidt penge. Hvis hun havde blivet syg, så ville vi have endet på gaden. Ingen social støtte. Da jeg allerede var 10 har hun været på arbejde fra 9 om morgenen til 9 om aftenen. Jeg kender mange med forskellige problemer som ikke rigtigt findes her, hvis man er danskere.

Anmeld

4. marts 2010

Sara.

Tjuhl skriver:

det kommer vel også an på om man "vælger" at blive uddannet når man er helt ung og evt single eller om man - som jeg - er 28 og gift og ved at starte familie. og selvfølgelig om man er bosat tæt på eller langt væk fra sit uddannelsessted. Jeg startede på SDU mens jeg boede på Nørrebro og nu bor jeg lidt udenfor Faaborg og det er da en god slat penge der går til transporten alene. og hvis jeg så også var typen der købte ALLE studiebøger, så ville der dælme ikke være mange hundrede kroner tilbage når husleje/mad/tlf/internet og hvad man ellers skal betale var væk!

E det så før eller efter skat de der 250 kr? og er det pr voksen i husstanden eller hvordan?

Min mand og jeg (har en pige og venter endnu et barn lige om lidt) har tilsammen 500 kr efter skat....

Han er lærling og jeg er på su....

Men jeg føler mig bestemt ikke fattig...... nogle gange blir jeg lidt forundret over andre som klager over de ingen penge har (men alligevel har de stort hus, bil osv osv.....) Vi bor til leje, har ingen bil, betaler for vuggestue plads osv... Men føler mig ikke fattig (ved heller ikke om jeg går under fattig) Føler vi lever som vi vil og har det rigtig godt

Jo jeg gad da godt ha et hus med lækker have til børnene, men så er der børnenes jord lige 4 min. gang fra hvor vi bor... en kommunal legeplads med alt hvad dertil hører, geder, kaniner osv.. så det er bare vores have hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.