Er der fattigdom i Danmark...??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2010

oo

ja der er fattige i danmark, jeg er selv vokset op under fattigdomsgrænsen.

mine holdninger til den slags ting er jo ret skarpe, så jeg vil ikke gå i detaljer, men blot sige, at jeg synes det er noget forbasket svineri, at nogle mennesker har mere end hvad godt er, mens andre er tvunget til at skrabe sig igennem. og de der mener at fattigdom er selvforskyldt forstår jo slet ikke kapitalismens system!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2010

wamse

Jeg er helr sikker på vi har en del fattige her hjemme, man hører om familier der sættes på gaden fordi flere og flere ikke har råd til husleje mere. For pokker hvor må det være frygteligt. Jeg er helt ærligt fuldstændig ligeglad med om man selv er skyld i det, for det er i mine øjne vores ansvar som samfund at tage hånd om alle vores borgere.

Anmeld

4. marts 2010

Pige2009

Der skelnes mellem begreberne absolut fattigdom og relativ fattigdom. Absolut fattigdom defineres som en indkomst så lav, at selv de mest basale menneskelige eksistensbehov ikke kan dækkes. Dvs. at helt grundlæggende behov for husly, rent vand og føde ikke kan opfyldes.

Relativ fattigdom er et variabelt begreb, der ændrer sig alt efter hvor i verden man befinder sig. Relativ fattigdom refererer både til forskellen i velstand mellem I-lande og U-lande til forskelle mellem samfundsgrupper inden for de enkelte lande.

I EU opererer man med en definition der siger, at man er fattig, hvis man tjener mindre end 60% af den gennemsnitlige landsindkomst. Men der er mere tale om en definition af ulighed, frem for egentlig fattigdom. I Danmark er der ikke nogen fast fattigdomsgrænse.

K.h. Linda

Anmeld

4. marts 2010

Honningblomst

Loa skriver:

Det med computeren, jo kan man nok godt, men er bare ikke lige det jeg definere med ordet fattig. Jeg tror umiddelbart ikke jeg ville tænke en der havde råd til bærbar var fattig. (men jo jo der er undtagelser ved alting, for computeren kan være en gave osv. osv.)

Men nu troede jeg det gik ud på hvordan vi deffinerede ordet fattig...

Nu kender jeg ikke specielt meget til situationen omkring dem der bor på gaden, men tager man udgangspunkt i det man har set i tv omkring dem, så jo er det eget valg. Men man kan vel også være fattig ved eget valg?

Jamen, det var også bare en tråd om det....jeg synes det er svært...altså at sætte ord på hvad det indebærer..

Anmeld

4. marts 2010

Pige2009

Tjuhl skriver:

ja der er fattige i danmark, jeg er selv vokset op under fattigdomsgrænsen.

mine holdninger til den slags ting er jo ret skarpe, så jeg vil ikke gå i detaljer, men blot sige, at jeg synes det er noget forbasket svineri, at nogle mennesker har mere end hvad godt er, mens andre er tvunget til at skrabe sig igennem. og de der mener at fattigdom er selvforskyldt forstår jo slet ikke kapitalismens system!

Men i DK er der ingen defineret fattigdomsgrænse.

Anmeld

4. marts 2010

oo

gabriellasmor skriver:

det er jo det. men så er spørgmålet jo hvornår man er fattig?

jamen der er skam helt rene linier for hvornår man er fattig, det er besluttet af OECD og fattigdomsgrænsen er at man har 250 kroner om dagen efter skat.

Anmeld

4. marts 2010

oo

Men i DK er der ingen defineret fattigdomsgrænse.

gokgokgok...svaret findes længere nede

Anmeld

4. marts 2010

ekzunz

Baagøe skriver:

Der skelnes mellem begreberne absolut fattigdom og relativ fattigdom. Absolut fattigdom defineres som en indkomst så lav, at selv de mest basale menneskelige eksistensbehov ikke kan dækkes. Dvs. at helt grundlæggende behov for husly, rent vand og føde ikke kan opfyldes.

Relativ fattigdom er et variabelt begreb, der ændrer sig alt efter hvor i verden man befinder sig. Relativ fattigdom refererer både til forskellen i velstand mellem I-lande og U-lande til forskelle mellem samfundsgrupper inden for de enkelte lande.

I EU opererer man med en definition der siger, at man er fattig, hvis man tjener mindre end 60% af den gennemsnitlige landsindkomst. Men der er mere tale om en definition af ulighed, frem for egentlig fattigdom. I Danmark er der ikke nogen fast fattigdomsgrænse.

K.h. Linda

Jeg synes det er god skik lige at gøre opmærksom på sine kilder når man sakser fra nettet....

Anmeld

4. marts 2010

oo

Tjuhl skriver:

"Danmark har ingen officiel fattigdomsgrænse, men AE-Rådet har arbejdet med den definition, som Det Økonomiske Råd og OECD også bruger."

"Danmark har ingen officiel fattigdomsgrænse, men AE-Rådet har arbejdet med den definition, som Det Økonomiske Råd og OECD også bruger."

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.