rådighedsbeløb....hvad siger bankerne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2010

Kvindemin

Eva skriver:

Hej piger..

Nogen af jer der ved hvad bankerne siger om rådighedsbeløb pr. voksen og barn/børn?

Sidder her og regner lidt, og tænker om jeg mon nogensinde kommer til at kunne købe hus selv, måske jeg skal spare lidt op? eller have mine forældre til at kautionere for lån...hmm...ikke nemt som kommende pædagog, enlig mor med tre børn at købe hus. Måske det er for urealistisk...men jeg regner...

Knus Eva..

Vores siger 12000, inkl. 1 barn kun.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2010

Corn

Hus er en rigtig dejlig opsparing. Det var grunden til at vi købte hus for 7-8 år siden..

Anmeld

2. marts 2010

ekzunz

I mit lille hus i Næstved har jeg et realkreditlån på ca. 875000 og et boliglån på ca. 140.000 (man kan jo kun låne 80% hos realkreditinstitutterne) og med en F3'er koster det Kr. 2.600 + 1.100 på boliglånet. Så kommer der selvfølgelig ejendomsskatter og husforsikring, og alt i alt er mine faste omkostninger 4.722 pr. md. - uden at bo i huset - dvs. ren "hus-udgift" som vel modsvarer hvad man skal gi i husleje når man bor til leje. Så har man selvfølgelig et rentefradrag, men kan så heller ikke få boligsikring....

Men jeg aner ikke hvad man skal ha' at leve for....forhåbentligt ikke for meget...

Anmeld

2. marts 2010

Honningblomst

Chritinap skriver:

Vores siger 12000, inkl. 1 barn kun.

Det lyder vildt...men så er det måske 5000kr pr voksen...for så passer den meget godt her også. 11.000kr lyder meget ok for tre børn og en voksen...måske lige lidt nok?

Knus..

Anmeld

2. marts 2010

Honningblomst

Znuzke skriver:

I mit lille hus i Næstved har jeg et realkreditlån på ca. 875000 og et boliglån på ca. 140.000 (man kan jo kun låne 80% hos realkreditinstitutterne) og med en F3'er koster det Kr. 2.600 + 1.100 på boliglånet. Så kommer der selvfølgelig ejendomsskatter og husforsikring, og alt i alt er mine faste omkostninger 4.722 pr. md. - uden at bo i huset - dvs. ren "hus-udgift" som vel modsvarer hvad man skal gi i husleje når man bor til leje. Så har man selvfølgelig et rentefradrag, men kan så heller ikke få boligsikring....

Men jeg aner ikke hvad man skal ha' at leve for....forhåbentligt ikke for meget...

Ja, så paser det nok også meget godt med de 5500kr jeg giver nu...at det ville koste det og så mister jeg jo boligsikring selvfølgelig og nej, det er da ikke vildt, men med forbrug oveni er det jo lidt.

Tak for svar..

Knus..

Anmeld

2. marts 2010

Bamseboet :D

Da vi har nemt ved at bruge for mange penge... -også dem vi ikke har, så har vi lavet det sådan, at vi får 2000,- hver torsdag...

Vi er en familie på 2 voksne, 2 børn, 2 katte og 1 hund...

og dette beløb funker ganske godt. vi har også plads til xtra olie til fyret og taletid il telefnerne ( som begge ellers er under budgettet)

Anmeld

2. marts 2010

Honningblomst

Bamseboet :D skriver:

Da vi har nemt ved at bruge for mange penge... -også dem vi ikke har, så har vi lavet det sådan, at vi får 2000,- hver torsdag...

Vi er en familie på 2 voksne, 2 børn, 2 katte og 1 hund...

og dette beløb funker ganske godt. vi har også plads til xtra olie til fyret og taletid il telefnerne ( som begge ellers er under budgettet)

Jeg har slet ikke noget overblik...altså jeg hæver det hele og sparer alt jeg kan af beløbet og så lever vi bare...måske man burde holde lidt øje, men jeg mangler intet og bruger så heller ikke mere end jeg har Men kunne da helt sikkert spare endnu mere, men det synes jeg også bare er så trist...vil gerne købe det jeg har brug for og lyst til..

Men det er en super måde det der med et beløb, vi gjorde det også min x og jeg...men nu jeg bare er alene, så er det jo bare mig der skal have styr på det..

Anmeld

2. marts 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Jeg ved at de store banker (Nordea og Danske Bank) har nogle ret høje standard krav. I Nordea fik vi oplyst at en familie på to voksne og to børn skulle have 14.000 til rådighed, og i DB har vores venner som er 2 voksne og 3 børn fået besked på at kravet i efteråret steg til 16.000.

Selvfølgelig er der nok mulighed for en individuel vurdering.

Vores egen bank (Nykredit) opgav for et år siden at de helst så at man som en familie på 2 voksne og 1 barn havde mindst 10.700 - det er højest tænkeligt steget siden.

Hvordan de når frem til de rådighedsbeløb ved jeg ikke. Vi lever lige nu og her op til Nordea krav for 2+2-familien, men kun fordi vores rente på vores renteloftlån er halveret. Om et år, når renten nok ersteget og vi har en dp-plads mere, gør vi absolut ikke. Og det er vel ok. Synes ikke vi mangler noget i dagligdagen.

Om det kan betale sig at købe hus? Det kommer vel an på så meget... En lejebolig på størrelse med vores hus vil vel koste ca. 8.000/md - når renten er i top på vores lån giver vi 10.000 i huset + ejendomsskat, renovation og husforsikring. I en lejebolig er der boligsikring, i ejet hus er der rentefradrag + at noget af ydelsen er en slags opsparing. Der er mulighed for gevinst ved at eje, men kun hvis priserne stiger.

Vi har aldrig siddet i en lejebolig, men måtte købe, da vi flyttede hjemmefra, da der var vanvittig lang ventetid på lejeboliger i vores prisklasse. I dag er jeg glad for det og kunne ikke forestille mig ikke at eje. Men det er vel dybest set et temperamentsspørgsmål.

Anmeld

2. marts 2010

Diana...

Vores bank sagde 5000 pr voksen og 3000 pr barn. 

Anmeld

2. marts 2010

Honningblomst

cmks2007 skriver:

Jeg ved at de store banker (Nordea og Danske Bank) har nogle ret høje standard krav. I Nordea fik vi oplyst at en familie på to voksne og to børn skulle have 14.000 til rådighed, og i DB har vores venner som er 2 voksne og 3 børn fået besked på at kravet i efteråret steg til 16.000.

Selvfølgelig er der nok mulighed for en individuel vurdering.

Vores egen bank (Nykredit) opgav for et år siden at de helst så at man som en familie på 2 voksne og 1 barn havde mindst 10.700 - det er højest tænkeligt steget siden.

Hvordan de når frem til de rådighedsbeløb ved jeg ikke. Vi lever lige nu og her op til Nordea krav for 2+2-familien, men kun fordi vores rente på vores renteloftlån er halveret. Om et år, når renten nok ersteget og vi har en dp-plads mere, gør vi absolut ikke. Og det er vel ok. Synes ikke vi mangler noget i dagligdagen.

Om det kan betale sig at købe hus? Det kommer vel an på så meget... En lejebolig på størrelse med vores hus vil vel koste ca. 8.000/md - når renten er i top på vores lån giver vi 10.000 i huset + ejendomsskat, renovation og husforsikring. I en lejebolig er der boligsikring, i ejet hus er der rentefradrag + at noget af ydelsen er en slags opsparing. Der er mulighed for gevinst ved at eje, men kun hvis priserne stiger.

Vi har aldrig siddet i en lejebolig, men måtte købe, da vi flyttede hjemmefra, da der var vanvittig lang ventetid på lejeboliger i vores prisklasse. I dag er jeg glad for det og kunne ikke forestille mig ikke at eje. Men det er vel dybest set et temperamentsspørgsmål.

Tak for svar...for mig er det nu ikke et temperamentssag men udelukkende et spørgsmål om det kan betale sig nu og her....synes ikke det er værd at eje et hus hvis jeg så samtidig skal sidde meget hårdt...men måske det faktisk ikke vil gøre den store forskel...altså, lige nu betaler jeg 2400kr i ren leje på et hus på 120m2(altså når jeg trækker boligsikring fra) og det er med alt regnet ind i...dvs det ville koste 5500kr og det er jo så de 3100kr i boligsikring der ryger...

Nu er det også svært at regne ud hvad jeg har når jeg er uddannet, men regner jeg med en indkomst på netto 16000kr (mon ikke det er der omrking som pæd?) det ville give mig 10.000kr at leve for om md. til mig og tre børn hvis jeg ejede huset og ikke lejede det og det er så uden børnepenge, så kan godt være banken ville sige god for mig...hmm...men ville jo naturligvis give mig de der 3000kr mindre at leve for hver måned...det er sgu svært, skal man tænke langt eller kortsigtet..

Knus Eva..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.