Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Jeg ved at de store banker (Nordea og Danske Bank) har nogle ret høje standard krav. I Nordea fik vi oplyst at en familie på to voksne og to børn skulle have 14.000 til rådighed, og i DB har vores venner som er 2 voksne og 3 børn fået besked på at kravet i efteråret steg til 16.000.
Selvfølgelig er der nok mulighed for en individuel vurdering.
Vores egen bank (Nykredit) opgav for et år siden at de helst så at man som en familie på 2 voksne og 1 barn havde mindst 10.700 - det er højest tænkeligt steget siden.
Hvordan de når frem til de rådighedsbeløb ved jeg ikke. Vi lever lige nu og her op til Nordea krav for 2+2-familien, men kun fordi vores rente på vores renteloftlån er halveret. Om et år, når renten nok ersteget og vi har en dp-plads mere, gør vi absolut ikke. Og det er vel ok. Synes ikke vi mangler noget i dagligdagen.
Om det kan betale sig at købe hus? Det kommer vel an på så meget... En lejebolig på størrelse med vores hus vil vel koste ca. 8.000/md - når renten er i top på vores lån giver vi 10.000 i huset + ejendomsskat, renovation og husforsikring. I en lejebolig er der boligsikring, i ejet hus er der rentefradrag + at noget af ydelsen er en slags opsparing. Der er mulighed for gevinst ved at eje, men kun hvis priserne stiger.
Vi har aldrig siddet i en lejebolig, men måtte købe, da vi flyttede hjemmefra, da der var vanvittig lang ventetid på lejeboliger i vores prisklasse. I dag er jeg glad for det og kunne ikke forestille mig ikke at eje. Men det er vel dybest set et temperamentsspørgsmål.
Anmeld