Jer der har studielån og betaler tilbage...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. februar 2010

Honningblomst

lisbeth2910 skriver:

Man kan ikke bare betale af hvad man vil. De sender dig et brev med hvad betalingerne skal være. Man betaler hver 2. måned.

Jeg ville lave mit om så jeg betalte mere, og det skulle jeg sørme betale for at få ændret. Du skal også betale ex. hvis du pludselig skulle komme til penge, og vil betale det hele af på en gang.

Jeg lånte det meste af min studietid på seminariet (3 år tror jeg), og jeg betaler 1800 kr. hver anden måned. Men det er altså også kun fordi jeg har betalt for at få beløbet hævet. Jeg blev færdig i 2002 og tror jeg er fædig med at betale om ca. 1 år.

Men hvis man fra starten vælger det, kan man så ikke..? det gjorde jeg med et jeg havde engang..jeg smed alle pengene på en gang..men så kan jeg jo bare spare op og smide det hele på en gang når jeg har sparet op...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2010

Lullaby

Ok, ja, så er det jo en del...men altså, du har jo fået noget godt ud af de penge

Absolut. Har da en 45 års tid tilbage eller mere på arbejdsmarkedet så pengene er godt givet ud

Anmeld

26. februar 2010

Honningblomst

MorpåSjælland skriver:

Absolut. Har da en 45 års tid tilbage eller mere på arbejdsmarkedet så pengene er godt givet ud

Ja for pokker...og da hellere lån til udd end alt andet som er døde ting..

Anmeld

26. februar 2010

KarinaIda

Eva skriver:

hvor meget betaler I tilbage om md. hvor mange år skal I betale og hvor står var jeres gæld da I var færdige med udd. Sidder her og synes pludselig ikke der er så forfærdelig lang tid til jeg er tilbage og pludselig skal regningen for den vilde luksus jo betales tilbage.....

Knus Eva..

Jeg lægger 1200 hver anden måned til mit su lån...

Anmeld

26. februar 2010

LISBETH:-)

Eva skriver:

Men hvis man fra starten vælger det, kan man så ikke..? det gjorde jeg med et jeg havde engang..jeg smed alle pengene på en gang..men så kan jeg jo bare spare op og smide det hele på en gang når jeg har sparet op...

Måske???? Der er sikkert lavet mange ting om siden jeg lånte mine penge for 10 år + siden. Jeg kan ihvertfald ikke betale det hele tilbage, eller jo det kan jeg godt men så koster det ekstra.

Jeg var lige inde og kigge på deres hjemmeside og der stod der at hvis man har lånt 140.000 kr. bliver ydelsen regnet ud på at det skal tilbage betales over 14 år. Det skulle være med renters rente osv.

Anmeld

26. februar 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Stumpen skriver:

Jeg begynder først at betale af næste år i jan.. Men min bakndame har snakket om at jeg skal afdrage 1500 hver anden måned har vel en gæld på omkring de 200 kg.. Haft lån i 6 år..

Jeg skylder 215.000 og er begyndt i januar at betale af - selvom renten pt er meget lav, og det påvirker min tilbagebetalingsplan positivt, skal jeg betale ca. 1400 kr om måneden i næsten 15 år - så tror desværre ikke din bankdame har helt ret der

Renten er variabel, så falder den, stiger mine afdrag på hovedstolen (den månedligeydelse sættes ikke ned), og stiger den, stiger min tilbagebetalingstid (ydelsen stiger heller ikke).

Ønsker man at betale mere end Økonomistyrelsen forlanger, betale af, inden man egentlig behøver eller betale engangsbeløb ind, kan dettes gøres via studielaan.dk - kan ikke lige se nogen steder at det koster gebyrer, men ved det ikke helt.

Anmeld

26. februar 2010

Stumpen

cmks2007 skriver:

Jeg skylder 215.000 og er begyndt i januar at betale af - selvom renten pt er meget lav, og det påvirker min tilbagebetalingsplan positivt, skal jeg betale ca. 1400 kr om måneden i næsten 15 år - så tror desværre ikke din bankdame har helt ret der

Renten er variabel, så falder den, stiger mine afdrag på hovedstolen (den månedligeydelse sættes ikke ned), og stiger den, stiger min tilbagebetalingstid (ydelsen stiger heller ikke).

Ønsker man at betale mere end Økonomistyrelsen forlanger, betale af, inden man egentlig behøver eller betale engangsbeløb ind, kan dettes gøres via studielaan.dk - kan ikke lige se nogen steder at det koster gebyrer, men ved det ikke helt.

hm... Lårt...

Anmeld

26. februar 2010

Anja

Jeg lånte ca 150.000kr og jeg betaler af over 13 år og betaler så 2300kr hver anden mdr.

Så vidt jeg ved vælger de et minimumsbeløb man SKAL betale om så er det op til en selv, hvis man betaler ekstra ind, hvis man har råd/lyst til det.

Anmeld

26. februar 2010

Tiemje

Hej Eva.

Jeg havde studielån i de 5 år, jeg læste jura (samt under et halvt års tyskstudier ), og min samlede studiegæld ved studieafslutning beløb sig til ca. 150.000 kr. Den seneste indfrielsesmåned er november 2019 (jeg blev færdiguddannet i juli 2005), og som jeg husker det, var minimumsindbetalingen, da jeg startede 2200 kr. hver anden måned.

Jeg begyndte tilbagebetalingen i januar 2007, og jeg besluttede, at jeg ville indfri lånet så hurtigt som muligt. Jeg betalte derfor gennemsnitligt 5000 kr. om måneden, indtil min bankrådgiver fortalte mig, at banken hellere så, at jeg sparede de 5000 kr. op til udbetaling på det hus, vi forventer at købe inden for en overskuelig årrække. Lige nu betaler jeg derfor 565 kr. om måneden, hvilket er minimumsbeløbet med min restgæld på 60.260 kr.

Hvis du har digital signatur, kan du logge ind på borger.dk, hvor du kan ændre ydelsens størrelse og dermed se, hvilken indvirkning det får på løbetiden. Det er dog muligt, at du skal være i gang med tilbagebetalingen, før du kan gøre det.

For så vidt angår renterne så kan jeg ikke forestille mig, at jeg på noget tidspunkt i mit liv vil kunne komme til at låne penge billigere end studielånet. Som et eksempel kan jeg nævnte, at jeg, hvis jeg fortsætter med at indbetale 565 kroner om måneden, vil have betalt 66.105 kr. tilbage, hvilket vil sige, at jeg vil have betalt 6000 kroner i renter over en periode på næsten ti år.

Og så vil jeg også lige sige, at jeg et hav af gange har ændret størrelsen på afdraget, uden at dette har kostet mig ekstra. Jeg har gjort det ved ganske få klik med musen via borger.dk, og jeg skal ikke afvise, at det måske er anderledes, hvis man ændrer ydelsen ved at ringe. Man betaler et gebyr på enten 5 eller 10 kr. pr. overførsel (afhængig af overførselstypen), ligesom man også betaler 10 kr. for hvert ekstra beløb, du indbetaler. Du kan altså "ekstraafdrage" lige så tosset, du vil, og det koster dig kun overførselsgebyret på enten 5 eller 10 kroner.

I gamle dage (som i for 10-15 år siden) kunne det ikke lade sig gøre at indfri et studielån, men det kan det sagtens i dag. Hvis du skulle komme til penge, kan du derfor til hver en tid indfri lånet.

Nå, det blev en lang smøre  Jeg håber, at du kan bruge det.

Tina

Anmeld

26. februar 2010

Stumpen

Glem det -troede jeg skrev i en anden tråd

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.