Det er en rigtig snot-situation at stå i så du får lige en krammer herfra.
Mit råd er lidt anderledes, men prøv at tænke lidt over det.
Da jeg blev gravid med min datter, var min kæreste og jeg lige taget hjem over en uge før tid fra en ferie i Toscana fordi min svigermor og jeg havde været oppe at skændes så det bragede..
Da jeg efterfølgende fandt ud af at jeg var gravid måtte jeg tage stilling til en masse ting - bl.a. hvordan vi håndterede forholdet til farmor og farfar.
Jeg tænkte utroligt meget over det og baseret på det (samt mit forhold til min egen mor, der også har en tendens til at ville bestemme alting selvom jeg er over 30, gift og bor 4 timer fra hende) vil jeg give dig flg. råd:
DU er ikke ansvarlig for hvordan din mor og din bror opfører sig!
DU kan ikke ændre dem - og du skal ikke regne med at de ændrer sig for din skyld!
Det eneste i alt det her du kan styre er hvordan du vælger at opfatte tingene og hvordan du vælger at reagere.
De svære spørgsmål du skal stille dig selv - og svare dig selv ærligt på:
Vil du gerne have din mor på besøg? Rent følelsesmæssigt altså, ikke fordi du føler at du bør gøre det? Betyder det noget for dig om hun kommer på hospitalet? Og i givet fald, hvad? Hvorfor betyder det noget?
Det samme med din bror?
Har du nogle accept issues fra din barndom med stadig? Alle børn ønsker bevidst eller ubevidst at deres forældre er stolte af dem - bærer du stadig rundt på det?
Nogle gange når man sætter sig ned og tænker over sådan nogle ting og er 100% ærlig overfor sig selv, kommer der nogle ting frem der overrasker en, eller måske nogle ting man ikke er videre stolt af, men det er helt sikkert sundt, og det hjælper en til at opnå det følelsesmæssige overblik, og det lyder på mig som om det er det du har brug for.
Du bør nok også udvide spørgsmålene til hvad så efter sygehuset? Ønsker du et forhold til din bror og mor - ønsker du at jeres barn får et forhold til dem. Husk igen på at det skal være realistisk - folk ændrer sig sjældent og du kan ikke gå ud fra at din mor og bror ændrer sig, bare fordi du får et barn.
Husk iøvrigt på at det er en meget følelsesmæssig ting at blive mor - hormoner og følelser er ofte meget voldsomme især i starten, så du bør måske vente lidt med at spekulere over den fremtid der ligger lidt længere væk, men koncentrere dig om fødslen mv.
Hvis jeg var dig ville jeg ikke hverken invitere dem, eller bede dem om at blive væk, men simpelt hen afvente, og så lade være med at have nogle forventninger til dem...
Giver det lidt mening?