Hvad maa man ikke spise naar man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2010

Marie29

Hey

Nu er jeg lidt af en bakterienørd, så der er ting jeg helt sikkert ikke spiser.

Koldrøget fisk, som røget laks, gravad laks og lignende pga bakterien Listeria monocytogenes. Klart det jeg holder mest øje med, da bakterien er forbundet med abort og for tidlig fødsel. Det er ligeledes, derfor man ikke må spise upasteuriseret mælkeprodukter, fx upasteuristeret oste. De fleste oste er pasteuriseret, hold dog øje med udlandske oste, især franske. Står der ikke past. mælk på osten, så lad den ligge. Og skiveskåret pålæg skal helst ikke være for tæt på mht dato. Spis det forholdsvist "frisk", da bakterien kan vokse ved køleskabstemp.

Heller ikke råt kød pga risiko for toxoplasmose-smitte

Også alt det, der er nævnt, med ikke for meget fede fisk pga tundmetaller, ikke lever pga A-vitamin

Der er så mange ting man ikke må....man bliver jo helt paranoid

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2010

Kats

RumlesMor skriver:

Bare for at være ordkløver et kort øjeblik, så er den generelle fortolkning af forfældre: slægtning som man nedstammer fra, typisk længere tilbage end bedsteforældrene.

Altså er man i min verden tilbage i "gamle dage" hvor verden omkring os var anderledes - på flere måder. Den måde min mormor opdragede børn på er meget forskellig for min - ikke at det nødvendigvis er godt eller skidt - men det er altså anderledes.

Nå det er sagt, så prøvede jeg ikke at starte nogen debat om hvorvidt man skal bruge make-up, farve hår eller holde legetøjet kemi-frit...man gav udtryk for at jeg ikke syntes man blindt kan lukke øjnene - fordi man ikke tidligere har haft fokus på det.

Hvis jeg personligt skal komme på banen, så har jeg ikke selv været nød til at fravælge noget mad på grund af min graviditet - men tænker generelt over hvad jeg spiser. Og jeg må da indrømme at jeg under min graviditet begrænser mit make-up brug, og i øvrigt bruger make-up uden parfume og parabener (dem under mistanke). Parfume har jeg altid sprøjtet på tøjet, frem for huden - og mine rengøringsmidler er miljømærket.

Men jeg kunne aldrig finde på at dømme folk for at de gør tingene anderledes. Synes bare at børn fortjener omtanken, at man har taget en beslutning omkring det -uanset i hvilke grad man så udøver det.

Jeg prøver så godt jeg kan, men hvem ved...om 10 år er det måske helt anderledes igen igen, men så har jeg forsøgt at gøre mit bedste.

Tak for dit saglige og fornuftige indlæg!

Det virker på mig også tåbeligt  - ikke at gøre sit bedste for den lille baby i maven.
Så når dygtige forskere er kommet frem til nogle anbefalinger - så lytter jeg da til det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.