Hvad maa man ikke spise naar man er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2010

oo

Ja det gør jeg altså også, hvis man skal gå efter "reglerne" må man jo ingenting indtage....;-( Og helt ærlig så kan man altså blive lidt for regelrytter synes jeg, håber ikke jeg støder nogen, det er bare min holdning....;-) Hver sin mening;-) og VI har det da godt...og tror ikke vores forfædre levede såååå stramt;-) herhjemme spiser vi chili og hvidløg i det meste af vores mad.....og det er da næsten ikke til at undvære hvis det skal smage af noget;-)

knus jill 

nej vores forfædre levede ikke så stramt - de blev heller ikke særlig gamle og børnedødeligheden var enormt høj. desuden var de ikke omgivet af masseproduceret, syntetisk mad og kemikalier, som vi er det idag.

chili og hvidløg må man gerne spise når man er gravid - det står ingen steder at krydderier er farlige for graviditeten.

der er rigtig rigtig mange ting man kan indtage med god samvittighed når man er gravid, faktisk er det ikke særlig mange ting man skal holde sig helt fra. Og nu ved jeg at Anetski har kæmpet både for at få sit første barn, men bestemt også for at få sit andet, så jeg går ud fra hun spørger fordi hun ikke har lyst til at tage nogen chancer med graviditeten/muligheden for at blive gravid. Hun bor desuden i udlandet og ville måske bare gerne have nogle links til hvad man anbefaler herhjemme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2010

jillkolsbjerg

RumlesMor skriver:

Synes bestemt man skal bruge sin fornuft, og ikke hænge sig i samtlige regler og restriktioner...alt med måde er også mit motto.

MEN...når det er sagt, så bliver jeg altid provokeret af "sådan gjorde man i gamle dage, og det er gået fint".

Vi lever altså ikke i den samme verden, som i "gamle dage".

Vores fødevarer er MEGET anderledes, vi er omgivet af kemikalier og andre produkter som man ikke havde i gamle dage - og det er først nu man seriøst er begyndt at undersøge hvordan det påvirker mennesket, vores sundhed og klima.

Det er ikke tænkt specifik i forhold til trådens overordnede emne, men generelt når folk vil sammenligne nutiden med fortiden...måtte bare ud med det!

Nu er der ingen der skriver gamle dage;-) forfædre kan menes på flere måder....f.eks forældre osv....og siger ikke man skal overdrive...men mener også at man IKKE behøver at lægge sit liv HELT om fordi man er gravid....man er jo ikke syg;-)

og hvis man holder sig fra bestemte madvare og sådan......så må man jo heller ikke bruge make-up, deo. parfume, farve hår gøre rent ( med rengøringsmidler) det kan jo være ligeså "farligt";-) og jeg mener bare......tror du ALLE gøre det......eller bruger mindre af disse ting.....et helt andet emne ja ved det godt.....men men men....bare en opfølgning;-) Ikke jeg i hvert fald......ligner jo en hængt kat uden øjenvipper og bryn hvis jeg ikke bruger make-up....smiler....føler mig bleg og tyk i forvejen....hehe....;-) 

Selvfølgelig ALT med måde...også når man ikke er gravid;-)

knus jill;-)

Anmeld

17. januar 2010

Dictes mor

MoarJ skriver:

Spiste lige hvad jeg havde lyst til.. Spiste ikke overdrevet af tingene... Joooh... Boller i Karry gjorde jeg.. Hehe.. Livretten herhjemme...

Ejjj, nu fik du lige startet en craving hos mig, må have boller i karry... Ihhh, og det kan jeg jo ikke få fat på nu, æv æv æv ...

Anmeld

17. januar 2010

luckas-mor

hej

ja som andre skriver er der jo meget der er så skadeligt, men man kan jo ikk leve a luft,

jeg spiser hva jeg har lyst til men passer lidt på med al for meget salt da mine æggehvide tal er lidt høje.. ellers spiser jeg helt normalt, og har fået meget ros over min store, sunde og raske dreng i maven hver gang jeg har været til scanning eller anden undersøgelse

så jeg vil mene man kan spise hva man plejer men man må ikk være på slankekur sagde min jdm

knus natascha 35+6

Anmeld

17. januar 2010

RumlesMor

jillkolsbjerg skriver:

Nu er der ingen der skriver gamle dage;-) forfædre kan menes på flere måder....f.eks forældre osv....og siger ikke man skal overdrive...men mener også at man IKKE behøver at lægge sit liv HELT om fordi man er gravid....man er jo ikke syg;-)

og hvis man holder sig fra bestemte madvare og sådan......så må man jo heller ikke bruge make-up, deo. parfume, farve hår gøre rent ( med rengøringsmidler) det kan jo være ligeså "farligt";-) og jeg mener bare......tror du ALLE gøre det......eller bruger mindre af disse ting.....et helt andet emne ja ved det godt.....men men men....bare en opfølgning;-) Ikke jeg i hvert fald......ligner jo en hængt kat uden øjenvipper og bryn hvis jeg ikke bruger make-up....smiler....føler mig bleg og tyk i forvejen....hehe....;-) 

Selvfølgelig ALT med måde...også når man ikke er gravid;-)

knus jill;-)

Bare for at være ordkløver et kort øjeblik, så er den generelle fortolkning af forfældre: slægtning som man nedstammer fra, typisk længere tilbage end bedsteforældrene.

Altså er man i min verden tilbage i "gamle dage" hvor verden omkring os var anderledes - på flere måder. Den måde min mormor opdragede børn på er meget forskellig for min - ikke at det nødvendigvis er godt eller skidt - men det er altså anderledes.

Nå det er sagt, så prøvede jeg ikke at starte nogen debat om hvorvidt man skal bruge make-up, farve hår eller holde legetøjet kemi-frit...man gav udtryk for at jeg ikke syntes man blindt kan lukke øjnene - fordi man ikke tidligere har haft fokus på det.

Hvis jeg personligt skal komme på banen, så har jeg ikke selv været nød til at fravælge noget mad på grund af min graviditet - men tænker generelt over hvad jeg spiser. Og jeg må da indrømme at jeg under min graviditet begrænser mit make-up brug, og i øvrigt bruger make-up uden parfume og parabener (dem under mistanke). Parfume har jeg altid sprøjtet på tøjet, frem for huden - og mine rengøringsmidler er miljømærket.

Men jeg kunne aldrig finde på at dømme folk for at de gør tingene anderledes. Synes bare at børn fortjener omtanken, at man har taget en beslutning omkring det -uanset i hvilke grad man så udøver det.

Jeg prøver så godt jeg kan, men hvem ved...om 10 år er det måske helt anderledes igen igen, men så har jeg forsøgt at gøre mit bedste.

Anmeld

17. januar 2010

Liljesilas

Min læge pointerede at jeg ikke måtte spise sushi og rødt kød.

Anmeld

17. januar 2010

Lise

Af hvad jeg ved så bør man holde sig fra

- Tun pga store mængder af tungmetaller. Du kan spise dåsetun, da det er små fisk eller noget - det er i hvert fald ok at spise dåsetun, men ikke så godt med tunsteak.

- Rødt kød pga bakterier, som kan skade dit barn.

- Sushi - med mindre fisken har været frossen i minimum 24 timer. Det er et lovkrav i DK at fisken skal have været frossen i 24 timer, så man bør kunne spise sushi på restaurant, hvis man har lyst.

- Bløde oste lavet af upasteuriseret mælk.

- Sprut, smøger og hash  Det er ikke godt for nogen..

Og selvfølgelig må man spise hvidløg og chili mens man er gravid. Det er der vist aldrig nogen der har sagt at man ikke måtte...

Anmeld

17. januar 2010

Snuffler25

Tjuhl skriver:

er du blevet gravid???

Jaa jeg vil også gerne vide om du er blevet gravid Anetski ??

Anmeld

17. januar 2010

Mette-Marie

Man skal også holde sig fra brie og blåskimmelost selvom de er lavet af pasteursieret mælk, da de er god grobund for listeria. Endvidere skal bør man holde sig fra røget/gravad laks, hvis det har ligget i køleskabet i mere end 2 dage. (også risiko for listeria)

/Mette 20+0

Anmeld

17. januar 2010

LISBETH:-)

Jeg vil lige tilføje at det med at man fraråder f.eks. de bløde oste, er jo ikke fordi det bare er en smule skadeligt for barnet. Men fordi, hvis man er uheldig at få for mange bakterier kan fødslen gå igang før tid, eller i værste tilfælde kan barnet dø. Så i mine øjne er det lidt som at spille russisk roulette med sit ufødte barns liv.

Jeg tænker over ikke at indtage nogen af de ting der direkte frarådes, og forsøger mest muligt at undgå parfume, make up osv. som kan være skadeligt. Men det betyder altså ikke at man ikke kan tage f.eks. make up på, det fås (på nettet) uden alle de farlige stoffer i. Og man kan også få rengøringsmiddel uden skadelige stoffer osv. 

Jeg synes kun det er godt at man tænker over og indarbejder nogen gode vaner mens man er gravid, så kan man også bruge dem når barnet er født.

Jeg tror at man kommer langt ved at bruge sin sunde fornuft

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.