Af hvad jeg ved så bør man holde sig fra
- Tun pga store mængder af tungmetaller. Du kan spise dåsetun, da det er små fisk eller noget - det er i hvert fald ok at spise dåsetun, men ikke så godt med tunsteak.
- Rødt kød pga bakterier, som kan skade dit barn.
- Sushi - med mindre fisken har været frossen i minimum 24 timer. Det er et lovkrav i DK at fisken skal have været frossen i 24 timer, så man bør kunne spise sushi på restaurant, hvis man har lyst.
- Bløde oste lavet af upasteuriseret mælk.
- Sprut, smøger og hash
Det er ikke godt for nogen..
Og selvfølgelig må man spise hvidløg og chili mens man er gravid. Det er der vist aldrig nogen der har sagt at man ikke måtte...
Det er også de råd jeg holder mig til.
Mht rengøringsmidler, make up, parfume m.m. så passer jeg lidt ekstra på fordi min kæreste er multiallergiker, så jeg forsøger at undgå at udsætte mig for for meget parfume, kemikalier, parabener m.m. og spise så økologisk som muligt for at spare Jonathan for så mange allergener som muligt.
Min pointe er: Jeg undværer ikke noget - jeg har bare byttet produkterne ud med nogle uden disse ting i - f.eks. har Sephora i udlandet og flere helsekost-butikker makeup, deodoranter, shampoo og anden sæbe uden parabener og parfume i, og så bruger jeg da bare det i stedet for mine gamle produkter... Og som nævnt miljøvenlige rengøringsmidler.
Allergi var vist heller ikke så udbredt i "gamle dage"?
Og nej - graviditet er ikke en sygdom, men det er stadigvæk en tilstand hvor man pludselig skal tage hensyn til et andet liv som er langt mere skrøbeligt end ens eget. Og jeg synes det er direkte hul i hovedet ikke at holde sig nogenlunde til forskrifterne som anbefales...
Rosa