Hvor er jeg bare træt af MMF

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.635 visninger
35 svar
0 synes godt om
10. januar 2010

mariamiss6

Uanset hvad jeg gør, og hvilken opskrift jeg bruger, med eller uden vand, dobbelt op på vand, meget eller lidt flormelis, ekstra varme, trille trille trille, og ælte ælte ælte. Det VIL bare ikke hold eop med at revne, det VIL bare ikke være elastisk, og det VIL bare ikke hold eop med at være tørt så det krakelerer....

Hvad fanden gør i andre..... Anasmors kager er så skide flotte så jeg næsten ikke kan tro på at det er lavet med MMF, og det irriterer mig, at uanset hvad helvede jeg gør, så VIL det bare ikke som jeg vil....

Suk, nogle gode råd?

bortset fra det så kan jeg trille i mellem hænderne i en uendelighed, og de skide revner i klumpen VIL bare ikke gå væk, kun hvis det er meget små klumper..... og ak og ve, det går jo ikke med en lille golfkuge til at betrække en hel kage vel, man er ligesom nødt til at have gang i en hel portion, og det vil bare ikke....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2010

Winnie

Undskyld, at jeg som helt ny i dette "blander" mig, men har du prøvet at varme mmf'en lidt i micro'en som anasmor skrev til dig?

Jeg lavede min første mmf i torsdags, brugte anasmors opskrift og fredag da jeg skulle rulle den ud, havde jeg svært ved at få den så smidig som den skulle og anasmor havde skrevet at man kunne varme den lidt i microen, så det gjorde jeg og det hjalp.

Anmeld

10. januar 2010

mariamiss6

Winnie skriver:

Undskyld, at jeg som helt ny i dette "blander" mig, men har du prøvet at varme mmf'en lidt i micro'en som anasmor skrev til dig?

Jeg lavede min første mmf i torsdags, brugte anasmors opskrift og fredag da jeg skulle rulle den ud, havde jeg svært ved at få den så smidig som den skulle og anasmor havde skrevet at man kunne varme den lidt i microen, så det gjorde jeg og det hjalp.

Du drømmer ikke om hvor mange gange jeg har givet liiiiige lidt ekstra vrme i microovnen..... suk siger jeg bare....

og alle må blande sig, uanset hvor "gamle" de er

Anmeld

11. januar 2010

Winnie

mariamiss6 skriver:

Du drømmer ikke om hvor mange gange jeg har givet liiiiige lidt ekstra vrme i microovnen..... suk siger jeg bare....

og alle må blande sig, uanset hvor "gamle" de er

ej, hvor træls for dig, så kan jeg ski godt forstå at du sukker sådan  Jeg håber at en af de "gamle" kan hjælpe dig, når de ser dit indllæg 

Anmeld

11. januar 2010

Anasmor

Hvor ville jeg bare gerne vide hvad pokker der går galt.. men hvis din mmf revner og krakelerer, så er det HELT sikkert fordi du har for meget flormelis i.. Når man laver den dagen før, så skal man virkelig passe på med flormelisen, for efter et døgn, så har mmf´en sat sig, og hvis der så er æltet for meget flormelis i så bliver den tør... så hellere en lille bitte smule klistret, og så ælte lidt mere i når man skal bruge den, end omvendt... man kan ikke redde den hvis den bliver alt for tør...

Kan bare ikke greje hvad der går galt... prøv, helt helt detaljeret at beskrive hvad du gør fra start til slut... med hver eneste lille ting du gør, måske finder jeg så løsningen ....

Kh Stinna

Anmeld

11. januar 2010

Anasmor

Hej Maria.

Hvis du sidder og skriver nu, så læser jeg først dit indlæg i morgen tidlig, og svarer dig hurtigst muligt... Kan ikke holde øjnene åbne mere, så vender tilbage til dig..

Kh Stinna

Anmeld

11. januar 2010

mariamiss6

jamen jeg følger jo en eller anden opskrift.... tag nu den jeg har brugt mest....

100 g skum
1 spsk vand
1 spsk olie
400 g flormelis

skum vand og olie, 30 sekunder i microovnen hvis det ikke er helt nok, efter at have rørt meget grundigt i det, så får de 5-10 sekunder mere, og så putter jeg farven i, og derefter ca. ½'delen af flormelisen, som jeg så, med en ske, rører godt ind i dejen.... Så snart jeg kan stikke fingrene i (bagsiden af fingrene, altså uden at kramme dejen) så gør jeg dette, og ælter flormelisen i med mine hænder, for resten af tiden.... Jeg har aldrig nogen sinde brugt alle de 400 g flormelis, og det er endda inklusive det jeg bruger på at rulle dejen ud.... Når min kage er HELT færdig står jeg altid tilbage med ca 1/4 af flormelisen, helt urørt - har aldrig været i kontakt med dejen... så jeg skulle jo bestemt mene min MMF ikke får for meget flormelis. Jeg hører kun andre sige at de synes de bruger uendeligt meget flormelis til deres MMF.

Jeg prøvede samme opskrift, men ændrede 1 spsk vand, til ½ spsk olie (altå i alt 1½ spsk olie og intet vand) det gav et rigtig lækkert blødt resultat, som er skide godt til overtræk, men som er lort til figurer, fordi den er for blød, og falder sammen synes jeg... + den blev sådan lidt tyggegummiagtig, så det var ikke en MMF de rbare smeltede når det kom i munden.... men ellers nem at betrække med, og klistrede stort set ikke til bordet, og jeg brugte noget mindre flormelis end sædvanligvis....

Anmeld

11. januar 2010

mariamiss6

forresten så snart jeg øjner mulighed for at få dejen på bordet i stedet for i skålen, så tager jeg den ud, og ælter som var det bolledej, altså grundigt.... Jeg har umiddelbart ikke lavet det dagen i forvejen... mengemmer da rester, og dette gør altså ingen forskel.... altså at det har ligget og trukket....

Anmeld

11. januar 2010

Anasmor

Du skal IKKE ælte dejen grundigt... dét tørrer den ud...

Smelt skummet (hvilken bruger du ??), rør stille rundt for at se om alt er smeltet, (der skal ikke for meget luft ind i den, og det kommer der hvis man pisker rundt i den...) hvis ikke så ind i mikroen igen...

Så røres der så meget flormelis i som du kan, brug en dejskraber til at vende flormelisen ind i MMf´en, når den ikke klistrer for meget mere, vend den ud i en bunke flormelis på bordet og brug igen dejskraberen til at folde siderne på skift ind mod midten... ikke noget med at ælte den, så tørrer den ud da den får for meget luft, det må ikke ske... der skal vendes så meget flormelis som muligt ind i mmf´en SÅ HURTIGT SOM MULIGT...

-så mmf´en ligger altså i en bunke flormelis og trækker det flormelis med ind i dejen som der hænger ved hvis du forstår... bliv ved med at vende siderne ind mod midten til den ikke klistrer mere..højre, venstre, top og bund, højre, venstre..... osv osv... akkurat som når man laver butterdej... (googl det evt hvis du er i tvivl om metoden ved butterdej)

Og så tilsæt de 2 spsk vand og 1 spsk olie, vand udtørrer ikke mmf´en, den tilsætter fugt !

Håber det nu lykkedes...

Men det der ælteri, er slet ikke godt, det skal kun lige optage flormelisen og så slut...

Anmeld

11. januar 2010

Winnie

Anasmor skriver:

Du skal IKKE ælte dejen grundigt... dét tørrer den ud...

Smelt skummet (hvilken bruger du ??), rør stille rundt for at se om alt er smeltet, (der skal ikke for meget luft ind i den, og det kommer der hvis man pisker rundt i den...) hvis ikke så ind i mikroen igen...

Så røres der så meget flormelis i som du kan, brug en dejskraber til at vende flormelisen ind i MMf´en, når den ikke klistrer for meget mere, vend den ud i en bunke flormelis på bordet og brug igen dejskraberen til at folde siderne på skift ind mod midten... ikke noget med at ælte den, så tørrer den ud da den får for meget luft, det må ikke ske... der skal vendes så meget flormelis som muligt ind i mmf´en SÅ HURTIGT SOM MULIGT...

-så mmf´en ligger altså i en bunke flormelis og trækker det flormelis med ind i dejen som der hænger ved hvis du forstår... bliv ved med at vende siderne ind mod midten til den ikke klistrer mere..højre, venstre, top og bund, højre, venstre..... osv osv... akkurat som når man laver butterdej... (googl det evt hvis du er i tvivl om metoden ved butterdej)

Og så tilsæt de 2 spsk vand og 1 spsk olie, vand udtørrer ikke mmf´en, den tilsætter fugt !

Håber det nu lykkedes...

Men det der ælteri, er slet ikke godt, det skal kun lige optage flormelisen og så slut...

ANASMOR>>>Så brug min opskrift Maria...den har endnu ikke svigtet mig, og jeg har lavet en del kager efterhånden

15 skumfiduser fra Haribo ( købes i Netto eller tyskland)

2 spsk vand

1 spsk smagsneutral olie

Alt kommes i en skål og smeltes over vandbad/ i microovn... og bland så flormelis i til den ikke kan tage mere.. ælt mindst 3-4 minutter i HÅNDEN, og den skal stadig lige nappe i hånden men ikke klistre.. Lad ligge et par timer eller til dagen efter i to plasticposer med knude på hver...

Hvis den klistrer lidt når du så skal bruge den, så ælter du bare en lille smule mere flormelis i..

Og så allervigtigst.. rul ALDRIG ud før at MMF´en er æltet helt blød... Du kan teste det ved at tage en klump på størrelse med en golf bold.. rulle den til en pølse mellem hænderne, folde den sammen, og hvis den krakelerer på sammenføjningen, så holder den ikke til at blive rullet ud...  så er det bare at få MMF´en varmet op enten mellem hænderne eller få sekunder i mikroovnen... den må ikke blive varmt, men den skal blive blød.. så ikke noget med at smide det ind for fuld styrke... ca 30 % af microovnens max er passende...

Håber denne måde fungerer for dig..

Knus Stinna

Undskyld, men nu er jeg forvirret, denne jeg lige har kopieret ind, fra tråden om din første mmf sko, skrev du, at mmf'en skulle æltes med hånden.

Jeg fulgte dine anvisninger og med mine helt uerfane øjne så mmf'en fin ud...

Er det så fordi at 3-4 min ikke er grundigt, eller?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.