lollandpigen skriver:
Hejsa..
Må lige tilføje at jeg i min sidste gradivitet spurte min jordmor angående solarium og hun sagde at det ville hun bestemt ikke anbefale da babyen får det rigtigt varmt og er bestemt ikke godt for den lille i maven.
Om man vil vælge at tage imod det råd må jo være op til en selv....
De bedste hilsner om en god weekend til alle herfra.
Jeg har fået præcist det samme at vide. Og må jeg så påpege, at solarium forøger risikoen for modermærkekræft. Jeg kunne aldrig finde på at tage solarium hverken som gravid eller ikke gravid.
Jeg har fundet følgende info.
"Nogle forundersøgelser tyder på, at der kan være en mulig sammenhæng mellem udsættelse for ultraviolette stråler og mangel på folinsyre. Dette skyldes det faktum, at folinsyre kan nedbrydes af stærkt sollys. I graviditetens første par uger hjælper folinsyre med til at forhindre defekter i nervesystemet hos fosteret.
Selv om yderligere undersøgelser endnu ikke er blevet foretaget, tyder disse forundersøgelser dog på, at intens eller længere tids udsættelse for UV-lys bør undgås lige omkring undfangelsen og i den tidlige graviditet. Efter de første 12 uger af graviditeten er alle den voksende babys større organer udviklede, og dermed er risikoen for skader på fosteret reduceret.
Så du skal ikke bekymre dig, hvis du har tilbragt en stille eftermiddag i solen, men det kan godt være, at du skulle undgå solarier, indtil der er flere forskningsresultater tilgængelige, simpelthen fordi der ikke er nogen, der kan føle sig sikker på, at det ikke indebærer en risiko.
Hvis du er helt desperat efter at blive brun, synes den almindelige lægelige opfattelse for tiden at være den, at det er meget mere sikkert at bruge bruncreme - og tilmed også meget lettere. Hvis du beslutter dig for at vælge denne mulighed, så lav en lille pletprøve først, selv hvis det er en creme, du har brugt før. Din hud kan være blevet mere følsom, nu hvor du er gravid, og derfor mere disponeret for irritation end før. " kilde Netbaby/JM
mvh
Mette 18+3 og som har mistet to personer i den nærmeste familie til modermærkekræft.
Anmeld