I modsætning til de fleste af jer andre, så mener jeg ikke fjernsyn er for børn, og jeg mener heller ikke at børn kobler af ved at se fjernsyn. De bliver jo bombarderet med nye indtryk som de skal bearbejde! Det er helt nyt universer som de skal forstå, afkode og forholde sig til, og der mener jeg kan være krævende. Ikke på en fysisk måde, men derfor kan det jo godt være krævende alligevel.
Her ser vil LIDT fjernsyn, eller det vil sige, vi ser faktisk aldrig fjernsyn, men vi ser lidt video. Fjernsyn synes jeg er alt for ukontrolabelt. Man aner ikke hvad der kommer og man har ikke mulighed for at spole tilbage og se det der skræmte barnet (hvis der kommer sådan noget).
Jeg er overbevist om at jo mere man ser, jo mere immun bliver man over for at se fjernsyn. Det er lidt lige som med voksne og TV-avisen. Hvis man ser det hver dag, så bliver man sådan lidt følelskold og vænner sig til at høre om mennesker der lide og dør, om katastrofer, bomer og krige. Hvis man derimod ikke har set tv-avisen i lang tid, og man pludselig gør det igen, så virker det enormt voldsomt, og man kan blive helt bange og nedtrykt af det. Men det går hurtigt over hvis man bare ser TV-avisn igen i en uges tid, så har man igen vænnet sig til at det rå.
Derfor tror jeg også at mine børn reagere meget stærkere på fjernsyn end jeres børn gør, netop fordi mine ikke er vant til det. Det kan man så diskutere om det er et problem eller ej. Det er det jo i nogen sammenhænge (f.eks. holder Nikolaj fri fra børnehave når de skal i biografen, for det magter han slet ikke!), men på den anden side, tror jeg ikke det er sundt for en lille 3-årig sjæl at blive så hærtet at man er 'ligeglad' eller måske ligefrem synes det er 'sjovt' når det går voldsomt for sig i Disney Sjov (og ja, jeg synes det er meget voldsomt, og det er bestemt ikke et program mine børn må se endnu!) Faktisk ser jeg selv så lidt fjernsyn, at jeg heller ikke længere synes det er sjovt at se Disney mere. Jeg har vænnet mig til at leve et roligt og hyggeligt liv, og så er det ikke spor rart at sætte sig ned i sofaen og se på at nogle får kørt arme og ben over, og hvad de ellers laver i de tegnefilm.
For mig er hygge og sjov noget helt andet!
Anmeld