Risikotal NF ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2009

Jakobs mor

Vi var også meget forvirrede over det med de meget høje tal hos nogle og fik at vide, at man er, eller er ved, at gå over til en ny form for beregning, der giver knapt så høje tal. Derfor får nogle tal der hedder 1:10000 og andre 1:2000.

Vores tal hed 1:179. Er tallet under 1:300 tilbydes man moderkagebiopsi eller fostervandsprøve for at få et endeligt svar på, om der er kromosomfejl. De to prøver vil jeg dog helst undgå, da jeg slet ikke kan overskue den 1% risiko for abort, der er ved de prøver. I stedet kan vi så vente til MD skanningen. Her kan de måle på nogle knogler (lårbensknoglen var det vist blandt andet) og udfra de mål kan vi så få en ny vurdering af risikoen. Så hvis MD skanningen er helt fin så undgår vi fostervandsprøven og hvis den ikke er, kan vi så få lavet den samme dag.

Det er benhårdt at gå og vente. Tør ikke rigtigt glæde mig over at være gravid, men håber samtidig på at alt er godt og på at vi får verdens bedste julegave. Men ville på den anden side heller ikke kunne bære at abortere et rask barn efter en fostervandsprøve. Det har taget os 5 år at blive gravid. Totalt umuligt dilemma at stå i. Men nu er der gået en måned fra NF og vi har nu 2 uger til MD, så tiden går stille og roligt fremad.

Den overlæge vi talte med om, hvad vi skulle gøre efter NF sagde til os, at 1:179 jo stadig betyder 178 raske børn og min jordmoder forbandede NF og tallene som deraf følger langt væk. For som de begge sagde, så betyder det, at mange går og bekymrer sig unødigt. Og jo, man kan da ikke lade være med at bekymre sig og forestille sig alt det værste. Men som sagt, håber på at julemirakel .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2009

LISBETH:-)

Det er svært og sige hvad tallet helst ikke skal ligge under da det er alders afhængig.

Jeg er f.eks 33 år og jeg ville blive sendt til ex. undersøgelse hvis mit tal var 1:407 men hvis man er yngere er tallet også lavere. (mit tal var 1:8000)

Så dit tal er da rigtig fint og det skal du da ikke være nervøs for!!

Du skal huske at dit tal betyder at du skal føde 4900 børn hvor af kun 1 af dem måske kan have down syndrom. Det er da gode ods!!!

held og lykke

Anmeld

9. december 2009

Svenne

Spunkens mor skriver:

Vi var også meget forvirrede over det med de meget høje tal hos nogle og fik at vide, at man er, eller er ved, at gå over til en ny form for beregning, der giver knapt så høje tal. Derfor får nogle tal der hedder 1:10000 og andre 1:2000.

Vores tal hed 1:179. Er tallet under 1:300 tilbydes man moderkagebiopsi eller fostervandsprøve for at få et endeligt svar på, om der er kromosomfejl. De to prøver vil jeg dog helst undgå, da jeg slet ikke kan overskue den 1% risiko for abort, der er ved de prøver. I stedet kan vi så vente til MD skanningen. Her kan de måle på nogle knogler (lårbensknoglen var det vist blandt andet) og udfra de mål kan vi så få en ny vurdering af risikoen. Så hvis MD skanningen er helt fin så undgår vi fostervandsprøven og hvis den ikke er, kan vi så få lavet den samme dag.

Det er benhårdt at gå og vente. Tør ikke rigtigt glæde mig over at være gravid, men håber samtidig på at alt er godt og på at vi får verdens bedste julegave. Men ville på den anden side heller ikke kunne bære at abortere et rask barn efter en fostervandsprøve. Det har taget os 5 år at blive gravid. Totalt umuligt dilemma at stå i. Men nu er der gået en måned fra NF og vi har nu 2 uger til MD, så tiden går stille og roligt fremad.

Den overlæge vi talte med om, hvad vi skulle gøre efter NF sagde til os, at 1:179 jo stadig betyder 178 raske børn og min jordmoder forbandede NF og tallene som deraf følger langt væk. For som de begge sagde, så betyder det, at mange går og bekymrer sig unødigt. Og jo, man kan da ikke lade være med at bekymre sig og forestille sig alt det værste. Men som sagt, håber på at julemirakel .

Tak for svaret. Nu har jeg helt dårlig samvittighed over, at jeg har gået og været bekymret over mit tal..
Jeg krydser fingre for dig og håber på det bedste til MD-scanningen! Det er så uretfærdigt, hvis der er noget galt..
Jeg kan godt forstå, du ikke er så vild med de efterfølgende prøver!

Anmeld

9. december 2009

dorthemus

Som Lisbeth siger så regner de flere faktorer med, bl.a. alder og doubletesten. Jeg er 38 år og var også frygtelig nervøs og alene på min alder fik jeg under 300  men heldigvis trak alt det andet tallet op på ca. 1:2500 så jeg var glad og tilfreds da jeg gik

Pøj pøj med det hele!

Dorthe

16 + 3

Anmeld

9. december 2009

Ea

Hvis du føder 4900 børn er der MÅSKE 1 af dem der kan være mongol. 1 af dem og kun MÅSKE. Ud fra dine nuværende tal...

Det synes jeg da ikke kan lyde finere...

Det er altså 4899 RASKE børn før et sygt MÅSKE ville optræde

Anmeld

9. december 2009

hc=k

Jeg fødte i marts 09 og da jeg var til NF fik jeg overhovedet ikke oplyst tallet. Jeg tror nu nok de skal fortælle hvis der er n oget galt det er jo derfor de laver prøven..

Anmeld

9. december 2009

Karo

Svenne skriver:

Jeg vil lige høre, hvornår et risikotal til NF-scanning er lavt? Jeg fik at vide, at mit var fint 1:4900 - men jeg kan se herinde, at mange af jer har risikotal, der er meget højere. Så nu bliver jeg helt nervøs.
Jeg er i uge 19 og skal snart til MD-scanning, og jeg er simpelthen så bange for, at der skal være et eller andet galt!

Den er lav når den er under 300. Da jeg fik min søn hed tallet 1:17000 og denne gang hed den 1:132 så her var den desværer lav. Jeg fik lavet en moderkagebiopsi der viste at vi venter en sund og rask lille pige. Så selv om man har et lavt tal, så kan man sagtens vente et raskt barn.

Anmeld

9. december 2009

Karo

Spunkens mor skriver:

Jeg fik et tal der hed 1:132 og fik derfor foretaget en moderkagebiopsi. Biopsien viste heldigvis at vi venter en sund og rask pige Chancen for at der er noget galt med jeres lille er stadig lille og i vil formentligt få samme svar som os hvis i havde valgt moderkagebiopsien.

Krydser finger på jeres vejne.

Anmeld

9. december 2009

Bare mig..

Er der forskel på hvordan tallene er? For mine er godt nok høje egentlig. 1:38.633 og 1:21.787 ? Tænker bare i snakker under 10.000

Anmeld

9. december 2009

Karo

marikka skriver:

Er der forskel på hvordan tallene er? For mine er godt nok høje egentlig. 1:38.633 og 1:21.787 ? Tænker bare i snakker under 10.000

Det har tit noget med alder at gøre. Jo yngre man er, jo højre vil ens tal også være.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.