navngivning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. december 2009

Hjaltesmor

jillkolsbjerg skriver:

Sådan var det også med min mor og far;-) Så jeg blev døbt da jeg var ti år. efter eget valg ( blev meget ked af at præsten ødelagde mit creppede hår med vand ) ;-) og blev konfirmeret på alm vis. Min søster blev døbt samme da som hendes førstfødte. Synes egentlig det er okay at gøre sådan. Har dog den holdning mht konfirmation...det der non.firmation er noget opreklameret t.. bare en undskyldning for fest og gaver......og derved slippe for præst-undervisning ( som nok mange mener var en smuuuule kedeligt )...bare min mening

knus jill

det er ikke sikkert, man ikke har gået til præsteundervisning, fordi man bliver nonfirmeret.

Selv gik jeg til alle præsteundervisningstimerne og det der antal gange i kirken, før jeg besluttede, at jeg stadigt ikke var religiøs. Jeg gik til undervisningen, fordi jeg mente, jeg ikke kunne afvise noget, jeg ikke vidste, hvad var.

Det er selvfølgeligt noget pjat, for jeg har jo også afvist jødedommen, islam, buddhisme og en masse andet. Men det var altså logikken i mit 13-årige hoved.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2009

jillkolsbjerg

Hjaltesmor skriver:

det er ikke sikkert, man ikke har gået til præsteundervisning, fordi man bliver nonfirmeret.

Selv gik jeg til alle præsteundervisningstimerne og det der antal gange i kirken, før jeg besluttede, at jeg stadigt ikke var religiøs. Jeg gik til undervisningen, fordi jeg mente, jeg ikke kunne afvise noget, jeg ikke vidste, hvad var.

Det er selvfølgeligt noget pjat, for jeg har jo også afvist jødedommen, islam, buddhisme og en masse andet. Men det var altså logikken i mit 13-årige hoved.

Ja men det er nok mere reglen end undtagelsen......! Der er INGEN af dem jeg har haft kendskab til der er nonfirmeret ( hvis man kan blive det......man bliver jo ikke "noget" ) der har deltaget i kirken og præst! for efter at bestemme sig til at det ikke lige var dem. jeg ved tiderne har ændret sig meget fra da jeg var i konfirmationsalderen.......der var altså ikke de valg-som jeg husker det. Og nej jeg går ikke i kirke eller noget andet end hvis der er en lejlighed til det. men er vel kristen, ikke at jeg beder og sådan, men i svære situationer osv kan man da godt i stilhed bede til at alt går vel.....og det tror jeg nu også "ikke-kristne" gør. Men mener da bare ikke der skal holdes fest - altså nonfirmation, og man så forventer at der kommer store gaver osv. når - som jeg skrev - mener at man ikke bliver "noget".....! Bare min mening jo;-) 

knus jill

Anmeld

1. december 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Hjaltesmor skriver:

Jeg synes navngivning er en rigtigt fin ting.

Man fejrer:

1. at forældrene har taget et valg for barnet - om det skal være religiøst eller ej - eller har overladt det til barnet at vælge en religion - eller helt lade være.
  2. at barnet har fået et navn, som det jo får uanset, om man er religiøs eller ej
  3. at barnet er kommet til verden, hvilket i min verden er langt bedre grund til fejring end et navn eller religiøs en tilkendegivelse

Jeg har samme holdning til (k/n)onfirmation. Det er VALGET man fejrer. Og der mener jeg ikke, det ene valg er bedre end det andet. Dog mener jeg, at Nonfirmation i højere grad er udtryk for, at man har tænkt over tingene. Det er nok ofte et mere velovervejet valg, hvor Konformation ofte sker lidt automatisk og derfor ikke så meget er et reelt valg. Når det er sagt, er der selvfølgeligt også nogle, der har tænkt det ordentligt igennem inden de bliver Konfirmeret.

Selv er jeg navngivet og nonfirmeret og min søn er indtil videre navngivet. Jeg vil blive meget skuffet, hvis han kommer og siger, at han vil konfirmeres og dermed døbes. Jeg vil selvfølgeligt forsøge at holde det for mig selv, men sådan, som vi har tænkt os at opdrage ham, sker det nok heller ikke.

SÅ godt skrevet!!! Jeg er helt og aldeles enig! Cajsa skal heller ikke døbes, men navngives. Men derfor holder vi da en fin "velkommen til verden-ceremoni" for hende alligevel. Og ønsker hun så at blive konfirmeret senere vil jeg da hjertens gerne tage snakken med hende til den til, både for og imod.

//Rosa 19+2

Anmeld

1. december 2009

oo

vi navngiver evt børn, så jeg syntes det er helt i orden

man skal huske på, at konfirmationen blot er en overgangsrite og symbolisere at barnet bliver ungt menneske, så jeg kan ikke se hvorfor man ikke vil fejre et ungt menneske der ikke er religiøst ligeså fint og flot som et ungt menneske der er?!

Anmeld

1. december 2009

oo

SÅ godt skrevet!!! Jeg er helt og aldeles enig! Cajsa skal heller ikke døbes, men navngives. Men derfor holder vi da en fin "velkommen til verden-ceremoni" for hende alligevel. Og ønsker hun så at blive konfirmeret senere vil jeg da hjertens gerne tage snakken med hende til den til, både for og imod.

//Rosa 19+2

jeg har det på præcis samme måde med hensyn til at et evt barn skal navngives og jeg ville blive skuffet hvis de kom og sagde de ville konfirmeres. men igen...det tror/håber jeg heller ikke sker med den opdragelse de vil få hos os

selv er jeg navngivet og er den dag idag flov over, at jeg ikke holdt fast i min mors ureligiøse opdragelse af mig; jeg lod mig døbe to måneder før min konfirmation da jeg var 13 

nåh! jeg ville have citeret Hjaltesmor, men det blev altså Rosa istedet

Anmeld

1. december 2009

jillkolsbjerg

Tjuhl skriver:

vi navngiver evt børn, så jeg syntes det er helt i orden

man skal huske på, at konfirmationen blot er en overgangsrite og symbolisere at barnet bliver ungt menneske, så jeg kan ikke se hvorfor man ikke vil fejre et ungt menneske der ikke er religiøst ligeså fint og flot som et ungt menneske der er?!

Hver sin holdning;-) Det er jo heldigvis et frit land vi lever i. Og er sikker på at man som forældre ( da det jo er dem der bestemmer i sidste ende ) tager det valg de netop synes er det rigtige;-) for som én skrev..."min 13-årige tankegang"....smiler;-) og ser skam heller ikke ned på dem der vælger at holde en fest fordi.....øh man er 13 år ( fødselsdage bliver jo holdt af selvsamme grund , og man er jo ikke voksen fordi man er 13-14 år) og giver da samme beløb til alle trods de IKKE er blevet konfirmeret, men er ikke af samme betydning at jeg deler deres holdning!!!;-)

Knus jill

Anmeld

1. december 2009

oo

jillkolsbjerg skriver:

Hver sin holdning;-) Det er jo heldigvis et frit land vi lever i. Og er sikker på at man som forældre ( da det jo er dem der bestemmer i sidste ende ) tager det valg de netop synes er det rigtige;-) for som én skrev..."min 13-årige tankegang"....smiler;-) og ser skam heller ikke ned på dem der vælger at holde en fest fordi.....øh man er 13 år ( fødselsdage bliver jo holdt af selvsamme grund , og man er jo ikke voksen fordi man er 13-14 år) og giver da samme beløb til alle trods de IKKE er blevet konfirmeret, men er ikke af samme betydning at jeg deler deres holdning!!!;-)

Knus jill

jeg tror ikke du har læst mit indlæg ordentligt. jeg skriver hverken at det er en 13-14 års fødselsdag eller at barnet nu er voksent.

men ja, heldigvis er der da forskellige mennesker på kloden!

Anmeld

1. december 2009

jillkolsbjerg

Tjuhl skriver:

jeg tror ikke du har læst mit indlæg ordentligt. jeg skriver hverken at det er en 13-14 års fødselsdag eller at barnet nu er voksent.

men ja, heldigvis er der da forskellige mennesker på kloden!

Griner....sjovt at tage en debat med folk der ikke deler samme holdning......er det ikke derfor det hedder en debat!;-), .er bare ikke klar over hva man fejrer;-) That`s it!

Hvorfor ikke bare holde en fest hvis man lyster det.......hvorfor have en "undskyldning"eller kalde det nonfirmation. Svære behøver man ikke at gøre det til. Navngivning er jo heller ikke det samme som nonfirmation......navngivning er jo faktisk en begivenhed hvor man fejre den lille ( hvor der er en grund til det - nemlig navngivning ) og det mener jeg stadig ikke nonfirmation er....! Det er og bliver en undskyldning for en fest!....smiler;-) og fest kan vi jo alle lide.....specielt hvis det indebære STORE gaver;-)

knus jill

Anmeld

1. december 2009

Muffinmus

jeg synes det er FEDT!!!

Gider ikke alt det kirke fis, det siger mig INTET.

Er selv navngivet og det er begge mine unger da også.

Anmeld

1. december 2009

oo

jillkolsbjerg skriver:

Griner....sjovt at tage en debat med folk der ikke deler samme holdning......er det ikke derfor det hedder en debat!;-), .er bare ikke klar over hva man fejrer;-) That`s it!

Hvorfor ikke bare holde en fest hvis man lyster det.......hvorfor have en "undskyldning"eller kalde det nonfirmation. Svære behøver man ikke at gøre det til. Navngivning er jo heller ikke det samme som nonfirmation......navngivning er jo faktisk en begivenhed hvor man fejre den lille ( hvor der er en grund til det - nemlig navngivning ) og det mener jeg stadig ikke nonfirmation er....! Det er og bliver en undskyldning for en fest!....smiler;-) og fest kan vi jo alle lide.....specielt hvis det indebære STORE gaver;-)

knus jill

jamen det er fint at det for dig er sådan, men i min verden er det helt anderledes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.