Kæmpe baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. november 2009

Maise

Sasja77 skriver:

Hej,

Jeg tænkte om jeg måtte spørge hvor meget du har taget på indtil nu under graviditeten?

Jeg har nemlig også lige været til scanning og der sagde de også at det er en stor pige der ligger derinde...( jeg er i uge 30 og hun er skønnet til 1600 gram ) og jeg har indtil nu taget 5,5 kg på men det er ligesom om at det hele bare har sat sig lige på mavsen for jeg har tabt mig alle andre steder...Mærkeligt! Til gengæld skønnede JM hende til at veje en 12-1300 gram... Jeg skal til glukosebelastningstest den 3 dec. men indtil videre er der ingen der har klaget over mit blodsukker....

Jeg er bare nysgerrig mht vægten for jeg kan ikke finde ud af hvad man skal regne med overhovedet....

Hilsen

Sasja

Jeg  har taget 16 kilo på og er i uge 34. Men har også gået hjemme med dårligt bækken og pletblødninger så jeg har ikke måtte være alt for aktiv og det kan ses på vægten. Dertil har jeg indenfor de sidste 14 dage fået meget vand i kroppen.

Havde ellers lige tabt mig 10 kilo inden jeg blev gravid, men det var vist meget godt når jeg nu skulle gå hen og tage så meget på.

Det er flot du ikke har taget mere på, det skal du bare være glad for. Du har stadig 10 uger igen og det er ofte nu at man begynder at tage på. Men det kommer jo også an på hvad man spiser og hvor meget man rør sig. Der er mange der tager sig andre steder på kroppen når de bliver gravide, det er ikke unormalt.

DA jeg var i uge 30 vejede min pige også lige godt 1600 ved scanning. Men de kan både skønne forkert ved at mærke på maven, og skønne forkert ved scanning. Men når du kun er i uge 30 kan du godt regne med scanningen er det mest præcise. Det er først når de bliver større at de kan have svært ved at scanne rigtigt. Ellers hør din læge om du kan blive scannet igen om nogle uger for at være sikker på at vægten er som den skal være.

Håber for dig at du ikke tager lige så meget på som jeg.

mvh Mai

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2009

Maise

lotchen skriver:

Vil bare lige sige.... Min svigerinde fødte en 5-kilos dejlig, smuk pige i juli - og hun er bare en dejlig, sund pige

Kan da godt forstå du skulle synke en ekstra gang - men prøv bare at glæde dig over du har en stor, sund basse i maven

Ha ha , ja det er noget af en krabat hun leverede. Og ja hellere for stor end for lille. Har det fint med at hun er stor, er bare bange for de skønner forkert og når jeg så engang bliver sat igang før tid at så var hun ikke så stor som de troede. For både jordemoderen og lægen der scannede mig mente at hun var omkring 2400 når de mærkede på maven, men efter 4 scanninger sagde lægen - ja hun vejer altså omkring 2900. Men har det meget bedre idag end igår da de sagde jeg blev sat igang før tid. Skulle lige sluge kamelen.

Vi glæder os til det skal ske og er spændte på hvad næste scanning siger den 9 dec. og hvad dato jeg får af vide at jeg så bliver sat igang. Hun må ikke blive alt for stor pga. jeg har graviditetessukkersyge. Der kan blive for mange komplikationer. Hun må max blive op omkring de 4 kilo og det når hun omkring julen. Håber bare at jeg kan vente med at blive sat igang til imellem jul og nytår, så vi lige får julen med.

Anmeld

27. november 2009

Joanna

Jeg har ikke læst hele tråden, men vil lige dele min erfaring med dig. Jeg havde en fin graviditet i 2004, hvor baby blev skønnet stor af min konsultationsjordemoder lige fra starten. Dog ikke så stor, at det blev set som et problem, der skulle reagerers særligt på. Jeg blev sat igang og fødte 42+4 ved akut kejsersnit efter et meget langt forløb. Han vejede 4640 og hans hoved var 40 cm i omkreds - normalen er 35. Han havde siddet fast i mit bækken, så selv om jeg var helt åben og havde presset som en gal, så rokkede han sig ikke ud af flækken. Bagefter ville jeg naturligvis ønske, at de havde opdaget hans store hoved INDEN fødsel, for de to døgn med veer var komplet spildte -  jeg havde ikke en kinamands chance.

Mange kvinder kan fint føde børn på 5000 + - det er dem min læge kalder "dansk landrace". Men kvinder med en almindelig bækkenrummelig - det vil sige ca. 37 cm i indvendig omkreds - de kan ikke. 

Min ældste viste tegn på at have tabt sig lidt i den forlængede graviditet. Moderkagen vejede over 1300 gram, også næsten dobbelt så stor som gennemsnit... Med min mindste blev jeg fulgt nært - jeg blev fx undersøgt for graviditetssukkersyge. Jeg blev også vægtscannet i flere omgange, fordi man vurderede, at jeg ikke ville kunne føde et barn over 3800 gram selv. Efter den sidste scanning blev jeg sendt videre til en kirurg, lillemand var blevet for stor. Han blev født i uge 39+3 ved planlagt kejsersnit. Han vejede 4400 gram og havde samme hovedomfang som sin bror. 

jeg "forskede" meget i emnet med store børn og vanskelige fødsler efter at jeg havde fået min første... da følte jeg at alle bare ventede og så tiden an og at vi dermed blev udsat for en risiko og en helt unødvendig og traumatiserende igangsætning - fordi ingen rigtig undersøgte til bunds. Jeg blev hver gang fejet af som en lidt hysterisk og selvfølgelig nervøs snart-fødende. For mange kvinder, der snart skal føde er jo lidt lunkne ved det! I dag fortryder jeg, at jeg ikke insisterede mere på en mere grundig undersøgelse. 

Jeg ved at der blandt fødselslæger er røster, der argumenterer for, at der laves retningslinier for planlagte kejsersnit, når barnet skønnes over 4500 gram. Der er simpelthen for mange kvinder, der ikke kan føde de store børn og dermed får nogle risikofyldte forløb. 

Det handler også om din størrelse. Er du 183 og bred-hoftet, så har du bedre odds - det er klart. Jeg er 170 cm og vejer normalt 65 kilo, så jeg er helt almindelig medium-størrelse. Min mand er heller ikke stor - og ingen har rigtig kunnet finde grund til mine store børn. Begge drenge har haft meget store moderkager og tykke navlestrenge - så de har måske bare fået rigeligt "mad" i maven. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.