qp skriver:
Du skal aldrig fortælle et barn hvad det ikke skal gøre, du skal derimod fortælle det hvad det skal gøre. De kan simpelthen ikke forholde sig til forklaringer osv osv....
Børn i din søns alder tænker før de handler - og det gør børn helt op til 7 års alderen.
Vis og fortæl ham hvad han skal og fokuser på det.
Jeg er HELT enig!!! Børn har brug for at få at vide, igen og igen og igen, hvad de SKAL gøre, ikke alt det de ikke må og ikke skal gøre.
Jeg har selv problemer med min 3årig knægt herhjemme. Det er kommet i perioder med alle vores børn, og selvom jeg kender 'kuren' så er det bare så svært for mig at gennemføre det.
Men det der har virket herhjemme er to ting.
For det første hele tiden fokuser på hvad de må, og hvad det gør rigtigt. Nogle gange er det meget meget svært at finde noget som var rigtig gjort, men jeg prøver virklige. F.eks. Det var dejligt at du kom hen til mig, da vi skulle hjem fra børnehaven (modsat at skrige: Neeej, jeg vil ikke hjem og så løbe væk og gemme sig.). Det siger jeg i situationen ,og jeg siger det igen i løbet af eftermiddagen og når vi siger godnat, slutter jeg altid af med et: Tak for i dag, og så nævner jeg det igen. Jeg blev glad, da du kom hen til mig, da jeg hentede dig i dag.
Alt hvad man siger for man mere af!!! Det er vigtigt at huske, så hvis man snakker om det de ikke må, så får man mere af deres ballade. Hvis man snakker mere om det de gør godt, så bliver de endnu sødere.
For det andet, (og det er næsten det sammme som det første) så gælder det virkelig om at begrænse sine: Det må du ikke. Hold så op. Lad nu være. Det ved du godt du ikke må. osv. Lige så vel det kan blive en vane for mig, hele tiden at sige:Lad nu vær! Så kan det også blive en vane for barnet ikke høre efter. Jeg skal virkelig bide mig selv i tungen noglegang for at begrænse mine udbrud, fordi vi lige nu er i en ond cirkel, vhor jeg siger for meget: hold nu op, og den midtereste ikke høre efter.
Dernæst vil jeg også give hende ret, som sagde at det kunne også skyldes mangel på nærvær. Hvis man hele tiden bliver irrettesat, kan det give et lavt selvværd (jeg kan heller ikke finde ud af at gøre noget rigtig, og så kan jeg lige så godt lave ballade, for så får jeg i det mindste noget opmærkesomhed).
Pyha, det er hårdt når man står midt i det! (det gør jeg selv lige nu) og det er synd for både forælderne og for barnet. Men der er heldvis lys på den anden side.