Millepus skriver:
Din situation ligner min for 7 aar siden. Min mand ( dengang kaereste) er ogsaa amerikaner var ogsaa i Dk for at spille basketball. Han modtog ogsaa et brev fra politiet om at hans opholdstilladelse ville udloebe efter 2 uger. (selvfolgelig 2 uger inden jeg skulle i 3mdr. praktik i USA i forbindelse med min uddannelse) Du kan tro jeg har graedt mange taarer og bandet over den danske udlaendinge lov.Men min mand endte med at tage ned paa den lokale politistationog talte med dem om vores muligheder. De endte med at give min mand en udsaettelse og vi endte senere med at soege om familiesammenfoering. Jeg var 24 og overbeviste dem om at jeg kunne forsoerge ham paa min SU, med mit bijob. En af de andre muligheder hun fortalte os var at han kun tage til et ikke-schengen land og komme ind i DK paa et nyt turist visum.
Hvis I har planer om at flytte til USA senere hen, vil jeg anbefale jer at gifte jer i forvejen. Da det er nemmere at faa greencard, hvis at man er blevet gift i DK. Vi havde ikke mange problemer med at faa mit Greencard(2-3 mdr og det var fordi vi havde problemer med at faa de rette skattepapirer fra vores sponsor 
, hvorimod en anden jeg kender der er blevet gift i USA maatte igennem meget mere. En anden ting vi havde problemer med var at min mand ikke havde "filed taxes" de aar han havde spillet i Europa, og de ville se de sidste 3 aars "tax-returns"
Jeg haaber at i finder en loesning saa I kan vaere sammen. Jeg ved godt hvordan du foeler.
Held og lykke
Camilla
Jeg ved ikke hvordan det var for 7 år siden, men reglerne er idag at for at man kan få turist visum til DK igen skal man vente 3 måneder. Derfor ville det som jeg anbefaldede liv nok være det bedste at få et visum til et andent Schengen land og så rejse tilbage til DK da der er fri bevægelighed mellem disse lande.
Og min mand og jeg stod selv i en situation sidste år hvor vi prøvede at få forlænget hans visum, da vi fik af vide fra starten af at han kunne bare starte med et 1 månedsvium og det så slet ikke ville være noget problem at få det forlænget her.. En stor fed løgn! Der var ingen kære mor, selvom vi var blevet fejlinformeret fra starten af.
Men ellers vil jeg give dig ret i at det nok er en god idé at blive gift i Dk, også hvis I på et senere tidspunkt ønsker at vende tilbage, så styrker det tilknytningskravet
Anmeld