Anonym skriver:
Jeg ved med 100% sikkerhed : 1 ; at de ikke skal præsenteres for en bunke af kærester og 2; at han ikke bare forsvinder ...
Vi klikkede fra første sekund, og han har alt det jeg søger efter. Han er manden i mit liv og han har det heldigvis på samme måde. Desuden er ingen af os kun 24, 36 eller 42 år - vi kommer med erfaring og en ret stor bagage begge to. Desuden har vi næsten snakket sammen uafbrudt siden første møde. Så det med skiftende kærester ligger slet ikke hverken til mig eller ham.
I forhold til at være hos ham eller hos mig - så er tanken i det jo selvfølgelig at jeg vil være så meget i deres dagligdag som jeg plejer, selvom der er kommet en kæreste. Men jeg kan sagtens følge tanken om, at de vil have mig alene i vores hjem, og at jeg så kan være hos kæresten i hans hjem, men det kommer ikke til at ske, da jeg er deres mor, og ønsker at være en del af deres liv forsat.
Hvis de tilgengæld ikke ønsker at jeg (og min kæreste) er i deres liv, så er eneste mulighed jo at de flytter hjemmefra. Der ønsker de ikke og det gør jeg egentlig heller ikke.
Jeg ønsker at vi alle skal kunne være her! Som jeg tidligere har skrevet, mener jeg, at jeg også skal finde ud af at navigere i at være mor med to hjemmeboende voksne , fuldstændig som de skal finde ud af at mor har en kæreste.
De sætte usandsynligt store krav til mig, men forventer absolut intet af deres "forsvundet" far!
Og ja - jeg har ændret præmissen for vores familie. Både ved skilsmissen, højtider, kæreste osv - men livet ændre sig uanset og det skal de vel også lære.?
Hvis de vil ændre på vores nuværende facon må det jo kunne foregå uden jeg og min kæreste skal svinges til , i det hjem jeg betaler for! Jeg har arkurat ligeså meget ret til at leve i min egen lejlighed, som de har.
Og hvis de fik kæreste ville jeg da byde dem velkommen og glæde mig over mit barns lykke. De to hjemmeboende ved om nogen, hvad jeg har kæmpet med de seneste år, og jeg tænker slet ikke deres reaktioner kan stå på mål for, at jeg har fået en kæreste. Især sønnens reaktion er helt ude af proportioner, deres krav om hvordan jeg skal opføre mig....der ligner da overhovedet intet, at han skal sætte krav og lave restriktioner overfor mig. Jeg behandler da dem med den værdighed de fortjener og da de netop er voksne, så opdrager og skælder jeg ikke ud mere! Vi er da langt over det stadie . Vi snakker om tingende og får dagen til at glide og så forstår jeg simpelthen ikke at jeg ikke kan bede om at få det samme retur.
Jeg kan faktisk godt forstå, at din søn er snotforvirret over “reglerne” i jeres relation. Det bunder for mig at se i høj grad i forløbet omkring din kærestes hurtige entré i deres liv. Det, som du i tidligere indlæg har kaldt “transparens” og forsvaret som en modsætning til løgn og hemmeligholdelse, ligner for mig en alt for indgående involvering af dem i dit privatliv. For det er ikke hverken skørt eller forkert eller løgnagtigt at holde dele af sit liv privat for sine børn. Det er helt naturligt og basalt for alle parter i forholdet mellem forældre og store/voksne børn, at det ikke er alt, man deler med hinanden. Du ved da også godt, at dine børn ikke fortæller dig alt.
Så dine børn har vidst, at du datede, og de blev med lynets hast og uden “ro på” præsenteret for ham, du faldt for. Åbent og transparent. Og fra at være nærmest ligeværdige og fortrolige i dit privatliv, skal dine børn nu forstå, at dét her har de ingen indflydelse på eller stemme i. Mor bestemmer, at den nye kæreste skal være her. Æd den eller lad os undersøge, om du kan bo hos din far! - flot sagt, når du godt ved, det ikke er en mulighed, og at du hælder salt i et åbent sår.
Dine børn ved da godt, at det ikke er “normal” voksenadfærd at kaste sig så hurtigt og dedikeret ind i et nyt forhold. At det snarere er 18-årige end 30-40-årige, der efter en uge “ved”, at de har mødt den eneste ene. At voksne, der har så travlt, jævnligt bliver både sårede og lidt til grin, fordi de kastede sig for hovedkulds ind i noget, der var for godt til at være sandt.
I den forstand har dine børn haft en mere “voksen” forståelse af tingene end du. Og de vil beskytte dig og sig selv, de er vrede, fordi du opfører dig så impulsivt, de føler sig først involveret og dernæst sat uden for indflydelse - og så skal de også forholde sig konkret til den her nye mand, som er i deres hjem og nusser deres mor.
Alternativet havde været 1. - at markere, du havde et privatliv og selvsagt ikke skulle aflægge regnskab for telefonsamtaler og møder og 2. - at introducere den nye mand i deres liv stille og roligt. Først som en, du omtalte - senere som en, du lod dem møde, når de havde vænnet sig til tanken.
Den “model” argumenterer du imod - men ærlig talt: Hvor godt har det fungeret at gøre det på din måde?
Du kan ikke gøre det om. Du har ret til at have en kæreste og at blive behandlet ordentligt af dine børn. Men du har en stor del af ansvaret for, at det er kørt skævt, og var jeg dig, ville jeg lægge mig fladt ned over for børnene og lytte til dem. Spørge dem, hvordan det kunne rettes op - og her er “Vi vil ikke have med din kæreste at gøre” ikke en mulighed. Men hvad gør vi så?