Hvornår kan børn være alene om natten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. marts 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11
Krøltop skriver:

Der er stor forskel på to timer om eftermiddagen og så en nat alene. 

Men nu svarede jeg på en kommentar der handlede om at føle sig presset over at lade en 10årig være alene et par timer. Ikke den generelle problemstilling. Den har jeg svaret på tidligere i tråden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2023

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hvornår vil I lade jeres børn være alene hjemme en weekend? Lad os sige lørdag formiddag til søndag eftermiddag? 

Vi bor i en lille landsby, hvor der aldrig sker noget. Familie bor 10 min væk i bil.

De er vant til at være alene hjemme i dagtimerne lørdag eller søndag pga arbejde. 

Hvornår vil I mene, det er forsvarligt at lade dem sove alene? 

Det kommer an på barnet og forældrene. 

vi kender nogen som har en datter på 12 år som først nu har fået lov til at cykle selv i skole, fordi forældrene er så bange for at hun kan blive kørt ned, fordi hun ikke er så god til at se sig for. Men grunden til at hun ikke ser sig for når hun går over vejen er fordi hun aldrig selv har fået lov. Og sådan er de med mange ting. Deres datter får heller ikke lov til at være alene om natten før hun er minimum 16. Og jeg må nok indrømme at jeg er mere nervøs for at deres datter skal være alene som 16 årig end jeg er for at Mine børn skal være alene som 13-14 årig. 

Men hvis I har ro i maven til det og Jeres barn selv er klar, så kan I jo være ligeglade med at andre ikke har ro i maven til det der. 

Anmeld Citér

30. marts 2023

Timf

Profilbillede for Timf
Mor11 skriver:

Det må have været en voldsom oplevelse da du flyttede hjemmefra. 

Ift børn - min store har siden starten af 4. Klasse (9,5år) taget bus hjem selv fra skole, og været alene hjemme fra 14.30-16.45. Sådan er det jo, når sfo kun går til og med 3. Klasse, som det gør på vores skole.  

Ja det var det faktisk også, blev helt vildt nervøs når jeg skulle sove.

Derfor har jeg også planlagt at den store dreng skal selv lære at tage toget og gå hjem efter skole, han har dog adhd så der er jeg lidt nervøs da de fleste ikke er gode til at holde ekstra øje i trafikken.

Men der er heldigvis 200 m fra skole til tog og så 900 meters gåtur fra tog til hjem så vi øver og så er han også hjemme i løbet af dagen engang imellem i to højst tre timer 

Anmeld Citér

30. marts 2023

Anonym

Krøltop skriver:

Jeg synes 14 lyder ok… men jeg ville ikke lade en på 14 have ansvar en nat for en på 11. 

Selv i dag synes jeg ikke det er rart at være alene hjemme i et tomt hus og sove alene i vores dobbeltseng. Hvis det var et sommerhus eller hus længere ud på landet ville jeg bestemt ikke kunne lide det. - selv i dag som 46 årig.

Jeg var barnepige som 12 årig for en på 2 og en på 4 - og ja alene med dem hele aftenen og hele natten . Ingen problemer.

Anmeld Citér

30. marts 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er jo virkelig vanskeligt at sige generelt - jeg har fx et barn på 6 år som er gået alene til skole midt i København siden opstart i 0. klasse … det ville mange forældre formentlig finde komplet vanvittigt  Og naboens barn i 3. klasse er først lige begyndt at gå selv… 

Selv var jeg nok en 13-14 år når jeg var alene en nat eller to i weekenderne. Ligesom mine egne børn fik jeg ganske tidligt lov til at stå på egne ben og var temmelig fornuftig/ansvarlig at lave aftaler med … jeg elskede det

Anmeld Citér

30. marts 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg var barnepige som 12 årig for en på 2 og en på 4 - og ja alene med dem hele aftenen og hele natten . Ingen problemer.

Nej ingen problemer til det går galt. Jeg ville aldrig overlade en 2 årig om natten med en på 12.

Anmeld Citér

30. marts 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Nej ingen problemer til det går galt. Jeg ville aldrig overlade en 2 årig om natten med en på 12.

Heller ikke mig, eller en 4 årig. 

Anmeld Citér

31. marts 2023

Noni31

Hvis børnene er ok med det, så ville jeg ikke tøve med at lade mine børn på 11 og 14 være alene en nat. Den mindste har den store at trække på, og de har jo telefoner til jer hvis der sker noget. Jeg var selv 11 og lillebror 12 år da vi var alene aften/nat. Jeg synes det var mega fedt.

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym

Det er netop de små, stille landsbyer, der sker skræmmende ting. Folk låser jo ikke døren, og det ved udefrakommende. Taler af erfaring

Min datter er 14 og meget selvstændig og god til rigtig mange ting, men vil alligevel mene tidsligst 15 (for hendes vedkomne), det kan svinge alt efter barnet. Min søn som er 10 lige nu, tja, jeg spår at han vil være lidt ældre end min datter, før han er klar!

Anmeld Citér

31. marts 2023

Anonym

Anonym skriver:

Helt op til dig selvfølgelig

Fokuserer ikke så meget på, hvad der kan gå galt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.